Cykeltips?

Hejsan, ber om ursäkt om det finns hundratals trådar om detta, hittade några liknande men dom träffade inte riktigt rätt på det jag söker.

Det jag söker är den billigaste cykeln ni skulle tänker er ta på långfärd, målet är ner till Tyskland och tillbaka, sommaren 2014. Så det blir väl 250 mil. Budgeten ligger på 3000-4000 på själva cykeln. Finns det bara vettiga cyklar som är begagnade i den prisklassen? Skulle vara väldigt härligt med en ny. Gör inget om man eventuellt behöver byta lite grejer då jag gärna skaffar mig lite erfarenhet med dom mekaniska aspekterna av en cykel innan den stora resan.

Tack på förhand!
 
Min kostade 4000 kr ny för två år sen.. Kona Dew Drop.. Har ingen aning vilken årsmodell..

Detta inkluderar icke väskor, pakethållare och dylikt..

Jag har inga tvivel på att den klarar sig en lång tur, ska pröva nån månad eller två i europa till sommaren/hösten...
 
Vill helst undvika begagnat, men efter all info jag hittar så verkar ju det vara nästan det ända valet. Blev väldigt kär i den där Konan dock.

Det jobbiga med begagnat är att jag inte kommer kunna ta mig speciellt långt för att köpa en cykel då jag saknar körkort. Och att jag dessutom är ute helst efter ett identiskt par, då resan omfattar både mig och min sambo. Så det funkar bra med reservdelar och så vidare.
 
För 3-4000 så e det nog tyvärr det bästa alternativ begagnat skulle jag tro. Köpa en billig för 500-1000:- renovera upp den själv... etc.
 
rent tekniskt sätt skulle jag också titta på begagnat. Men vilken cykel som helst bör gå, så länge det finns plats för packning.

Jag har cyklat 80 mil på en mtb som inte hade fästen för pakethållare eller något, fick hitta andra alternativ för att på packning på. Jag skulle sikta på en lättare cykel som inte har något "fancy", en allround cykel utan dämpning eller liknande. annars tror jag det är viktigare att du orkar cykla än vilken cykel du väljer att göra det på, kan nog inte slå helt fel, skulle dock inte välja en biltema cykel.

Kona är bra, har en kona dew drop själv som jag tänkt cykla till italien med. Mycket beror på hur mycket packning du ska ha, väskor och dylikt är något som kostar väldigt mycket!

har väl ingen koll på märket generellt men sidan har generellt rätt billiga priser, jag skulle titta på en cykel likt denna http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=89810. Men kan inte rekommendera just den jag länkat.

eller möjligtvis en lik denna http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55743. men tror generellt att det är svårt att hitta en bra och fin cykel för dom pengarna. Har ingen större koll på vilka märken som är att lita på dessvärre.
 
Kommer nog ha en hel del packning. Bakväska definitivt, eventuellt också framväska. Min tanke är att få tag på en cykel nu att träna upp sig på. Och då vill jag ju träna som jag kommer leva under cykelsemestern.

Begagnat börjar bli mer lockande.

Något i den här kategorin kanske http://www.blocket.se/ostergotland/Herr_cyklar_SCOTT__MERIDA_26_tum__21_vaxel_46993461.htm?ca=14&w=1 Ska hålla ett öga på blocket nu ett tag.

Eventuellt något som är lite mer i stil med det du länkade.
 
Senast ändrad:
Kommer nog ha en hel del packning. Bakväska definitivt, eventuellt också framväska. Min tanke är att få tag på en cykel nu att träna upp sig på. Och då vill jag ju träna som jag kommer leva under cykelsemestern.

Begagnat börjar bli mer lockande.

Något i den här kategorin kanske http://www.blocket.se/ostergotland/Herr_cyklar_SCOTT__MERIDA_26_tum__21_vaxel_46993461.htm?ca=14&w=1 Ska hålla ett öga på blocket nu ett tag.

Eventuellt något som är lite mer i stil med det du länkade.

dom ser väl kanske inte så fräscha ut, och viktigare är nog att tänka på att ramen passar dig (dom ser väldigt små ut) Kolla också så att dom är i bra skick och liknande, vill inte ha några torkade däck/bromsklossar. annars går det väl, men skulle nog titta lite mer om jag var du.
 
LF hojar har längre hjulbas, bättre försprång samt tillräckligt med avstånd mellan hälen och bakväskorna.
Alltid rätt storlek på ramen. Du skall sitta många timmar i sadeln.
go tur
 
Har cykelsemestrat 1500 mil på min begagnade crescent lena (typisk citybike). Ska du inte över några hårda berg så är det mest din inställning det handlar om.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.