Cykeltips behövs

Jag ar bestämt mig för att köpa en ny cykel, men vilken?

Letar efter en cykel som jag kan använda varje dag och långa sträckor. Gärna med navdynamo, men i övrigt inte så specifika krav. Har hittat en fin cykel (Nishiki Hybrid 301), men tycker att det är lite för mycket pengar (6500 kr).

Finns det nån som har nåt annat tips?
 
Ska du ha navdynamo för långa sträckor bör du köpa en dyr, annars äter rullmotsåndet upp fördelarna med en navdynamo (tycker jag). Tror det är någon här som har en Schmidt SON?

Personligen skulle jag inte köpa nåt med ett rakt styre, för mkt vikt hamnar då på handlederna och möjligheten till olika handpositioner är liten. Jag har som längst cyklat ca. 350 km i ett svep (nja, lite raster också) och det gjorde jag på ett racerstyre, tycker det är det bästa (ett nitto randonneur för att vara exakt). Mer æro än de traditionella touringstyrena (som jag bara testat i butik iofs). Luftmotståndet gör mer än man tror för farten, även om komforten förmodligen är det som avgör i slutändan (comfort is the key to speed som Jan Heine uttrycker det i nån artikel). Det viktigaste är enligt min ringa mening att ramens geometri passar dig.

Efter ramgeometri är väl hjulen det viktigaste.

Fast om du tycker 6500 är för mycket så blir det nog rätt svårt att hitta nåt. Kanske någon billig fulcross?
 
ny men gammal..

brukar funka bra.

titta efter vad du vill ha forutom navdynamo och leta pa blocket eller hos en sorterad handlare som kan ha lite begagnat.
runt 5000 finns det manga daliga cyklar och nagra fa bra.
kolla begagnat ar mitt tips.

mvh Hannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.