Cykeltips önskas!

Hej!

Jag har sett att det redan finns en hel del diskussioner kring tips på långfärdscyklar här. Många verkar dock ha en budget som är betydligt högre än jag tänker mig, så därför skulle jag vilja höra om det är någon som kan rekommendera en cykel som kostar runt 5000 kr?

Planen är att cykla från Treriksröset till Smygehuk i sommar, och till det har jag insett att min vanliga city bike inte duger. Men jag behöver ingen värstingcykel heller, för vi ska inte tokcykla - men nåt som håller, tål packning fram och bak, är stabil, har en del växlar och som är någerlunda ergonomisk vore önskvärt. Förstår om jag inte kan få bäst-i-test på alla dessa punkter inom min budget, men det kanske finns något som kommer i närheten?

Vore jättetacksam för förslag som kan guida mig lite i cykeldjungeln :)

/Tina
 
Det kanske finns 2009 års modeller till nedsatta priser hos din lokala cykelhandlare?
Har du kollat? Borde gå att fynda lite så här års :)
 
Tack för tipset! Jag var faktiskt runt och kollade lite igår, och det var väl en tio procents rea på 9000 krs cyklarna, vilket ändå blir lite mycket för mig.
Tänkte dessutom att det kanske är bra att få tips på vad som kan passa mig från folk härifrån som har lite mer koll istället för att bara lita blint på försäljarna i affären :)
 
Är dessa gamla stålhästar från 80/90 talet så pass överlägsna dagens cyklar att de är värda allt jobb att rustas upp?
Vad får man ge för en sådan cykel och vad kostar en uppsättning lager m.m? Går det köpa lager och drev till så gamla cyklar?

Letar också cykel i 5000kr klassen och är öppen för alla förslag.
 
bara lite funderingar... har inte cyklat långfärd, men iaf...

Nej, jag ser inte varför 80/90 tals-cyklar skulle vara bättre än dagens, mer än att med en begagnad cykel kan man få "mer för pengarna". En annan fördel kan väl vara att dom har stålram, som är relativt lätt att laga, men ska man bara cykla i typ sverige/europa/hyfsat civilicerade trakter så borde det väl inte vara nåt problem med aluminium? Jag menar, hur ofta går dom sönder egentligen, är det bara civilicerat ärde ju bara å köpa en ny om den mot förmodan skulle pajja.

Genom sverige är det väl typ 250 mil att cykla, det borde man väl kunna kräva av typ vilken cykel som helst. jämför med en jobbpendlare som har 2mil enkel, hur länge behöver den för att komma upp i 250 mil? 3 månader... å cykelreparatörer finns i varje stad... tycker inte det borde vara några som helst problem med den budgeten.

Sen kan det nog vara bra att kunna skruva lite själv om man ska cykla långt, så man inte är beroende av verkstad för minsta lilla grej, så det kan ju vara en anledning att stöka upp en gammal cykel.

MagArne, jag har iaf inte haft några problem att hitta delar till 80/90 tals cyklar. Man får kolla så lagren är okej och smörja dom, och byta drev och kedja, kanske vajrar och bromsbelägg, slitdelar alltså... och kolla hjul och ekerspänning. Har tagit ett par dar för mig typ... Delarna brukar gå på en tusenlapp eller två, typ, beroende på skick och vad man vill ha.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.