Söker rump råd av experter.

Vet inte riktigt vart jag skall lägga denna fråga, för den gäller inte långdistans och inte heller terängcykling utan en kombination.

Problemet är att jag cyklar men inte som ett profs. Jag har vanliga militärbyxor då jag ofta hamnar i naturen där cykelbyxor inte är ett bra val. Men efter några mil får jag altid ont i rumpan och måste leda cukeln en bra bit innan jag har lust att sätta mig och trampa vidare. Detta inebär att jag känner mig begränsad till en två mils radie för att inte lida allt för mycket på vägen hem igen.

Nu undrar jag hur de cyklister som cyklar mycket långt gör för att inte drabbas av denna plåga? Själv saknar jag den gamla klassiska limpan, men en sådan är nog inge vidare att sätta på en MNT-bike :)
 
kenny_lex; sa:
Problemet är att jag cyklar men inte som ett profs. Jag har vanliga militärbyxor då jag ofta hamnar i naturen där cykelbyxor inte är ett bra val.

Nu undrar jag hur de cyklister som cyklar mycket långt gör för att inte drabbas av denna plåga? Själv saknar jag den gamla klassiska limpan, men en sådan är nog inge vidare att sätta på en MNT-bike :)

Jag förstår inte riktigt, varför är inte cykelbyxor ett bra alternativ i naturen? Det fungerar för oss andra mountainbike-cyklister. Militärbyxor verkar inte vara så bra, lite fladdrigt och tungt. Jag brukar köra med ett par vindbyxor med justerbara ben och cykelbyxor innanför.

Annars så finns det ju specialsadlar och gelinlägg att köpa, men det har jag ingen erfarenhet av.

Mitt råd är att skaffa cykelbyxor och härda baken genom att cykla ofta men inte så långt och successivt öka längden.

/Jonas U
 
Jag brukar stanna upp i skogen eller i myren och sedan sitta där i någon timme i lite duggregn för att se ett djur passera som jag då kan fotografera. Ibland håller jag kanske en gren mot benet för att tälja till tändved och ibland kan byxbenet passa bra för att torka av kniven innan man stoppar ner den i slidan igen.

Dvs att jag är inte någon större cyklist utan gillar mäst att vara på Hajk och då är cykelkäder inte nått riktigt bra alternativ.

Jag använder mig av cykeln för att ta mig ut i naturen och för att sedan ta mig tillbaka hem, så det är inte bara cyklister som har nytta av en cykel och även en skogsmulle kan ha nytta av en cykcel som klarar av tuffare teräng, men jag försöker inte vinna sekunder på klä mig i tajta byxor.

Men problemet är när jag vill till ett område som ligger ca 3 mil bort så blir det obehagligt efter ett tag och jag förlorar då någon timme på att jag måste gå och leda cykeln.

Jag hoppas nu folk förstår dilemmat, jag är ingen cyklist och vill inte lägga ut pengar på en utrustning jag inte har nytta av. Vist är cykekläder bra, men de passar inte för mitt ändamål.
[Ändrat av kenny_lex 2004-04-16 kl 01:24]
 
Inget ovanligt problem de där. Mitt råd är som alla andras;
1. man vänjer sig efter ett tag.
2. sätt på ett sadelskydd av silicon. Själv tycker jag det är läbbigt, men de är mjukt.
3. Om inte det funkar köp ett par cykelbyxor. Finn varianter med "blöja i shorts eller långbyxor. Inte tajta alls.
Cykelkläder är nog friluftsvärldens mest underskattade produkter. Jag använder mina vid massor av olika aktiviteter. Men kolla också hur din sadel är vinklad. Många cyklar med en sadel med "framåtlut" dvs främre delen av sadeln på en lägre nivå än bakre. Ta fram ett vattenpass och se till att sadeln är i horisontal läge! Det mixtras mycket med sadlar, men fakutum är att ett läge gäller, horisontalläge!

Lycka till!
 
