Åsikter önskas - 28 tums alu

Är på cykeljakt och har kommit så långt att jag bestämt mig för en lätt alu-cykel med 28-tums hjul och odämpad framgaffel. Ska åka till och från jobbet (rätt långt) och den ska även klara cykelsemestrar med packning.
Har nu hittat några som det väger mellan. Åsikter önskas:

* Nishiki Hybrid Pro - Tiagra 24 vxl 6500 kr
* Cannondale Adventure 700 - XT 27 vxl 10500 kr
* Trek 7500 FX - Nexave/Deore 24 vxl, Bontragerhjul 10500 kr
* Crescent Ehwaz - Tiagra 18 vxl 11500 kr (?)
Kan ev fås med 3 drev fram istället för 2.

För-nackdelar med dessa cyklar? Nishikin är ju lockande i och med prislappen, håller den samma klass som övriga? Skillnader i ramkvalitet?

Tack för all hjälp...
 
Ledsen men jag har tyvärr inga råd utan undrar snarare om du bestämt dig och i så fall vad det blev....

Är nämligen också på cykeljakt och har läst cykeltips tills ögonen är fyrkantiga och surfat runt på allehanda cykelsidor av diverse märken jag aldrig hört talas om för några veckor sedan tills jag är helt vimmelkantig.

Flera av cyklarna på din lista står också på min lista så nu undrar jag om du fått några råd från en cykelhandlare eller liknande. Eller om du lyckats fatta beslut på något annat sätt.
 
Nere i två alternativ

Hej! Kul att du också har samma tankar som jag. Jag har provcyklat alla på listan nu och har reducerat den till Trek 7500 FX. Dessutom har jag lagt till Nishiki Ultra Pro (storebror till Nishikin på listan) som är på väg till min affär. Den hoppas jag kunna provcykla om någon vecka eller så.

Jag tänker så här: bättre att satsa pengarna på en riktigt lätt och bra ram (den Nishiki jag väntar på ska enligt uppgift ligga på 10,4 kg, Treken 11,5 kg). Om sedan komponenterna (växlar osv) har medelkvalitet så kan man ju alltid uppgradera dem om man känner behov av det. Uppgradera ramen blir ju betydligt dyrare och svårare...

Min nuvarande Trek väger 15,8 kg (med pakethållare och skärmar, men ändå), en viss skillnad... Den orkar jag inte själv lyfta upp på mitt biltak, lite tråkigt att behöva vara beroende av hjälp till det.

Crescenten valde jag bort pga att det endast är två drev fram, blir för tungt i uppförsbackar för mig. Iofs kan man ju byta mot tre, men om det finns andra cyklar som redan har tre, varför bry sig?

Den billigare Nishikin är fin den med, men inte i samma klass som Treken och den dyrare Nishikin. Men vill man spara pengar kan den nog vara ett bra val.

Cannondalen har jag nångång hittat en viktuppgift på (12,2 kg, inte säker om det stämmer). Därför valde jag bort den. Den har annars ett gummiförsett bromshandtag jag gillade skarpt plus bra komponenter (XT, LX).

Hör av dej med dina tankar om cykelval, kul att jämföra idéer. Omgivningen tröttnar ju lite efter ett tag på ens tjat... :)

Om en eller två veckor har jag nog bestämt mig...

Hälsn Eva
 
cykeljakten, varning långt

Jättekul att läsa dina synpunkter! Jodå, min omgivning har mer än ledsnat på mig. När jag startade årets upplaga av cykeljakten så hade jag ungefär ingen koll alls på cyklar och nu går jag omkring och "slänger" mig med termer som jag själv för några veckor sedan hatade att folk använde. (Du kan ju gissa kommentarerna jag får; köp en cykel nån gång!!!, har du tittat på biltema eller Ica Maxi de säljer bra cyklar)

Jag ska cykla vätternrundan (iofs för fjärde gången men nu SKA jag ha en cykel avpassad för det - detta har jag visserligen sagt i tre år nu men jag har alltid givit upp cykeljakten och plockat fram en gammal cykel jag lånat av mamma som väger ton och har för få låga växlar för mig (får ont i knäna i motvind/uppförsbackar och liknande)).

Började med att gå till en butik jag varit i förut och de plockade fram en Cresent Nikka och sa att detta var vad som var lämpligt (dämpad framgaffel, 14,5 kg ren). Jag var inte övertygad och efter att ha gått hem och läst på är jag ännu mindre övertygad. Jag har som sagt cyklat några gånger förut och jag vet att majoriteten cyklar på slimmade racers. Visserligen finns det alltid någon gammal militärcykel men varför göra livet besvärligare än nödvändigt? Någon racer vill jag dock inte ha eftersom jag först och främst ska använda cykeln till att träna inför vättern på. Och träning för mig innehåller ett visst mått av upptäckarglädje och jag vill inte alls vara begränsad till asfaltvägar. Asfaltvägarna i Östergötland håller förresten inte alltid sådan kvalitet att man vill dit med tunna däck överhuvudtaget. Så en lättrullande cykel med bra växlar och mediumtjocka däck verkar vara ett bra val och sedan får den kallas hybrid, sport, metro, cross, touring eller vad de nu finns för påhittiga namn.

