Träning för långcyklande

Hej! Jag undrar hur jag ska få min kropp redo för en cykeltur göteborg-medelhavet i sommar.

Jag har inte cyklat något sedan sensommaren då min cykel blev stulen och jag har ännu inte haft råd att skaffa en ny, samt är inte så sugen på att dra ut och cykla i det här vädret. Jag cyklar dock på gymmet när jag är där. Rent allmänt skulle jag säga att jag är ganska vältränad, stor och stark liksom. Men uthålligheten är nog inte så fantastisk. I somras cyklade jag 12 mil/dag i 4 dagar och efter det var benen i det närmaste till att kollapsa av träningsvärk som var djupare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig.

Resan jag planerar innehåller ju åtminstone 30 stycken 10mils dagar så jag undrar helt enkelt hur jag ska förbereda mig på detta? Jag jobbar heltid nattetid och pluggar halvtid på dagarna så jag har ingen tid att cykla 3 timmar varje dag liksom.

Räcker det med 30min tung cykling på gymmet varannan dag, fram till juni? Kommer jag bli tillräckligt uthållig av det?
 
Hej!Cyklade från norra Småland ner till Franska rivieran i somras.Snittade drygt 12 mil/dag.Det var en helt underbar resa så du kommer få en mycket trevlig resa.Tror inte du behöver träna något extra utan du får träning längs med resan .MVH Jocke
 
Hej!Cyklade från norra Småland ner till Franska rivieran i somras.Snittade drygt 12 mil/dag.Det var en helt underbar resa så du kommer få en mycket trevlig resa.Tror inte du behöver träna något extra utan du får träning längs med resan .MVH Jocke

Vad hade du för träningsbakgrund när du gav dig iväg?
 
Om du cyklar 10km/h i 12 timmar kommer du 12 mil per dag. Att cykla långsammare är nästan omöjligt. Poängen är nog att hålla nere tempot.
 
Börja resan m kortare distanser, glöm inte vilodagarna.

Vad kan räknas som "kortare" distanser? Vill ju gärna lämna sverige hyfsat fort så är rädd för att det kan vara en svår sak att hålla nere tempot.. Kanske är värt att ta tåget ner till malmö eller så..

Skulle också vilja ha tips på vad för cykel jag bör köpa, och vart, samt vart man kan hitta mängder av olika sorters packväskor?
 
Vad kan räknas som "kortare" distanser? Vill ju gärna lämna sverige hyfsat fort så är rädd för att det kan vara en svår sak att hålla nere tempot.. Kanske är värt att ta tåget ner till malmö eller så..

Skulle också vilja ha tips på vad för cykel jag bör köpa, och vart, samt vart man kan hitta mängder av olika sorters packväskor?

Det beror ju helt på hur van du är vid att cykla. Jag tycker att 10 mil/dag i Sverige är långt om jag ska hinna med nåt annat (vilket är ett av målen m långfärdscykling för min del). Jag orkar definitivt inte cykla så länge som 12 timmar/dag.

Det jag menar är bara att om du har svårt att hinna träna inför semestern, se semestern som träning. Om du bara ser cyklingen som transportsträcka o tycker dig ha svårt att hinna komma fram, ta tåget istället (Öresundståget funkar fint till Malmö).

Det finns drösvis m trådar om cyklar o väskor.

På tal om att hinna cykla för träning. Jag cyklar i princip aldrig för träning på vintern, men får ändå flera mil på cykeln bara genom att ta mig fram o tillbaka till jobbet o andra aktiviteter. I Göteborg verkar det inte finns nån tidsvinst m att åka buss/vagn så då kan man ju lika gärna cykla. Vädret är ju jättefint för att cykla.
 
