Råd inför köp av vandringskänga

Hej!
Jag skall ju vandra i Spanien i Sept nästa år. Packning på ca 10 kg. Vilka skor ska jag använda. Vad ska jag tänka på när jag ska köpa nu i veckan?
 
Vi vandrade i Picos De Europa i Spanien i somras. Funderade först på jympadojjor men tog till sist mina Lundhags och är glad för det nu efteråt. Det var väldigt mycket vass sten, brant, rullgrus och sådant som gjorde att rejäla kängor kändes bra. Lite varmt kanske, men det finns väl svalare kängor än de jag hade :) Spanjorerna hade nästan uteslutande Bestardkängor... inte så högskaftade men med rejäl sula. Malindo här på utsidan vet mer om dessa skor ;)
 
mariadahlstrom; sa:
Hej!
Jag skall ju vandra i Spanien i Sept nästa år. Packning på ca 10 kg. Vilka skor ska jag använda. Vad ska jag tänka på när jag ska köpa nu i veckan?

Lite allmänt,ta med liknande de strumpor du kommer att använda,plocka med 2-3 stenar ca 1 cm höga i lite olika former,du skall kunna stå på dessa utan att känna mer igenom sulan att det är nånting där,provgå med snörningen i olika lägen,det kan vara skönt att lätta lite ibland.
Det är dina fötter och dina pengar.


peter
 
mariadahlstrom; sa:
Vilka skor ska jag använda.
Hejsan,

Om det är stenigt, som Öringen säger, skulle jag rekommendera kängor.

Testade gympa-varianten i somras i ett stenigt Jotunheimen och det gör jag inte om. :)

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
mariadahlstrom; sa:
Hej!
Jag skall ju vandra i Spanien i Sept nästa år. Packning på ca 10 kg. Vilka skor ska jag använda. Vad ska jag tänka på när jag ska köpa nu i veckan?

Precis, specificera underlaget och ev fotsäregenheter som brukara vara ett problem. Dåliga eller ahlvtaskiga frågor får alltid dårliga eller halvtaskiga svar!
 
Pyreneérna

Det är i norra Spanien. Underlaget är steningt bergit den första delen( börjar vandringen i Roncevalles vid pyreneérna) Men mesta vandringen kommer att vara på stigar på slätterna och stundvis på asfalt.
 
Hejsan.

Jag förmodar att du ska gà El camino de Santiago, vilken till allra största delen gàr lángs stigar coh vágar, som du sjálv ságer. Jag skulle dà ràda att köpa ett par bekváma "outdoor-skor" eller "outdoor-halvkángor" med följande egenskaper:

- lâg vikt
- gummisula med stötdámpande mellansula i EVA eller PU
- visst stöd (styvhet) i sulan (ej för flexibel)
- stötdämpande ilággsula
- blandning av láder och textil i yttermaterialet
- komfort och att den kánns rátt pà just din fot

Viktigt även att du har med ett par extra ilággsulor, dels för att byta under dagens lopp för att fà ut svetten och áven med tanke pà att 80 mil tar kàl áven pà den bÇasta ilággsulan. Även ombyte av strumpor under dagens lopp är lámpligt (bra strumpor, ej bomull).

Det som slits ut fortast vid denna typ av aktivitet är i regel skons insida (fodret) samt ilággsula och sula. Köp en sko av bra kvalitet med bra foder, eventuellt typ Gore-Tex om du vill ha en vattentät sko.

Jag skulle tánka mig att en typ "trail-running" sko eller halvkánga kan vara lámpligt, eller skor typ "Nordic Walking" och allt vad det heter.

Jag har just fàtt igen ett par trail-running-skor som gàtt 80 mil i ett sträck lángs Camino de Santiago, och det som var mest slitet och nött var faktikst ilággsulan. Anvándaren vágde runt 100 kilo, dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
Hige86 Dunjacka inför vintern Utrustning allmänt 33
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
nvl_therese Tips inför TUR-mässan?! Utrustning allmänt 2
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
Badde Köp av allroundkniv, tips? Utrustning allmänt 466
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.