Brooks B17, behövs cykelbyxor med pad/stoppning?

Jag ska ge mig ut på min första långcykling. 29 okt flyger jag till Katmandu och har tänkt att cykla hem via Pakistan, Iran, Turkiet, Östeuropa. En Brooks B17 har införskaffats.

Min fråga vänder sig till de långfärdscyklister som har använt Brooks B17. Använder ni cykelbyxor med pad/stoppning, eller fungerar det bra utan?
Jag skulle tycka det vore skönt att slippa ta med mig cykelbyxor.

Sedan sex månader tränar jag landsvägscykling, då använder jag alltid cykelbyxor med stoppning. Har då i princip inga problem med ont i baken.
 
Det är funkis med cykelbyxor du behöver minst två par, själv tycker jag att tre par att de nytvättade hinner torka varje gång mellan tvättarna.
Att försöka cykla långt utan smal sadel och cykelbyxor är at utmana ödet och risken att skinnet tar slut. Då blir det till att se till att den inte blir hudinfektioner och vänta in återväxten.
Hägslemodellen på cykelbyxorna trycker minst mot mellangärdet.
Hårdast i dalen kan sitta flest timmar i sadeln, mest spinn i benen brukar hinna längst. YMMV
go tur
 
Någon har sagt att sitta på en ny Brooks är som att sitta på ett vedträ. De första hundra milen på din nya sadel bör du nog ha cykelbyxor. Sen kan du känna dig för utan.
 
Har du och

sadeln vant er vid varandra kan det funka utan stoppning men använd cykelvänliga kalsonger och byxor dvs inga tjocka sömmar i gnidområdet. Använd sånt som du vet funkar för dig.

Thure
 
Brookssadlar

Jag har en B 17 som är runt 25 år gammal och m.a.o. väl insutten, en Flyer med ett par hundra mil på och en Swallow som väl också suttits i ett par hundra mil på.

Med en Brookssadel så klarar man sig med tunnare paddning och kanske utan också. Jag cyklar mycket med rätt tunt paddade boxerkallingar för cykling och klarar mig utmärkt. Kan tänka mig att det mycket väl kan funka med cykelvänliga kalsonger utan paddning oxå.

Vad avser inkörningen av en Brookssadel så kan jag av egen erfarenhet säga att den plåga det innebär är en myt. De funkar direkt ur kartong och är underbara efter ca 50 mil.

Jag har dessutom en Ideale 52 en fransk historia med många mil på.
 
Skräckhistorierna om lädersadlar kommer från dem som inte har dem. B17 har jag på några hojar,
Skulle dock aldrig fundera på att cykla längre sträckor utan cykelbyxor. Kalsonger utan söm i baken och helst ridskurna byxor på kortturer.
go tur
 
Jag har också en B17 & har just köpt mina första cykelbyxor eftersom jag planerar att cykla cykelvasan. Nu har jag ju inte cyklat längre pass än 5,5 mil på sadeln utan cykelbyxor, men jag måste säga att efter ca 3,5 mil med cykelbyxor på, så måste jag säga att de inte tillför nå med den här sadeln. Snarare så blir det bökigare & sämre. Jag föredrar nog faktiskt att cykla utan dessa.
Jag ska pröva en vanlig racersadel som jag blir trött på efter 45 minuter. Där kan nog byxorna göra mer nytta.


Frid!

/Richard
 
Senast ändrad:
Eftersom du är missbelåten med cykelbyxorna måste jag fråga dig, hade du tvättat cykelbyxorna innan du brukade dem? Vad hade du under? Utanpå? YMMV
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.