Halkiga liggunderlag.

Har två ThermaRest liggunderlag som är halkiga så in i bängen. Finns det fortfarande möjlighet att köpa nå´n slags antiglidspray och dra på. Fanns tidigare att köpa. Tacksam för tips.
 
Tror frågan diskuterades här för ett par år sedan och att det var många som drog en eller ett par strängar med Silicon på underlaget så blev det inte så halkigt längre.

Rätta mig gärna om jag har fel :)!
 
Prova att blanda kemiskt ren bensin med antingen våtrumssilikon eller SilNet (våtrumssilikon på liten tub som ofta finns i friluftsaffärer). Blanda så att du får en något rinnigare konsistens och måla med pensel på antingen liggunderlaget eller tältgolvet.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Pads

"Silikonpads" (som man använder på instrumentbrädan i bilen för att föremål inte skall glida runt) fungerar också bra.
 
Jag hade samma problem för några år sedan i en tråd. Har för mig att tipset var silicone på underlaget då också.
Varför har inte tillverkarna kommit framåt mot att lösa det? Vi i skandinavien kan inte vara de enda med problemet.
Senare åren har jag vandrat mest kort och använt cellgummiunderlag eller ett uppblåsbart med en yoga matta... (Mea culpa)
 
Beror ju även på golvet i tältet och ytan på sovsäcken mitt har ´kuddar ´på STS men glider ändå ännu större problem med de som prasslar vilka de flesta lätt gör och även glider runt.
Jag hade ett HS tält med silicon behandlat silnylon golv som är det vanligaste gled runt som ´smör i stekpanna
Ej samma i ett HB men även realtiivt halt där lägger jag kläder eller packning mellan liggunderlag och tältduk.
Har man ett litet så glider man väl upp på väggen taket i tältet och det kan ta skada.
Blir troligen mindre problem med äldre tält när impr börjar försvinna behandla då ej insidan igen utan bara mot marken av botten väven.
En mkt tunn cellplast folie typ bygg folie för golv kan anv och väger ca 50 gr kan även anv i abside som extra skydd om ej footprint som man ej behöver i ´riktiga´ tält utan bara i lättviktstält som då ökar ca 200 gr i vikt.
Tänk så bra det var innan dessa ´madrasser ´fanns då gick det bra med 10-15 mm skum och man undvek att ligga på grus och grenar samt rensade bort alla stenar under tältet bäst då oftast låg ljung med tunna kvistar och kaftig botten som 50 D tex HB har nu på 3-4 S tält
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.