Råd till full utrustning för vandring?

Hej på er, behöver era kloka råd. Vill i vår och sommar kunna vandra lite och tälta, och vet sedan tidigare att det inte går att snåla med billigt skräp.

Jag är inte särskilt stark eller vältränad, så det måste vara lättviktigt och liten volym. Har också upptäckt jag inte har en kropp som kan sova vettigt på dålig tunn madrass.

Har ett bra tält som jag tycker duger till mycket (Artic Alpine design.)

Har också sovsäck och underlag, men det är kass. Underlaget glider man på och sovsäcken är kall. Så inget mer billighetsköp. Behöver alltså allt utom tältet: Underlag, sovsäck, ryggsäck för min gamla är sliten, gasolkök och allt annat man behöver.

Är beredd att lägga upp till 10.000 totalt, men inser även det blir tajt.

Jag vet ju att Thermarest och Exped påstås vara bra, men alla råd är välkomna.

Hjälp!

/Linda
 
Svårt att ge råd utan att vara färgad av egna åsikter om vad man gillar men här är vad jag har nu som jag är väldigt nöjd med (efter att successivt lättat utrustningen)

Själv har jag en dunsovsäck från polska Cumulus med fuktskyddat dun (ej standard utan man få mejla om att man vill ha det). För 3-säsongsbruk landar du på runt 2500SEK och vikt runt 700g.

Jag har även ett Exped Synmat 7 UL som jag är supernöjd med. Jag kommer aldrig gå tillbaka till tunna cellplast igen. Det kostar ~1000SEK och väger ca 450g. Thermarest eller Exped känns lite som smaksak.

Ryggsäck har jag en Exped Lightning på drygt ett kg. För den får du ge 1500-2000SEK. Osprey Exos är annars lätta ryggsäckar som många är nöjda med. Jag tror de ligger lite lägre i pris.

För kök rekommenderar jag titan-brännare från FireMaple. Det är ett kinesiskt märke, men de har fått bra omdömen och är billiga. De finns att köpa på biltema men kan hittas billigare på t.ex. eBay. Själv har jag en spindelbrännare på 98g. Toppmonterad finns på ~50g. De kostar runt 3-400SEK. Vindskydd kan du göra själv av folie eller köpa billigt på eBay.

Gryta kan du köpa Toaks titatgrytor för runt 500SEK.

Då är vi uppe i lite dryg 6500.

Då har du pengar kvar för att köpa en lätt dunjacka och lätta regnkläder (Montane minimus)
 
Istället för en gryta på 750 ml för 500 kr så skulle jag personligen köpa* ett Trangia 27 UL (sprit) för ungefär samma pengar. Kastrullen från trangian, tamojen och en pajform som lock väger ungefär lika mycket som titangrytan och då har man dessutom ett alternativt kök om man ska ut två stycken eller kanske upptäcker att det är trevligt att kunna laga lite annan mat än frystorkat. Vill man inte köpa hela köket så kostar en trangiakastrull runt 70-80 kr.
Titan är bra till mycket men blir det ingen viktbesparing bör det, enligt mig, vara något som kräver extra hållfasthet och en kastrull hör inte till det området.

*I alla fall om jag skulle börja om när det gäller att köpa in friluftskök och kokkärl.
 
+1 på Fire Maples bredstrålande gasbrännare (alltså ej Hornet). OBS dock att alltför smala grytor inte passar så bra till - kring 15 cm i bottendiameter är optimalt. Råkar du ha enlitersgrytor till Trangia 25, så passar de därmed perfekt (annars går de att köpa lösa, och det blir fortfarande billigare än titanium). Med sina 80 grams vikt är de i klass med lika stora titaniumgrytor. Vill man laga mat lite mer "på riktigt" och inte barqa koka vatten, så är aluminium överlägset p g a sin större värmeledningsförmåga. Risken att bränna vid maten och få en jobbig disk minskar betydligt med combot alu-gryta + bredstrålande brännarhuvud.
Med tamojen från Minitrangian (18 g) och grytlock av engångspajform får man ett fullvärdigt enliters kokkärl kring 100 g.

Jag hör till de nöjda användarna av Osprey Exos, men kan tänka mig att inte alla gör det. Naturligtvis måste du framför allt prova om de råkar passa just din kropp. Men utöver det skall nog två till förutsättningar vara uppfyllda:
  • till skillnad från dem som prioriterar en "renslickad" säck, ska man höra till dem, som tvärtom uppskattar mängden av utanpåfickor och fästen. Det finns som bekant två sekter i det avseendet ;)
  • man ska vara en hyfsad lättpackare - som mest 15-18 kg för Exos 58. Över de vikterna börjar den inte helt perfekta lastöverföringen till höftbältet märkas. Det finns liknande säckar i samma viktklass, t ex Mammut Creon Light, där detta funkar bättre.

Jag råkar löjligt nog också ha både Cumulussovsäck och Montane Minimus-jacka; nöjd med bägge utom den korkade missen med ej vattentätt blixtlås på Montanes bröstficka :p.

OT till Askel: det är ju fortfarande lite nytt och det går lite motstridiga rykten om vad hydrofobering gör med dunet, så dela hemskt gärna med dig av dina erfarenheter av Cumulussovsäcken (helst i denna tråd, så vi inte kapar den här).
 
Glöm inte bort begagnad marknaden på nätet, t.ex här på utsidan säljer många sin utrustning.... Och hör med vänner, dom kan ju ha saker som dom inte använder längre!

