GPS i mobiltelefonen?

Hej hej!

Min nuvarande bugettelefon håller på att falla isär efter alla elakheter jag utsatt den för. Jag håller på att spanar efter en ny.

Det slog mig att det vore smidigt att ha GPS i den, jag har alltid mobilen med mig till fjälls, den är aldrig på men den finns där. Jag äger ingen GPS och det har funnits tillfällen på fjället då jag kännt att det skulle underlätta.

Så min frågor är: Finns det några mobiler med GPS i? Jag har bara hittat en från SIEMENS, den verkar bra, men den har något halvsugit abonnomangsskit för kartor som gör att jag inte bara kan ladda hem en karta och tuta och köra utan måste ha dom som leverantör.
Finns det fler GPS telefoner på gång? Jag har varit inne på ett gäng butiker och kollat, men som vanlig i butiker så har de ingen koll utan väntar mest på att de ska få sluta jobba.

Nu skrev jag lite mer än vad jag hade tänkt mig :D Jag vill ut och springa men måste jobba!

/nisse
 
Har för mig att Nokia har en GPS i nån av sina telefoner, vet bara att den jag såg var svart och såg lite ut som 5140. Men har testat den jämfört med vanlig GPS och den var för seg och oprecis. Tror inte att det gick att ladda ner kartor i den, den gav nog bara positionen.
 
Fransila; sa:
Har för mig att Nokia har en GPS i nån av sina telefoner, vet bara att den jag såg var svart och såg lite ut som 5140. Men har testat den jämfört med vanlig GPS och den var för seg och oprecis. Tror inte att det gick att ladda ner kartor i den, den gav nog bara positionen.

Det ska jag kolla på!
Det verkar som om det finns en del telefoner med A-GPS alltså assisted GPS där den får positionen beroende vilka master den använder, det kräver nått specialabonnemang där operatören meddelar positionen.

/nisse
 
Fransila; sa:
Har för mig att Nokia har en GPS i nån av sina telefoner, vet bara att den jag såg var svart och såg lite ut som 5140. Men har testat den jämfört med vanlig GPS och den var för seg och oprecis. Tror inte att det gick att ladda ner kartor i den, den gav nog bara positionen.
Grannen har ett sådant GPS-skal till sin 5140 eller 5140i eller vad han nu har. Det kostar en dryg tusenlapp och för de pengarna får man mest dynga. Han är mycket missnöjd med GPS-skalet som egentligen inte verkar vara riktigt bra på något. Tydligen lär man stå på en öppen yta för att kunna få en fix och det tar mycket lång tid, speciellt om det är kallstart. Mycket batteri drar det också. Han rekommenderade det verkligen inte när man själv gick i tankarna på att skaffa ett dylikt.

Det finns riktiga GPS:er för samma prislapp som är betydligt bättre på alla punkter förutom att de inte är inbyggda i mobilen.

Själv har jag funderat på någon eTrex eller ev en Magellan eXplorist 100. Den senare hittade jag på pricerunner för 950 kr nyss.
 
Jag har en Nokia 5140i utan GPS skal. Det är inte alltid så bra att kombinera för många prylar i samma paket. Tänk om batteriet i telefon/gpsen tar slut. Då kan man varken ringa eller kolla positionen. Eller om gps:en mitt i allt börjar ringa då du är ute på fjället :( ? Tänk om det dessutom är chefen som ringer? :(
Därför har jag en gps och en telefon med mej på fjället. Och båda är avstängda! :)

Ps. Nokia 5140i är i övrigt en helt ok telefon. Men skippa skalet.

http://www.nokia.se/phones/5140i/
 
Peifen; sa:
Ps. Nokia 5140i är i övrigt en helt ok telefon. Men skippa skalet.
Jag är också nöjd med min 5140i men är samtidigt tacksam för att man blev varnad i tid så att man slapp göra bort sig genom att köpa GPS-skalet :)
 
Hej!
Det var Siemens SXG75 som jag hade sett, men jag hade läst fel, den hade bara A-GPS.

Jag snackade precis med en kompis som har en Suunto GPS klocka, han avrådde mig också att inte köpa nån mobil med inbyggd GPS. Tydligen suger GPS klockan, 12 minuter att synka in sig mot satelliterna och samma batteri till klockan som till GPSen.

Jag får väl titta på något annat när jag väljer mobil.
Har nån någon allmän rekommendation?
/Nisse
 
schweingaard; sa:
...Jag får väl titta på något annat när jag väljer mobil.
Har nån någon allmän rekommendation?
/Nisse

Jag gillar de ruggade telefonerna, som Nokias 5140(?) och Siemens M65. Det är ju alltid bara en tidsfråga innan man tappar luren i något hårt/blött,och då har de modellerna klart bättre överlevnadschanser. Fast de kan ju inte konkurrera med ericssons gamla hajtand förstås...
 
schweingaard; sa:
Jag får väl titta på något annat när jag väljer mobil.
Har nån någon allmän rekommendation?
Jag har hört talas om en ny modell från SonyEricsson och jag undrar om jag inte rent av läst om den på nätet. Det är i varje fall en smidig lur som är vattentät(?) och stöttålig. Än så länge finns den bara på Asienmarknaden och talesmannen för SE i Sverige kunde inte uttala sig hurvida den skulle komma att lanseras i Europa eller inte. Tydligen en företagspolicy att de inte får prata om kommande produkter på det sättet.

Jag hoppas att den kommer hit och att den lever upp till förväntningarna. Att det finns en stor marknad för tåliga telefoner kan det inte finnas några som helst tvivel om. Tvärt om är jag förvånad över att ingen tillverkare är lyhörd nog för detta och illa kvickt tillverkar den telefon som så många skriker efter.

Helt klart finns tekniken för att göra vattentäta telefoner. Jag skulle vilja ha en med samma klassning som de vanliga GPS:erna. Klara 30 min på 1m djup utan att läcka. Den skulle även vara stöttålig och framför allt innehålla basfunktioner. I väntan på detta får man hålla utkik efter SonyEricssons modell..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
majjen Enklast möjliga GPS? Utrustning allmänt 20
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3
mothesta GPS-priser Utrustning allmänt 1
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.