Man brukar ju säga att man blir bra på det man tränar. Så behöver du hålla 10 timmar om dagen bör du nog träna på det. Men jag förstår det där med tidsbristen. En av ledarna för gruppen som jag ska skidra över Grönland med i maj säger att det är superviktigt att vi får med långpass i vår träning, men att dessa inte behöver göras mer än varannan vecka. Om det stämmer skulle du alltså behöva vika säg varannan söndag för enbart cykling och se till att det funkar med jobb och studier. du får prioritera.

Annars är ju mitt tips att vara flexibel med vart du ska och lyssna på kroppen. Säger den ifrån vilar du (och kommer kanske inte fram till det planerade målet på den planerade tiden), men har du tur kanske kroppen är med på noterna trots missade långträningar.

Om du misstänker att du inte hinner till målet om du tar det lite lugnare och verkligen vill fram till Medelhavet skulle du också kunna ta färjan till Kiel och starta cyklingen därifrån.
 
Hej!
Det är förmodligen väldigt varierande med träningsbehoven beroende på hur pass bra grundkondition /styrka man har, men jag kan ju berätta om mina förberedelser.

Jag brukar göra en långtur varje sommar på ca. 200 mil, senast genom mellansverige och Norge. För att ha en god grundkondition tränar jag på gym 5 dagar per vecka med stort inslag av cykling men även allmän styrketräning under vintern.
När det blir tillräckligt varmt på våren börjar jag med cykelträning utomhus, 6 mil vardera lördag och söndag. Av och till gör jag heldagsturer på 12 - 15 mil ca en gång per månad. Jag strävar efter att ha hunnit ca. 100 mil innan jag skall iväg.
I början av min tur cyklar jag 2 dagar och vilar en till dess att kroppen har vant sig vid den kontinuerliga ansträngningen vilket brukar ta en vecka. Därefter tar jag någon vilodag då och då när jag kommer till någon intressant plats. Totalt håller jag på ca. 3 - 3,5 veckor och avverkar 13 - 15 mil per dag.
Vad gäller väskor så tycker jag att man skall vara noga med att ha väskor som tål regn ordentligt, det brukar bli mycket av den varan och det är inte kul att få hela packningen genomblöt. Själv använder jag Ortlieb. Stora väskor både fram och bak.

God tur.
 
Jag kan flika in att jag cyklade 50 mil på Påskhelgen och ungefär lika långt på Pingst. Sen använde jag en semester till att provcykla 100 mil på 10 dagar. När det kändes bra ökade jag distansmålet till 12 mil per dag. Jag har liggcyklat och jag kan inte tänka mig annat än att detta är bättre på långdistans. Challenge är liggcyklar som jag varit imponerad över. De verkar rulla otroligt lätt.
 
Hej! Jag undrar hur jag ska få min kropp redo för en cykeltur göteborg-medelhavet i sommar.

Jag har inte cyklat något sedan sensommaren då min cykel blev stulen och jag har ännu inte haft råd att skaffa en ny.
...
Resan jag planerar innehåller ju åtminstone 30 stycken 10mils dagar så jag undrar helt enkelt hur jag ska förbereda mig på detta? Jag jobbar heltid nattetid och pluggar halvtid på dagarna så jag har ingen tid att cykla 3 timmar varje dag liksom.

Jag har inte gjort en lika lång resa, men jag tror många håller med mig om att det iallafall är viktigt med många timmar på en sadel för att kroppen ska vänja sig, och då gärna den sadel och på den cykel du har tänkt dig cykla på. Som nämnts här tidigare så kommer du få träning när du väl börjat din semester. Själv hade jag en väldigt löst planerad rutt och dagsetapper och aktiviteter längs med vägen, och kunde på så vis också lyssna på min kropp och vissa dagar ta det lugnare, men cykla längre tid, och ändå nå mitt mil/dag mål.

Nu vet jag inte hur långt du har till jobb och skola eller om du gör det ena eller båda hemifrån, men, om du lyckas få loss pengar till din cykel så köp den så fort som möjligt, och börja cykla till/från jobb och skola. Vänta med väskinköpen, även om man så klart kan spana in vad man vill ha.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.