Innan köp av ryggsäck, provpacka gärna den i butiken (personalen hjälper) så du vet att den passar och sitter bra...

Som bra första kök är Trangia 27 (1 till 2 personer) ett mångsidigt kök, går att kompletteras med gas-adapter om man inte vill använda T-röd/Sprit (men jämför priset ned olika butiker, innan köp, kan spara några 100 lappar)

Mvh troswe
 
Själv varit sugen på att testa någon riktig lättviktsrygga (men jag har för många ryggor redan), typ Gossamer Gear G4:
http://www.backpackinglight.co.uk/50-litres-plus/UD116-8.html

Eller Arc Blast från Zpacks:
http://www.zpacks.com/backpacks/arc_blast.shtml

Det är riktiga ultralätta ryggsäckar, sen ska ju Osprey Exos och Exped Lightning vara riktigt bra också enligt många här på forumet. Jag har inte testat någon av ovanstående dock så kan inte uttala mig mer än det jag läst om dem.
 
Jag tänker inte ge dig en massa råd gällande prylar som ryggsäckar och annat som man själv personligen bör prova ut i butik innan köp. Sovsäckar däremot är inte lika lätt att välja då man egentligen borde få prova dem i fält innan köp. Jag köpte min Marmot Plasma 15 på rea och det var inget svårt val då den riktigt `stod ut´ bland säckarna i butiken.

Så här 3 år efter efter köpet får jag nog säga att det är min bästa sovsäck någonsin och man riktigt ser fram emot att krypa ner i den;)
Vidare klarar den kondensväta (från tältet) i fot och huvudända enastående bra.

Här även en Thermarest-madrass som lika gärna kunde varit en Exped.
Komfort kontra vikt gäller även här.

http://www.bäst-i-test.se/Sovsack
 
Åh, massa fina råd här, tack! Blir glad att se grunden nog går att fix för runt 6000. Sen tillkommer ju annat, underställ, regnkläder, regnskydd för saker m.m.

Jo, har faktiskt läst just det där testet för nån vecka sen. Vill också ha en Marmot plasma men den slukar ju halva budgeten :(

Har nog bara Naturkompaniet att välja på för övrigt, när det gäller att prova ut ryggsäckar. Så ingen gigantiskt urval för det är en liten butik men förhoppningsvis har de några Ospreys att testa iaf!

Underlag ska vara bekvämt men så lätt som det nu tillåter, samt hållbart.
 
Har nog bara Naturkompaniet att välja på för övrigt, när det gäller att prova ut ryggsäckar. Så ingen gigantiskt urval för det är en liten butik men förhoppningsvis har de några Ospreys att testa iaf!
addnature har öppet köp i ett år och fri returfrakt så där kan man (om man har ekonomiska möjligheter) ta hem säckar och prova lite hemmavid.
Outnorth har inte riktigt lika generös returpolicy (30 dagar och lika många kronor returfrakt tror jag) men kan vara värt att kika på också av samma anledning
 
Äsh 29:- för en retur (totalsumma, om man skickar tillbaka flera varor kostar det inget extra) tycker jag är ganska generöst det med. Är bara nöjd med kontakterna med Outnorth.

Tindeberg och Outdoorexperten har också väldigt bra villkor. Ett tips om trådskaparen inte har något emot att hålla lite span är att prenumerera på nyhetsbreven hos alla dessa butiker. Det blir väldigt mycket "låtsaskampanjer" och plingande i inboxen, men rätt som det är dyker det upp trevliga erbjudanden på hela produktkategorier och liknande. Med lite is i magen kan man komma undan billigare.

Ett tips om du kollar runt på recensioner är att även kika på Outdoorgearlab.com. En kanonresurs.

Lycka till!
 
Du skriver att du glider på liggunderlaget och att sovsäcken är kall. Och du vill byta upp dig men hålla budget.

Men hur bra isolerar ditt nuvarande liggunderlag? Och hur kall är sovsäcken?
Det skulle ju kunna vara så att ett nytt liggunderlag inte bara ger bättre komfort utan även isolerar bättre. Tillräckligt för att din gamla sovsäck ska kunna hänga med en säsong till åtminstone?

Sedan finns det en rad trick för att få ut mesta möjliga av en sovsäck som är i kallaste laget. Sök på forumet.

Visst är det alltid lockande att köpa nya bättre grejor, men i ditt läge skulle jag nog satsa på att ett nytt liggunderlag löser två problem for the price of one.
 
Du skriver att du glider på liggunderlaget och att sovsäcken är kall. Och du vill byta upp dig men hålla budget.

Men hur bra isolerar ditt nuvarande liggunderlag? Och hur kall är sovsäcken?
Det skulle ju kunna vara så att ett nytt liggunderlag inte bara ger bättre komfort utan även isolerar bättre. Tillräckligt för att din gamla sovsäck ska kunna hänga med en säsong till åtminstone?

Sedan finns det en rad trick för att få ut mesta möjliga av en sovsäck som är i kallaste laget. Sök på forumet.

Visst är det alltid lockande att köpa nya bättre grejor, men i ditt läge skulle jag nog satsa på att ett nytt liggunderlag löser två problem for the price of one.

En sovsäck som är för kall på våren kanske är perfekt för sommaren. En lösning om det inte räcker med att uppdatera liggunderlaget kan vara att köpa en ny sovsäck med lite större volym där du får plats med din gamla i. Kan komma undan med billigare säck men packningsvolymen/vikt ökar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.