Söker resesällskap

Hej! Jag är en snart 23-åring som siktar på att cykla genom östeuropa ner till medelhavet i sommar, kanske med avslut i Istanbul. Jag tänkte starta i början av juni. Detta är min första långcykling, så lite sällskap vore trevligt. Hör av dig om du är intresserad! Jag är öppen på förslag till resrutt.

Hälsningar,
Magnus
 
Funderar på samma tur i sommar

Hej! Har gått och funderat på exakt samma tur, att starta i Sverige och ta sig nedåt till Istanbul. Frågan är väl hur man skall ta sig genom Europa, vilka länder man väljer, jag "samlar" på länder och vill gärna cykla genom så många som möjligt :) Hur ser din plan ut? Jag föredrar annars också att starta i juni, möjligtvis något tidigare. Har du msn kan vi tjöta där om resan? min email är mothesta@hotmail.com
//Magnus
 
en till med planer. jag är sugen på öst-östeuropa och en rutt jag funderat på är att börja med att ta båten stockholm - tallinn. sedan söderut genom estland, lettland, litauen, vitryssland, ukraina, moldavien och rumänien. där slutar planerna.
har ingen starttid ännu.
 
Hejhej! har gjort en liten karta över hur jag har tänkt mig att ta mig ner så maila mig så skickar jag över den via hotmail (mothesta@hotmail.com är min adress) de som vill cykla andra sträckor kan ju sammanstråla med mig nånstans så kan vi köra ihop vissa delar om det är så
/Magnus
 
mothesta; sa:
Petter, din rutt lät intressant, om du vill kan vi ju sammanstråla i Danzig/Gdansk och köra en bit ihop?

jag hade ju tänkt undvika polen och hålla en östligare rutt. planerna är lite ändrade också. kommer inte komma iväg förrän i början av september. hur går det med din planering?
 
Jag har försökt hålla ner planerandet lite fast nu är det väl dags att börja söka visum om jag ska ta mig ner mot mellanöstern, funderar på att försöka hinna ner till Israel samt länderna runt omkring men det kanske är orealistiskt att hinna detta på 2 månader. Annars har jag inte ens förnyat mitt utgångna pass ;) Jag har haft en benägenhet att planera sönder mina resor och ska försöka att inte göra detta misstag i år, i och för sig är det ju kul att planera men när man väl kommer ut i verkligheten kan man känna sig bunden av planerna lite för mycket. Jag har gjort upp en preliminär karta över hur jag ska köra i alla fall. Ska försöka spara ihop pengar så de räcker också. Tack och lov så har jag redan all behövlig utrustning :D
Hur går det med din planering?
 
Petter min email är mothesta@hotmail.com Har du msn så adda mig så kan du få min planeringskarta. Är dessutom kul att kunna utbyta erfarenheter! //Magnus
 
Resa i Östeuropa

Roligt att någon visar samma böjelse som jag gjorde 1983. På den tiden var det besvärligt att ta sig genom Östeuropa . Järnmuren var ganska tight. Fick inget visum för att ta mig genom DDR. Jag tog vägen genom Väststyskland ,Österike,Ungern som var ett enkel och bekvämt land att cykla i men väldigt varmt på Pustan. Rumäninen var spännade och Transylvanien är sevärt men industriorterna omkring Bukarest mindre roliga.Drog till Svarta Havet och upplevde en tråkig turist miljö,det var bättre några mil innanför kusten . Klart mindre exploaterat. For vidare och försökte ta mig in i Turkiet men hade inget visum så jag fick dra vidare till Grekland via Tessaloniki.
Önskar dig lycka till . Resan i juni brukar dock medföra ganska mycket regn och småruggigt väder uppe i Tyskland och Polen . Ibland kan det var skönt att slippa detta genom att nyttja tåg för att komma en bit på väg.

Hälsningar Axel
 
Det är östeuropa som lockar

Jag sällar mig naturligtvis till alla de som tycks trivas cykla i österled.Som cyklist i östra europa har man många fördelar som man inte har i dito väst.
bla är det så mycket billigare att bo och äta där och folkets gästvänlighet överlag är betydande;visst lite kaotiskt ibland,men väldigt charmigt då allt inte är linjärt och precist som här.Jag var ute drygt fyra månader och jag blev alltid väl bemött vart jag än kom.Speciellt Balkanländerna - Serbien,Bosnien och kroatien och självklart Rumänien var de länder som gjorde starkast intryck på mig.Jag vet på rak hand inte om ett vackrare land än Rumänien och speciellt då Transylvanien med dess berg och floder.Om man tidvis tröttnar på cykling kan man vandra i bergen eller ta en tur med kanot eller bara ta en god öl och njuta av livet.
 
Sticker iväg 1/6! hade varit kul med lite sällskap åtminstone bitvis. Sedan får man ju se om jag skall hålla mig till ursprungsplanen att följa Donau, de har ju översvämningar nu så det kanske inte är så trevligt att cykla där sedan med massa förstörda byar och så men vi får se..
//Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.