Cykeltips, inte Marin.

Tjenare!

Har kollat igenom en del trådar här där folk frågar efter tips till cykelköp inför en långfärd. Nästan samtliga trådar pekar till Marin Muirwoods'en.

Det finns ju de som byggt custom cyklar också, men så hajj är jag inte att jag vågar mig på det :S

Men finns det andra långfärdscyklar som kan rekomenderas med stålram etc där man inte behöver byta för många delar. Har tänkt köra på Schwalbe Marathon XR däck och slänga på ett par Surly Nice Rack pakethållare sen.
 
jag har

inte cyklat så långt men kommer att cykla ganska långt i sommar på en Dawes Galaxy. Köpte den från england på evanscycles.com och betalade drygt 8000:- för förra årets modell. inga större skillnader mot årets men ganska stort i pris. Den är i stål och har en tubus hållare bak. den är väl helt ok och för det priset framförallt.
Tilläggas skall väl göras att jag ej cyklat på den ännu. Har befunnit mig utomlands medans den kom hem på posten. Nu är hjulen på massage. hoppas kunna ta en tur på onsdag nästa vecka.

Annars pratar ju många om Surly LHT, som föregående inlägg var länkat till. lite dyr nu, men billig när dollarn går ner. om man köper direkt från usa.

så är det.
 
Själv har jag en Surly LHT men skulle jag köpa något liknande idag med likartad design skulle jag nog satsa på en Thorn Sherpa. Likartat pris och enligt mitt tycke snyggare...
http://www.thorncycles.co.uk/sherpa.html
Surly måste åstadkommit historiens fulaste logga. Min är dessutom snett monterad på styrröret. :D
Annars är Surly LHT en ganska trevlig cykel med tung last. Lungn och sävlig.
Ganska trist som pendlingshoj men de gör sitt jobb även där.
 
Var skall du cykla

Bockstyre? Varför inte aluram? Finns ett antal trådar där Håkan C propagerar för en mera racerliknande touringcykel. På sommaren tycker jag att ett bockstyre i varje fall på asfaltvägar är mera funktionellt.

Thure
 
+1
Det håller jag med om.
Dock ska man kanske vara försiktig med aluramar med allt för tunna väggar, då sådana är oerhört lätta att få bucklor i.
Kanske bör cyklistens storlek även spela roll i valet mellan 26 och 28 tums hjul. När det gäller mtbs så verkar ju 29 blivit klart populärast hos storvuxna cyklister. Så är bland annat Surly LHT designad. Dock vet jag att vissa med stora Surly LHT ändå kör med 26-tum (hur de har löst det med bromsarna vet jag inte, det finns kanske någon konverter?)
Om du överväger bockstyre kan det ju vara bra att vara medveten om att det finns stor variation i geometrin mellan olika modeller. Det finns modeller som är ganska grunda och har lite drop om man har problem att utnyttja alla greppen på ett stanardstyre. Vidare ska man tänka över valet av bromsreglage (eventuellt broms/växelreglage) då dessa kommer påverka hur man håller i styret i de kanske vanligaste positionen.
Vidare påverkar valet mellan bockstyre och rakt styre vilken geometri du antagligen vill ha på ramen. Kör du med bockstyre vill du antagligen ha en ganska kort ram. Jag har för mig att "Thorn" har två varianter i varje storlek på vissa av sina modeller för att de ska passa både styrtyperna. Det är därmed för det mesta problematiskt att i efterhand byta till bockstyre på en cykel med rakt styre om du samtidigt vill behålla sittställningen (dessutom kan det bli dyrt då det kräver byte av både styre, styrstam, bromsreglage, växelreglage, ev. bromsar etc.
Det är med andra ord bäst att göra det valet innan köp....
 
Tackar för en hel del bra svar.

Tanken är att ge sig ut på vägarna i början av september och cykla genom östeuropa->mellanöstern->Indien eller möjligvis Kina. Det är lite lösa resmål som säkerligen kommer att ändras en del, men hur som helst så blir det förmodligen mer än ett halvår på cykel i många olika länder, klimat och väglag.

Jag är 184 och väger typ 80-85kg. Det är ju bra med flera olika greppmöjligheter på styret, men jag har fått för mig att man får kröka ryggen så mycket med bockstyre? Det är inte en cykelposition som jag tycker verkar vara trevlig i längden. Tänkte snarare slänga på ett par bra barends på ett traditionellt styre typ dessa: http://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=121&category=663

Stålram vill jag gärna ha då jag har förstått att det är mer pålitligt och går att svetsa om det skulle behövas någonstans. Skulle visst dämpa vibrationer lite bättre är alu också?

