Expert råd önskas av två amatörer!

Hejsan!
Vågar jag skriva här som en vanlig cyklist, cyklar till jobbet vid hyfsat väder och tar gärna en sväng i naturen ibland. Vi brukar vandra(fjäll) oftast annars men är sugna på cykelsemester.
Tar därför tacksamt emot råd om vad för cyklar vi ska köpa.
Jag känner för att "sitta" upp när jag kör, vill alltså inte ha lågt styre. Min man har haft MB så han är mer garvad! Men vi vill inte ha något extremt alls utan vanliga cyklar att använda också till vardags.
Bara kunna hänga på packväskor o iväg i princip.
Jag är inte så bra på och intresserad av en massa växlar, jag tycker nog att 5-7 växlar kan räcka. Min man är nog av samma åsikt men han har som sagt mer erfarenhet.
Vad rekommenderar ni för cyklar, märke o antal växlar?
Kan man hitta hyfsade beg.?
Vi tänkte ev. cykla Skåne runt i sommar, hur många dagar tror ni är lagom? Sen kanske vi tar dagar då vi stannar och ser oss omkring men det får vi ju själva lägga till.
Vi tror att ca. 5 mil om dagen är lagom för oss amatörer.
Är cykel byxor något för oss eller blir det bara onödigt?
Kommer säkert på fler frågor senare då återkommer vi.
Tusen tack på förhand, tror att här är det rätta stället att få de rätta svaren!
Hälsningar Birgit
 
Först så vill jag ba säga att ja använd cykelbyxer om ni har tänkt er att hoja i flera dagar det blir klart bekvämare för akterpartiet.Sen var det det där me hojar 5-7 växlar hmmm,Giant har mtbmodeller med 5-7 växlar som värkar vara av rätt hög standard men.Jag tycker att du/ni ska ta å gå till en cykelhandlare som nni litar på och titta,prova,känna,kolla på vad han har i cykelsortimentet å stirra er inte blind på 5-7 växlat utan prova andra modeller åxå.
 
Min sambo och jag köpte cyklar och cyklade runt på Gotland under två sommrar för 5-6 år sen. Vi köpte varsin 18-växlad Logan-hoj på OBS! (nu kommer alla cykelproffs garva läppen av sig). Första sommaren på Gotland hade vi bara väskor bak, och sovsäckar och liggunderlag i avlånga packpåsar på pakethållaren (blev rätt hög packning).

Till andra sommaren hade vi kompletterat med packhållare fram (lowrider-modell) på bägge cyklarna.

Växlarna behöver man. Är det motvind och man har en massa packning på cykeln är det INTE kul att behöva kliva av och gå för att man kommer till en uppförsbacke. Backar kan vara väldigt långa och flacka.

Packhållare fram ger mycket stadigare cyklar, framförallt om man ska försöka leda cykeln (med all packning bak så kommer framhjulet att lätta från marken väldigt lätt när man leder cykeln).

Vi cyklade också väldigt mycket på skogsstigar och småvägar (och hamnade t.o.m. på en sandstrand en gång) och där var det trevligt med bättre balans på cykeln. Lowrider-väskorna var dock i farozonen en gång när vi hamnade i traktorspår på en sank äng. Vi hade att välja på att cykla tillbaka 3-4 mil eller cykla genom en halvmeter vatten (det gick ovanför naven). Som tur var hade vi packat i svarta sopsäckar i väskorna så det var bara fötterna som blev blöta.

Regnkläder när man cyklar är ett kapitel för sig också... där har jag tyvärr inga tips eftersom vi inte cyklat så mycket sen de två gångerna (barn kom ivägen).

Sen finns det säkert en massa "proffstips", men som glad amatör har jag inte så koll på dem. För oss handlade det om att ha råd att köpa ett par cyklar och komma iväg. En fördel med att ha samma märke på cyklarna är att reparationer är enklare (räcker med hälften så mycket reservdelar). Enda skillnaden mellan våra cyklar är ramen (hon har dam-ram en storlek mindre och annan färg).

/Peter
 
En ide kan kanske vara att prova en tandem ?

Under en träningsrunda för något år sedan stötte jag på ett tyskt par (tror jag) som körde en tandem-liggcykel. De skulle trampa runt hela sverige på den.

Väldigt fräck design på hojjen, de satt med ryggarna mot varandra, en vänd frammåt och den andra med utsikt bakåt. Såg väldigt bekvämt ut och dessutom har det ju den fördelen att det är lätt att småprata medan man cyklar när man sitter på det viset. Tyvärr har jag ingen aning vem som tillverkar sådana cyklar eller var man köper dem...

Ni bör absolut skaffa cykelbyxor, skav i baken är lika kul som ett skärsår i tummen när man kramar en snus.

Ett annat tips kan vara att skaffa hjälmar med nät på utsidan, jag har vid två tillfällen fått in getingar genom de breda luftspringorna i hjälmen och getingstick i huvudet ligger inte heller på min topp fem-lista över festliga saker.

