Låt oss samla våra bästa cykeltips!

Som rubriken säger låt oss samla alla smarta tips/tricks som vi lärt oss under alla mil, dagar veckor eller månader som vi trampat! finns en sådan tråd under fjällvandrings forumet men jag tycker att vi behöver en egen:cool:

Här kommer mitt bästa tips: planera inte för mycket göre ba! då blir resan mer spännande och man kommer iväg.

Så vad är era bästa cykeltips?
 
Våra nordiska grannar i väster säger: "Jag kan resa varthelst i världen bara jag ser Mjösa!"
Med det vill jag säga att man kan "långcykla" på många sätt. Jag som är lite äldre, 60+, har blivit bekväm och föredrar dagsturer från en och samma ort. Det kan vara turer från min stuga, från kamratens fritidshus, kroferie i Danmark, från semesterorten på Mallorca etc.
I början av året gör jag en cykelplanering, hur många mil jag vill cykla vecka för vecka. I fjol var målet att cykla 500 mil totalt under året. I år har jag höjt det till 600 mil, är nu uppe i 565 mil.
Packar det jag behöver för en dagstur på 3- 15 mil, oftast räcker det med en stor styrväska och två vattenflaskor. I styrväskan får jag plats med lite verktyg, mobil, Id-kort, lite lunch- eller fikapengar,
smörgås, en termos (0,5 l) med varmt vatten, vikmugg, liten plastburk med pulverkaffe, russin- och sötmandelblandning med lite salt. Karta. Ev. en liten eller stor cykelväska på pakethållaren med regnkläder, sittdyna, extrakläder etc.
Mitt bästa tips alltså: Planera, då kan du cykla långt under året.
Inspiration får jag bl.a. från
www.crazyguyonabike.com
Ja, det var kanske inte riktigt sånt svar du hade tänkt dig, men jag ville ändå bidra med mitt!
Mvh
Christer
 
Senast ändrad:
Tips

1 - Vid resa med cykel i låda, fäst allt ni stoppar in i lådan med buntband och tejpa för handtagshålen. Höll på att tappa mitt multitool i somras då lådan låg på ett biltak och verktyget bara var fastknutet i cykeln med ett snöre inne i lådan.

2 - packa alla cykelväskor i flight bag när ni flyger. Inte kul om alla väskor inte kommer fram vilket jag har egen erfarenhet av

3 - Kolla upp www.warmshowers.org för boende.

4 - Skruva fast pakethållare från insidan så att man har skruvskallen kvar och då lätt kan skruva ut resten av skruven om den skulle gå av.

5 - Ha extra ekrar förvarade inne sadelstolpen.

6 - Med buntband och silvertejp kan man laga det mesta...

7 - ....? Fyller på om jag kommer på mer.
 
Sub 24 hour overnight kan ju vara något.

Sub 24 hour overnight kan ju vara något. Innebär att man är borta runt ett dygn med en övernattning. Perfekt att utgå hemifrån och övernatta med den komfort man har råd och lust med.

http://www.s24o.com/

http://biketouringnews.com/touring-stuff/self-supported-bike-touring/sub-24-hour-overnight-s24o/

https://www.adventurecycling.org/resources/Petersen_S240s.pdf

http://www.bikecommuters.com/2008/06/24/what-is-a-s24o-only-the-greatest-thing-ever/
 
Tack gör alla svaren! att förvara ekrarna i sadelstolpen är genialiskt!

1. tejpa vid det ställe där väskorna fästs på pakethållaren så att det inte finns ett glapp där, vilket annars lätt kan slita ut både fästen och pakethållare.

2. biltemas väskor fungerar bra om man byter ut fästet.

3. sovsäckslakan är enklare att tvätta än sovsäcken.

4. ett isolerade fodral (ej svart) till vattenflaskorna håller vattnet kallare i värme och varmare i kyla.

5. enkel och robust utrustning går nästan alltid att laga själv men väger ofta lite mer:cool:
 
Några tips från mig:
1: Om du kommer till en sniken camping där det är polettduschar:
Ta en gaffel från det gemensamma köket och en plastpåse. Ta också en rem från cykelväskan. Gå in och fyll påsen med lagom varmt vatten i handfatet, häng upp i duschen med hjälp av remmen. Stick hål en bit upp på påsen med gaffeln. När vattnet är slut till den nivån: Tvåla in dig. Stick sedan hål under påsen och skölj av dig. (Funkar även i fält).

2: Ta med nätpåsar att torka kläder i. Om man viker dem på lite olika sätt i nätpåsarna är det snart torrt medan man cyklar.

3: Mekanisk empati. Om man har konventionellt växelsystem kan man se till att inte belasta kedja och växlar i onödan. Ha så stor klinga som möjligt bak utan att det blir bryt i kedjan. Då minskar dragkraften. Växla inte i onödan om du ser att du snart ska växla ner igen. Använd bromsarna sparsamt och trampa inte i nedförsbacke, osv.

4: Byt om möjligt däck och komponenter fram och bak för att få dem att hålla längre. Det kan spara ett däckbyte.

5: Ta bilder på kartor du ser på turistinformationen längs vägen. Kan användas till färjetidtabeller m.m.
 
vattentäta cykelväskor

Några tips från mig:
1: Om du kommer till en sniken camping där det är polettduschar:
Ta en gaffel från det gemensamma köket och en plastpåse. Ta också en rem från cykelväskan. Gå in och fyll påsen med lagom varmt vatten i handfatet, häng upp i duschen med hjälp av remmen. Stick hål en bit upp på påsen med gaffeln. När vattnet är slut till den nivån: Tvåla in dig. Stick sedan hål under påsen och skölj av dig. (Funkar även i fält).

Under en korttur i somras tog vi in på en camping i Kungshamn och enda skälet till det var att vi ville duscha. Det var då inte så kul när vi insåg att man behövde ett laddat smartcard för att få vatten ur duschen. Bara att knata över till köket och fylla ena cykelväskan med varmvatten och skvätta över sig inne i duschen.
Vattentäta cykelväskor kan ha flera användningsområden, men skippa det där med att sticka hål med gaffeln ;-)
 
En svart ortlibsäck med duschstril under kan i soligt väder göra dusch av 15 kg fd kallt vatten, gratis.
Weetexdukbit till att tvätta sig fungerar där vatten blir rarare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Bilisternas beteende mot oss cyklister... Långcykling 49
millediablo Träna med oss Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.