Ska inhandla ett par Schwalbe Marathon XR däck.

Helst så ska cykeln vara så basic i utförandet som möjligt så att det är så lite som möjligt som kan gå sönder eller krångla. Så vanliga bromsar känns bra och billigt även om skivbromsar kanske är rent tekniskt bättre.

Tänkte köra på Surly Nice Racks, har bara hört bra om dom. Sedan så vill jag gärna ha möjlighet att lasta ex. vatten och annat på pakethållaren fram medans camping-utrustning är fastspänt på pakhethållaren bak.

Vet inte än hur mycket packningen kommer att väga, är lite orolig över om däcken måste vara av någon superkvalité för att klara av 85 pannor + en hel del utrustning i lowrider-väskor och på pakethållare. :S

Marins Muirwood är ju verkligen i min prisklass, ca 6k + pakethållare, väskor etc. Men det gör ju samtidigt att dom går åt som smör i solsken så det är inte säkert att man får tag i en :)
Det verkar finnas en hel del bra cyklar som ligger på 10k och uppåt, men priset har redan stuckit iväg lite för mycket då tycker jag.
 
Ur vibrationssynvinkel spelar knappast rammaterialet någon roll. Däremot gör breda ej allt för hårt pumpade däck stor skillnad. Jag upplever även att en långsträckt geometri gör skillnad, dock lär däcken vara viktigast.
Bockstyre eller inte påverkar inte sittställningen. Däremot behöver du som jag redan skrivit en kortare ram om du vill behålla samma sittställning (utan att ha en för kort styrstam) när du kör med bockstyre, alltså cykel anpassad för bockstyre (i vissa fall passar även små storlekar av cyklar för rakt styre). Som jag ser det har bockstyre bara fördelar jämfört med rakt. Du får alla grepp som ett vanligt styre ger samtidigt som du får de för bockstyret typiska greppen. Väldigt behagligt för handlederna. Men valet är en smaksak naturligtvis.
När det gäller pakethållare så är ju "Tubus Cargo" både billigare och har en högre uppgiven maxvikt en Surly Nice racks.
http://www.tubus.com/index/lang/en/rubrik/Rear Carriers/artikel/Cargo
 
Senast ändrad:
Finns

väldigt många cyklar som kan vara aktuella med dina önskemål. Skulle jag göra din resa skulle jag förmodligen ta min vintercykel och utrusta med lämpliga fram och bakpakethållare och däck men den är förmodligen onödigt driftsäker och dyr? http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3325 En lång hjulbas tror jag är en fördel.

En touringcykel från UK är förmodligen relativt prisvärd med tanke på aktuell pundkurs. Euron är dyr som du vet annrs finns många bra tyska och franska tillverkare också.

Ett budgetalternativ är begagnat.

Thure
 
Här finns bilder på alla möjliga cyklar som folk använder för touring: http://www.fullyloadedtouring.com/

Jag var också tveksam till bockstyre innan jag själv hade använt det. Upplever att bockstyre är överlägset barends, dels eftersom greppet går att variera mycket mer, dels därför att handlederna är vinklade annorlunda och inte utsätts för samma påfrestningar. Jag trodde också att man skulle kröka ryggen som Quasimodo med bockstyre, men det är fel fick jag lära mig... Cyklar du på rätt sätt (rak i ryggen) så tränar du ryggen på ett skonsamt sätt.

En annan klar fördel med bockstyre är att man kan krypa ihop lägre i motvind eller i nedförsbacke. Det ger mer variation åt ryggen än barends.

Efter att ha använt bockstyre ett tag så kan jag säga att det enda grepp jag knappt använder är det som motsvarar ett rakt styre. Det känns onaturligt i jämförelse. Men om du absolut inte vill ha bockstyre finns ju sådana där spejsade trekkingstyren som ett mellanting... Eller ett ännu coolare Midge-styre
...
 
honkydory: Jackpot!

angående begagnat: bygger själv på en begagnad (som iofs är klar nu) och man får mycket kunskap och erfarenhet som är kul att lära sig. priset är säkert halva eller en tredjedel av nypriset på en cykel av den här kalibern så man har bara allt att vinna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.