Nu har jag blivit rekommenderad en annan cykelaffär och en glutt genom skyltfönsterna (de stängde tidigt igår) ger vid handen att de har ett stort sortiment av Trek, Merida, Batavus och Nishiki. Inte de märkena jag kände till för några veckor sedan men det ska bli trevligt att se vad de kan tänkas rekommendera. För så pass har jag upptäckt att det är en sak vilka cyklar som verkar passa när man läser de olika tillverkarnas websiter och en annan verklighet när man tittar på olika cykelaffärer - utbudet krymper drastiskt! Dessutom är det väl så att i 10 000 kronors klassen hittar man fler exemplar i herrstorlek än damstorlek....

Sedan har jag några reflektioner efter allt detta surfande. Vad är det för skillnad mellan kvalitet och kvalitet? En vanlig beskrivning av ett märke är "hög kvalitet" eller "lite dyrare men hög kvalitet", jaha, och? Jämfört med vadå? Men ingen vågar väl rangordna märken och det är väl antagligen så att det inte spelar så stor roll då alla köper komponenter från samma håll. Min nästa reflektion är att jag inte fattar varför det ska vara så svårt att få tag i viktuppgifter. Vikt är en sak som är lätt att förstå sig på (sedan att det inte är ett absolut linjärt samband mellan vikt och "bra-het" är ju en annan sak). Har inte råd med någon extrem lättviktare men håller med om att en cykel ska vara tillräckligt lätt så att man kan lyfta den över ett staket eller frakta den tillsammans med andra cyklar på en bil utan rädsla för att dragkroken ska säcka ihop i ett gupp.

Det är förresten också min filosofi att alltid satsa pengar på det som inte går att uppgradera om jag måste välja. Vilket väl i det här fallet är ramen. Efter mitt websurfande är jag väldigt förtjust i Cannondales cyklar (de har rätt ofta men inte alltid viktuppgifter - dock aldrig priser...)

Jag återkommer imorgon och berättar hur mitt besök på den nya cykelaffären avlöpte. Hur långt har du testcyklat dina cyklar? Tycker det är svårt att känna hur en cykel känns på en kort cykeltur.

Hög tid för mig att komma igång med tränandet så jag måste nog fatta ett beslut snart - eller plocka fram det gamla vraket igen. Det sistnämnda är en hög motivation att verkligen komma till skott.

Hälsningar Kristina
PS! Ledsen om jag är något långrandig.
 
Berätta hur det går

Kul att läsa dina tankar också!

Du har rätt i att det är lättare att hitta en cykel i teorin (webben eller liknande) än att hitta den i verklig butik. På cykelmässan i Älvsjö för ett tag sedan fanns Grahns i Motala med och visade bl.a. upp ett par Specialized Sirrus-modeller. Elite var den snyggaste och dyraste (12995 kr), sedan fanns det en Sport för 9995 och en A1 för 6995, alla ska enligt uppgift väga 11,5 kg. Tyvärr har jag inte hittat någon Sirrus i Stockholmsbutikerna, annars skulle jag titta närmare på en sådan. Det var den cykeln som fick in mej på hybridspåret.

Jag har också reagerat på att så få tillverkare vågar skriva ut viktmått. Om inte annat så borde seriösa cykelhandlare väga upp hojarna själva och ange vikterna i butik och på webben.

Jag testade tre cyklar vid ett tillfälle, då kanske en kvart-tjugo minuter per cykel. I lördags testade jag Trek 7500 FX, då kanske fyrtio minuter. Visst är det svårt, framför allt att få någon känsla för hur sadeln kommer att kännas efter ett antal timmar istället för minuter, men jämför man flera cyklar direkt efter varandra tycker jag ändå att man kan känna en viss skillnad.

Sedan har jag infört lyfta-cykeln-med-raka-armar-provet. Ser kanske fånigt ut, men det struntar jag i. Jag vill veta att jag kan lyfta upp cykeln på mitt ganska höga biltak (Yaris)!

Berätta hur det gick i din butik. Blev det någon provcykling?

Min mejladress finns förresten på Utsidan om du vill mejla mej.

Lycka till! Eva
 
trött och less

Hemma igen.