Prova ett par kallingar med gelinlägg. Då blir dina militärbyxor ett par shyssta cykelbyxor.

Att saden är rak och sitter på rätt avstånd från styret är också jätteviktigt.

/rikard
 
Ändra sittställning

Något är fel i ditt sätt att cykla. Det kan vara så enkelt som att sänka sadeln eller höja styret för att kunna sitta med mindre belastning på den del av baken som ger dig problem. Låna någon bra cykelbok på biblioteket och analysera hur du sitter själv. Jag tror inte att lösningen är bara cykelbyxor eller gelsadel.

Låna en cykel med mindre ram. Variera hela tiden din position för att minska statisk belastning.

Kolla också gamla trådar om liknande problem. Här är en http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18690

Lycka till jag tror att du hittar en perfekt lösning med lite ihärdighet.

Thure
 
Byta kläder då?

Du behöver funktionella kläder för två olika aktiviteter.
Jag har korta cykelbyxor och långa, tighta byxor (om det behövs) när jag cyklar. När jag kommit till skogen drar jag sedan på överdragsbyxor (regnbyxor, fjällrävenbyxor e dy). Har jag cyklat och blivit alldeles svett byter jag de flesta kläderna.
Grundreglerna för bekväm cykling är bra sadel, rätt ställning (som sagts ovan) och byxor utan tjocka sömmar i grenen eller på insidan av låret.

/Stina
 
Håller med om det mesta, dvs härda baken succesivt genom att cykla oftare och längre. Detta bör vara den huvudsakliga lösningen. Men på vägen dit kan en annan sadel med bättre komfort (och rätt vinkel = horisontell) och gelövedrag till sadeln givetvis hjälpa. Sen finns det faktiskt polstrade kallingar (som cykelshorts, men i mjukare, oftast vitt tyg) som du kan köra i under militärbrallorna. Sen ska du kolla om det finns sömmar i skrevet på militärbrallorna som bidrar till din smärta. Om så är fallet, byt till byxor med tunnare sömmar eler inga alls just där. Kanske ska du sänka styret något också så att du flyttar över lite av trycket på ändan till armarna / händerna. (Då får du kanske ont i händerna och nacken i stället, men det löser du med streching och lite jävlar anamma! ;) )

Glad cykling!

/ G
 
Mitt tips...

Köp en ny mjuk och skön sadel...den behöver inte vara högteknologisk...det finns många olika typer av sadlar.
Breda, smala, hårda, mjuka. Det finns även ett överdrag i ull (eller nåt liknande) som man trär över sadeln. Då blir det garanterat mjukare.

Hur ser vägarna ut du cyklar på? Är det dåliga grus/skogsvägar med en massa gropar i? Då kanske det är dags att införskaffa en dämpad sadel eller sadelstolpe.

Hör med din lokala cykelhandlare.

Sadeln behöver inte vara i horizontalläge...jag själv har min ganska mycket framåtlutande för att undvika ont i röva som jag fick innan. Jag cyklar 20-25 mil i veckan.
Se till att justera sadeln i rätt läge för dig.
Justera...cykla en bit...justera igen.


Lycka till!

//Andreas
[Ändrat av bergholm 2004-04-16 kl 09:46]
 
Hur är det med "nötterna" jag har hört att överdrivet cyklande och ridande ökar risken för sterilitet KRAFTIGT! Ligger det något i det?

(GEL-överdrag funkar rätt bra annars)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
welerd Oerfaren söker sällskap Långcykling 0
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
Malin Rendahl Söker cykelpartner Moskva - Peking 6 mån Långcykling 14
kronan83 Söker resesällskap Långcykling 11
quincampiox Jag söker en bra cykel online-shop Långcykling 5
Drifter Söker tips om lätt, billig XC ram Långcykling 0
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
jellyfish tips och råd att undvika stöld! Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
negothian Råd för ny cykel Långcykling 4
boija Tränings råd...??? Långcykling 4
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
pergit Expert råd önskas av två amatörer! Långcykling 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.