punka åter punka, nu behövs något nytt!

Hej allesammans!

Har försökt finna någon tidigare tråd som är tillräckligt ny för att det skall kännas relevant.
Men jag har iaf fått punka på mina slangar, inga skador på fälgen. Jag misstänker jag har köpt budget slangar och då kört hårt på dessa med tung packning och allt ifrån asfalt till traktorvägar.

Jag undrar nu då vilka däck och slang bör man köra på?
Inte exakt modell utan snarare vilka kriterier man bör kolla efter för att få så bra saker som möjligt så att jag kan denna gång kan finna något som fungerar bra.

förövrigt har ett par Mavic XM 719 Disc 26“ både fram och bak.

vänliga hälsningar
kristian
 
Varför får du punktering? Man skall alltid kolla vart på däcket man får punktering, hur hålet ser ut (om det är ett vasst föremål eller slitage etc), och naturligtvis kontrollera att det inte sitter kvar något vasst i däcket.

Har man kvar något vasst i däcket, eller om fälgen är vass, eller om däcket är slitet på insidan, så får man punktering på samma ställe trots att man bytt slang, så det är viktigt att kontrollera vart punkteringen sitter.
 
Varför får du punktering? Man skall alltid kolla vart på däcket man får punktering, hur hålet ser ut (om det är ett vasst föremål eller slitage etc), och naturligtvis kontrollera att det inte sitter kvar något vasst i däcket.

Har man kvar något vasst i däcket, eller om fälgen är vass, eller om däcket är slitet på insidan, så får man punktering på samma ställe trots att man bytt slang, så det är viktigt att kontrollera vart punkteringen sitter.

punktering på tre olika ställen. ena punktering var handhavande fel och klämde slangen. Men de andra två hålen har varit i slangens svets skarv eller intill ett litet nålstickshål. Har kollat fälgen och inga konstigheter där. Har även kollat däcket, det är dock visserligen slängt nu då det hade uppstått sprickor i det.
 
In- eller utsidan?

Har du kollat om hålet i slangen sitter på insidan? Om fälgbandet ligger lite snett och blottar ekerhålet kan detta snabbt gnaga hål på innerslangen.
 
Det är galet mkt skräp, skit, glaspartiklar osv osv på våra vägar dessvärre...tätorter i allmänhet större städer i synnerhet...Första gången (bonnpöjk) jag flyttade in till stan (Gbg) så fick jag punka säkert en gång i veckan. Hittade alltid något vasst som penetrerat däck och slang. Lösningen har varit lite dyrare kevlarförstärkta däck (tror jag det heter). Har cyklat sånn nu i säkert 5-6 år och slitit ut ett par rundor med däck och har extremt sällan punka..kan faktist inte komma ihåg senaste punkan. Jag har i långa perioder cyklat många många mil i veckan, sommar som vinter..(byter till dubbdäck på vinter)
Kanske lösningen är tåligare däck...?
 
Känns som att däcken kan vara värt att byta ut. Continental bl a har kevlarförstärkta. Ett annat alternativ är slanglösa/punkteringsfria och självlagande.
Pendlar själv dagligen i Stockholm med mycket skräp på vägen och kommer faktiskt inte ihåg när jag hade en punktering sist....!!

//Lelle
 
Det är som vanligt....

man får vad man betalar för. Feltema, Claes i sjön och andra ställen med "bra" priser går bort direkt. Nu tar vi och går till den riktiga cykelaffären, lägger fram problemet och får lätta några hundringar extra och får riktiga grejjor. Se till och få hyffsat grova däck med bra mönster, ja, det finns lättrullade grova däck också. Jag har cykelpendlat in till jobbet i city (Sthlm) i c:a 30 år i stort sett dagligen. Intervallerna på punkteringarna varierar å det grövsta från 6 (sex) år utan punkis till 5(fem) st på tre veckor. Däck och innerslang är färskvaror, byt ofta är receptet.

Häls
Junioren
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.K Cykeldäck? Fick punka :( Långcykling 33
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.