- Hej jag letar efter en cykel till Vätternrundan. Jag vill inte ha en racer för jag kommer att cykla på en och annan grusväg också utan är intresserad av en hybrid/cross/metro eller vad de nu kallas.
- Å här har vi en fin Spinova, här kan jag rekommendera Cresent Åkulla och där står en monark och här har vi en fin cykel (glömt namnet). Den har dämpning fram vilket ger fin komfort.
- Nu vill jag ha en odämpad cykel.
- Helt rätt på den typ av cykel du letar efter!
- Då kan jag rekommendera den här (håller fram en cykel av samma typ som den jag cyklar tor Konsum för att handla, bara med något fler växlar).
- Hur mycket väger den?
osv
Någonstans i svadan tänkte jag stopp stopp, orkar inte gå igenom detta ännu en gång så jag drog till med.
- Jag har blivit rekommenderad Trek 7500 FX, har du den inne?

Blädder blädder i katalog. Jo så ska en cykel se ut. Givetvis fanns inte den hemma men den fanns hos deras leverantör. Fick dock intrycket av att de inte gärna tog in ett exemplar. Förklarade vidare att jag var intresserad av en lätt cykel och att max pris var 10 000 kr. Jag hade vid det här laget gjort raka-armar testet på varenda cykel han hållit fram och insett att antingen måste jag börja gå till gymmet eller stå på mig för att få köpa en lättare cykel.

- Jaha så du måste inte köpa en damcykel?
- Det väsentliga är storleken, inte formen på ramen.

Då plockar han fram en Batavus som faktiskt var väldigt lätt. Men den såg en smula racer-aktig ut för mina oerfarna ögon. Men jag frågade om jag fick provköra den och eftersom det var torrt ute så gick det bra. Medan han justerade växlarna så kollade jag i katalogen. Mycket riktigt, en racer, fast med rakt styre. (Det är inte bockstyret jag har emot racercyklarna!) Provade den och det var ju en mycket fin cykel men inte den typ av cykel jag var ute efter.

- Jo men det går bra att byta däck vet du, man har gjort vetenskapliga tester som visar att 20 vad-det-nu-var-för-enhet däck inte alls rullar fortare än 25 enhet-däck.

En annan försäljare la sig i och sa att den cykel han rekommenderade var Nishiki pro (lillebror alltså) och då bad jag att få prova den. Den var fin den också minus känslan av att vara på väg att trilla över styret som inte var behaglig. En annan styrtapp ska enligt uppgift dock lösa det problemet.

Nu så är jag då mer intresserad av den lättare storebror Nishiki men den lär tydligen vara helt slut (så om din affär verkligen får in ett exemplar så ska du hålla hårt i det). Den här försäljaren rekommenderade annars den framför Treken, mer för pengarna ansåg han. Jaha, så nu så har jag en god aning om en lämplig cykel, det är bara det att den inte finns (går eventuellt att får tag i om tre veckor men det är ett stort eventuellt och de såg inte så entusiastiska ut över att prova. Fick känslan av att de inte ville ta in en sådan cykel om inte jag redan bestämt mig för att köpa den). Vid det här laget hade lunchrusningen inträffat och det började ringla en väldigt lång kö bakom mig med folk som bara skulle betala någon liten pinal så jag kände mig inte komfortabel med att fråga ut honom vad han kunde förslå för reservalternativ till Nishikin som gick att få tag i. Föreslog därför att han skulle ta betalt av de som stod i kön först. När han hade sålt sin tredje cykel till folk som skulle diskutera försäkringar och kringutrustning i en halv evighet så gav jag dock upp och cyklade hem med en känsla av att nää, jag ger upp och plockar fram vraket från vinden igen. Men jag är envis så nu undrar jag var du har tittat på cykel någonstans. Det verkar som jag måste lämna Linköping för en liten cykelköparutflykt till Stockholm.

Kristina
PS! Jo jag ska ta och leta reda på din e-postadress så slipper folk dessa långa tirader. Om det dock är någon som har några tips eller idéer är de dock välkomna. Mitt tips till alla cykelhandlare är att när folk kommer in och säger "hej jag letar efter en cykel till vätternrundan" åtminstone fråga dem vad de är ute efter, vilken prisklass de är ute efter eller vad som är viktigt och inte bara köra igång med standardsnack 1 a (standardcykel med fler än 7 växlar).
 
Gary-Fisher?

Tittat på Gary-Fishers motsvarande cyklar? Själv har jag sedan ett år en Zebrano. Skulle jag köpa en ny idag skulle det antagligen bli en Utopia (Inte för att det varit några direkta problem, men mina 100 kg kräver en lite mer). Typen av cykel är i alla fall den optimala enligt min mening. Du blir snabbast i stan (förutom när jag passerar).
 
