Hjälp med sovsäck och liggunderlag

Är lite av en nybörjare på detta med friluftsliv men är grymt sugen på det! Är ofta ute och fiskar och går då ganska långt in i skogen längs åar och älvar. Går även ganska långt in i skogen till avlägsna tjärnar och andra vattendrag. Nu på våren när det börja bli ljust ute så tänker jag alltid att jag skulle haft utrustning så att jag kunde sova kvar i skogen. Jag har skaffat ett tält, Fjellheim eller Helsport (är ett tremanna tält), kommer inte riktigt ihåg. Hittade det sjukt billigt på rea.

Det jag saknar är liggunderlag och sovsäck.
Jag är 190 cm.
Jag kommer i dagsläget inte ge mig ut i snörstormar och isande kyla. Jag kommer heller inte att ägna mig åt dygnslånga veckomarscher. Utan kommer att ta bilen ut i skogen, gå ca 5 km takt ut till någon tjärn eller längs något rinnande vatten. Så utrustningen behöver heller inte vara ultralätt.
De krav jag har är att sovsäcken ska klara någon minusgrad då jag tänkt att det ska användas tidig vår (mars-apr) och sen höst (sept-okt). Liggunderlaget ska vara bejvämt, alltså passa min längd och vara ganska tjockt. Som sagt, utrustningen behöver inte vara ultralätt!
Min ekonomi är begränsad så jag har inte förutsättningar att plöja ned hur mycket som helst.
Men jag har lyckats hitta några alternativ som passar mina behov och ekonomi, men jag skulle vara tacksam för era synpunkter.

Här kommer lite förslag:
Sovsäck: http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/sovsackar-host/fjallmark-goodloft-5 Komforttemp 0, limit -5, extrem -15. Tänker att detta bör passa mina behov och hålla mig varm även om det skulle bli någon minusgrad på natten?

Liggunderlag:
http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/liggunderlag/jack-wolfskin-wolfmat-camp L193, B 63, H 7. Dock väger den en del 1,7kg. Vet att vikten inte är skitviktig för mig, men ändå... vet inte om det är i mesta laget.

https://www.sportamore.se/produkt/80917-therm-a-rest-trail-lite-l-gron 63 x 196 cm, Tjocklek: 3,8 cm, Vikt: 1110 g Så detta är ju något lättare... Dock känns det lite tunt.

http://cdon.se/outdoor/vaude-norrsken-large-lemon-p33307086
198 x 63 x 5,5cm väger endast 845g! Men sover man bekvämt på denna? det känns som att de övriga är skönare att ligga på?

Är mycket tacksam för synpunkter.
Tack på förhand.
 
Roy ger ett bra tips om liggunderlag för dina behov. Såna lätta luftmadrasser finns också på både Stadium och Intersport för några hundra. Sambon och jag har använt dom i många år när vi paddlar, från tidig vår till sen höst, utan att behöva förstärka med cellplast. Billigt, lätt och bekvämt. Och angående din längd, skönast är faktiskt att ligga med hälarna i luften utanför madrassen!
 
Det var väldigt tunga grejer du har hittat.

Vad gäller sovsäck hade jag tittat på denna https://www.alpkit.com/products/mountain-ghost

Liggunderlag använder jag en lätt luftmadrass typ denna https://www.alpkit.com/products/lumo för komforten kombinerat med ett, (eller fler), cellplastunderlag typ detta http://jysk.se/utemobler/luftmadrasser/liggunderlag/liggunderlag-price-star-olivgron-h06cm

/Roy

Var alla grejer tunga? Även liggunderlaget som bara vägde 845g? http://cdon.se/outdoor/vaude-norrsken-large-lemon-p33307086
Det liggunderlaget du länkade till var ju typ bara 50 cm brett... Känns lite väl smalt...

Sovsäcken du länkar till, klarar den av om det blir typ -2-4 på natten? eller kommer jag att frysa då?
Är ju inte ovanligt att det blir så pass kallt denna årstid eller sen höst. Bör tillägga att jag är allergisk mot dun så det går tyvärr bort :(
Men jag uppfattade som att denna var av syntetmaterial.

Roy ger ett bra tips om liggunderlag för dina behov. Såna lätta luftmadrasser finns också på både Stadium och Intersport för några hundra. Sambon och jag har använt dom i många år när vi paddlar, från tidig vår till sen höst, utan att behöva förstärka med cellplast. Billigt, lätt och bekvämt. Och angående din längd, skönast är faktiskt att ligga med hälarna i luften utanför madrassen!
Menar du de i skumplast? Känns inte som att de där liggunderlagen i skumplast är så sköna... Inbillar mig att det är skönare med ett uppblåsbart.
Men har ju som sagt dåligt med erfarenhet av camping och friluftsliv...
 
Hej igen.

Var alla grejer tunga? Även liggunderlaget som bara vägde 845g?

Hmmm..., jag tittade nog bara på den första länken och det vägde väl 1,7 kg.

Det liggunderlaget du länkade till var ju typ bara 50 cm brett... Känns lite väl smalt...

Runt 50 cm är standardmått på liggunderlag. när armarna är inne i sovsäcken så är man inte så bred, men det finns bredare madrasser men då går priserna upp en bit.

Sovsäcken du länkar till, klarar den av om det blir typ -2-4 på natten? eller kommer jag att frysa då?
Är ju inte ovanligt att det blir så pass kallt denna årstid eller sen höst. Bör tillägga att jag är allergisk mot dun så det går tyvärr bort :(
Men jag uppfattade som att denna var av syntetmaterial.

Om du kommre att frysa är ju individuellt men med ett underställ och ett innerlakan bör de flesta klara sig. Säcken är mycket riktigt en syntetsäck men jag såg att innerlängden är 185 cm så den går ju bort.


Menar du de i skumplast? Känns inte som att de där liggunderlagen i skumplast är så sköna... Inbillar mig att det är skönare med ett uppblåsbart.

Nja jag menar bägge, En luftmadrass för komfort och cellplastunderlag under för värmen. har för mig att 6 mm underlagen från Jysk väger 135 g.

Men har ju som sagt dåligt med erfarenhet av camping och friluftsliv...

/Roy
 
Hmm, vad är då bäst att ha i sovsäcksväg?
Tänker att jag ska använda den från tidig vår till sen höst. Så jag vill ju inte att den ska vara för kall vår och höst lika lite som den ska vara för varm på sommaren. Är det då bättre att satsa på typ en sommarsäck och sedan sova med underställ och sovlakan under de kalla perioderna?
Eller är den sovsäcken jag länkade till ett juste alternativ då eftersom den passar min längd och mina behov vad gäller användningsområde?

Vad gäller liggunderlag tror jag nog att jag satsar på detta ändå. http://cdon.se/outdoor/vaude-norrsken-large-lemon-p33307086 Om ingen tycker att jag är helt dum i huvudet då vill säga. Vill som sagt eftersträva komfort när jag är ute. Det ska vara en behaglig upplevelse :) Inte att jag ska vakna mitt i natten av att jag rullat av liggunderlaget. Jag ligger inte direkt still när jag sover...
Och bära med sig två liggunderlag, blir inte det lite bökigt och lika tungt som det jag länkar till här?

Fast med tanke på min vikt kanske jag bör ha något tjockare alt två underlag? Var längesen jag vägde mig nu, men sist jag gjorde det låg jag runt 100kg. Kan ha tappat ett par tre kg då jag rör mig något mer nu än förut. Så säg 90+.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Munks Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck? Utrustning allmänt 100
Nameby Sovsäck dam - 60 Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.