/Christian
 
Skåne runt

Är vi inte amatörer nästan alla.
Jag började cykla på en röd damcykel 1979 utan växlar
Köp den cykel som du tycker passar bäst för din cykling..själv är jag en Cresent fantast.
Jag har cyklat skåne runt, Skåne är ju så vackert.
se min hemsida
http://hem.bredband.net/hargeb
hoppas ni får en trevlig cykling till sommaren
 
Jag och min man har haft cykelsemestrar i tio år nu i Sverige och på kontinenten och vi cyklar ganska mycket i största allmänhet. Så här tycker jag:
Cykelbyxorna gör det lite mjukare i baken och framförallt så slipper du skavsår på insidan av låret, når låret gnor mot sadeln. Det bör du ha (det är _inte_ fånigt)!
En varm sommardag, även i Sverige, drar du mycket vätska så 1-2 flaskställ bör du ha!
När vi kört mellan vandrarhem/B&B har vi haft 10-15 kg packning/pers. Med tält, kök, sovsäck, liggunderlag mm har vi ca 20 kg/pers. Vi packar i styrstångsväska (värdesaker), lowrider fram och cykelväskor bak (oavsett vikt). Tält+liggunderlag ligger på pakethållaren när de är med.
Från början hade vi 14 växlar på cyklarna, nu har vi bytt till 21 och ibland skulle jag gärna vilja ha ännu fler! Gå till cykelhandlaren med några tunga saker (10-15 kg), låna två bakcykelväskor och provcykla - då kanske du omvärderar hur många växlar som är lagom... Min erfarenhet av citybike:ar med navväxel är att det ofta är högt utväxlade. Om du vill ha en sådan cykel så kan cykelhandlaren byta till en större krans bak, så du växlar ner cykeln lite. Lasta på väskorna på cykeln och känn dig för!
Det är trevligt att kunna växla grepp på styret, så inte axlarna blir stela. Se till att välja ett styre där du kan hålla på flera olika sätt (man kanske kan sätta bar-ends på en citybike?).

5 mil låter som ett bra riktmärke, har ni hyfsad grundkondis klara ni säkert 7-8 mil också. Gör en minisemseter en helg och prova utrustningen och vad som är en lagom dagsettapp.
Göinge och Österlen är vackert att cykla i, på Österlen är det också tätt mellan övernattningsmöjligheterna och vägar som det inte kör så mycket bilar på. Från Simrishamn (och Trelleborg) går det båtar till Bornholm som kan vara värt en avstickare på några dagar.

För övrigt så tänk på att ni är ute för att ha kul tillsammans! Ibland träffar vi på sällskap där någon/några starka och erfarna bestämmer tempot och övriga får hänga med bäst de kan, det ser inte kul ut. Ha en dialog om tempo/raster mm, turas om att cykla först, se till att båda har återhämtat sig/tittat färdigt på sevärdheten innan ni cyklar vidare. Ha lite godis och kakor att ta till fram på eftermiddagen. Om någon av er är seg en dag så planera om och måste ni cykla får den starka av er ta lite av den andras packning den dagen.

God tur!
/Stina
 
Fler frågor!

Hej igen!

Okej, bra med byxor.
Men antalet växlar skrämmer mig!!!
Jag kör runt med en gammal mormors cykel idag och tycker det går bra, men lite tungt i backarna det medges. Det är ju 28 tums hjul så det gör väl lite att det går an.
Men fixar jag en med många växlar? jag som inte har någon erfarenhet alls! Menar ni att det är det man "måste" ha? Kan nog förstå att det blir lite tungt i backarna annars. Vi har ju tagit en del fjäll i norrland med 12-13 kilo på ryggen då hade det nog varit skönt att ha en växel till.
Vad tror ni om begagnade cyklar? Kan en Citybike duga? Där sitter man väl också upp lite mera eller? Jag tror inte jag klarar att ligga ner.
Vi har ju vandrat ihopa och även hemma vid över helger och så, så att vi vet det där med tempo o dags form osv. Vi har hyfsad kondis, springer några ggr. i veckan o simmar ibland, gillar att vara ute o aktiva.
Vi gör ju också detta för vårt höga nye skull!
Tackar för alla tips, ge gärna fler!!!
Birgit igen
 
Växlar.

Jag har inte läst andras inlägg här men kan med fördel påpeka att det är med fördel för era knän att kolla in cyklar med fler växlar än 7.

Jag lovar att det finns inget frustrerande än att behöva hoppa av cykeln när ni börjar närma er en fet uppförsbacke.

Jag har 27 wxl och det räckte inte till i EN backe ca 5 km före "mål" av 1900 km. Det var frustrerande för mig, det knäckte mig.

Prioritera kroppen före utrustningen.
Mvh Dan.
 
Det är inte svårare med 21 växlar än med 3, det handlar helt enkelt om att växla tills man tycker det går lagom lätt att trampa.
 
Dan, det ser ut som det är mig du kommenterar men du kommenterar nåt som jag inte har skrivit...

Det ser ut som du kommenterat nån som skrivit att 3 växlar går lika bra som 27, men jag skrev ju att det är bättre med fler växlar och att det inte alls är svårare att växla med många än med 3.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
jellyfish tips och råd att undvika stöld! Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
negothian Råd för ny cykel Långcykling 4
kenny_lex Söker rump råd av experter. Långcykling 36
boija Tränings råd...??? Långcykling 4
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Cykeltips Italien önskas Långcykling 10
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
TrekTina Cykeltips önskas! Långcykling 8
enok93 Önskas: tips om cykeltur i Ungern Långcykling 3
ehn Åsikter önskas - 28 tums alu Långcykling 27
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.