Ge inte upp!

Det ÄR jobbigt att gå in i en ny cykelaffär och börja om från början igen. Sen vet man ju aldrig heller om de visar något för att de faktiskt tror att det är en sån cykel man är ute efter, eller om de vill bli av med den ur lagret eller om de helt enkelt får bättre provision om de säljer en sån modell istället för en annan (sånt förekommer i andra branscher, vet inte hur det är med cyklar).

Alla de cyklar jag provat nu (förutom en enklare Trek och Crescenten) har fast styrstam i racerriktning (mer eller mindre). Så jag räknar kallt med att behöva byta (ca 300 kr enligt min handlare) styrstam till en jag kan justera vinkeln på själv, oavsett vilken cykel jag köper. Vill inte heller ha racerlutet. :)

Enligt min handlare beror Nishiki Ultra Pro-bristen på att de haft slut på hjul till den. Detta problem ska enligt uppgift vara åtgärdat nu, därav min Tysklandsleverans som lär vara på G.

Min handlare har alla de modeller jag har på listan och finns på Söder (Cykelspecialisten - deras hk verkar ligga i Göteborg, antyder deras webbplats: http://www.cykelspecialisten.se/main.html).

Ge inte upp!

Eva

PS. Var och påskcyklade i Linköping med omnejd - riktigt trevligt!
 
Re: Gary-Fisher?

kvchs9; sa:
Tittat på Gary-Fishers motsvarande cyklar? Själv har jag sedan ett år en Zebrano. Skulle jag köpa en ny idag skulle det antagligen bli en Utopia (Inte för att det varit några direkta problem, men mina 100 kg kräver en lite mer). Typen av cykel är i alla fall den optimala enligt min mening. Du blir snabbast i stan (förutom när jag passerar).

Tack för att du kommer med tips. Gick givetvis in på Gary-Fishers hemsida och tittade efter återförsäljare (har insett att det inte är såååå intressant att det i teorin finns cyklar som passar så länge man inte hittar dem i verkligheten). Nåväl, Bike Supply rekommenderades och de har två cyklar i sin webbkatalog, en enhjuling och en extra hög enhjuling. Om man istället tittar på bike supplys återförsäljare så hamnar man i den här stan på just den cykelaffär jag var igår.
 
Linköping, perfekt att cykla från men inte köpa cykel i

Linköping är perfekt som bas för cykelturer, gott om lätt trafikerade vägar och i de bilar som man ändå delar vägen med finns bilister som har sett cyklister förr. Stor skillnad mot att cykla från (norra) Stockholm. Men köpa cykel.... Min senaste idé är att prova och medtaga diverse manliga bekanta (cykelintresserade sådana) för att se om servicen blir annorlunda. Funkar inte det så blir det Stockholmsresa till helgen (cykelspecialisten verkar onekligen vara ett bra alternativ).

Skickade förresten min standard-fråga med en katalogbeställning till Evaldsmtbgarage och de rekommenderar via e-post sin Müsin Cross cykel. "Denna hoj är gjord för vrierad terräng och klarar
defenitivt att ta dig fram 30 mil runt vättern..." Så nu väntar jag på katalogen.
 
Cykelbutiker

Först tänkte jag på Grahns i Motala (inte så långt från Linköping iallafall) men sedan såg jag på webben att de inte säljer direkt till kund, utan endast via ÅF.

Möjligen att de ändå kan dirigera dig till en ÅF med bra sortiment och kunskaper?

Gary Fischer har jag inte stött på i de butiker jag varit inne i under mitt letande, iallafall ingen modell av hybridtyp.

På ett sätt hoppas jag att det inte hjälper att ta med en manlig cykelbekant till butiken, det vore för dj-igt om det i sig skulle resultera i ett annat bemötande och framplockande av lämpligare modeller...

Missförstå mig inte, jag hoppas så klart att du ska hitta en bra cykel... ;-D

Eva
 
Re: Cykelbutiker

ehn; sa:
På ett sätt hoppas jag att det inte hjälper att ta med en manlig cykelbekant till butiken, det vore för dj-igt om det i sig skulle resultera i ett annat bemötande och framplockande av lämpligare modeller...

Missförstå mig inte, jag hoppas så klart att du ska hitta en bra cykel... ;-D

Eva

Jag instämmer till fullo!!
Iofs kan jag till viss del förstå att butikerna tar in fler dyra modeller i herrstorlekar än damstorlekar eftersom det generellt finns fler prylfixerade killar som är beredda att lägga ner pengar än det finns dito tjejer (de förstnämnda tjänar ju ofta mer också). Men jag kan absolut inte acceptera att man förutsätter att varje kund ska vara på ett visst sätt utan att ta reda på vad den kunden är ute efter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.