är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ?

Hejsan igen ,en av mina bästa vänner är en f.d cykelbutiksägare, och han hittade en jätte fin trippel reducerad stålram som jag får grattis för att börja bygga på ,problemet är att det bara får plats 26 tums hjul på ramen, nu till min fråga: är det stor skillnad på 26 tum om man jämför med 28 ? , jag och en polare ska cykla över hela sverige i sommar och jag ska bygga en racer hoj med mtb brommsar 36 ekrade hjul samt 32 millemeters slicks, Men rullar en 26 tums hjul mycket saktare än ett 28, blir utväxlingen sämre även fast man maximerat utväxlingen på kuggen ?, vore tacksam för svar. vore tacksam för svar // Jimmy
 
Har inte fd cykelhandlarn koll på sånt?

Är det en mtb-ram vi pratar om? Som ska bli en racer? Passar den som racer för dig? Vad tänker du använda för prylar? Racerstyre? Växel-, bromsreglage? MTB-bromsar, är det cantilever eller V-broms? Tänker du använda vevparti för mtb eller racer? Vilken bredd på baknav passar?

Att från grunden bygga en racer av en mtb-ram kan va onödigt omständigt.

Och ja, det är stor skillnad på ett 26 tums mtb hjul och ett 28 tums racerhjul. Mtb-hjulet, med racerdäck, är rejält mindre. Men det är förmodligen ett av de mindre problemen med att bygga en racer på en mtb-ram.

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2006-05-03 kl 10:22]
 
tack !.

Det är en mtb ram, killen kommer plocka ihop rub och stubb åt mig så det är inget problem. Ramen är perfekt storlek för mig som är 184, det blir mavic fälgar och mtb nav ,alltså lite kraftfullare och 36 ekrar på varje hjul, racer styre och allt annat som en racer, dura ace växlar racer med lite grövre delar helt enkelt. men det jag undar är hur stor skillnad det blir i själva rullandet lixom...
 
Min egen erfarenhet är att det skiljer allt lite grann mellan 28 kontra 26 tums hjul.

Jag har en cyclocross med 28 tums hjul på och en MTB med 26 tums hjul. Jag varierar cykel från dag till dag allt efter humör o väder. Skillnaden i rena km/h är att jag tycker det är ok att ligga mellan 30 - 35 på cyclocrossen och mellan 28 - 32 på MTB'n utan att få för hög puls. I långa utförslöpor kommer cyclo'n lätt upp i 55+ medans MTB'n stannar av rätt så mycket runt 50. (sittställningen gör nog mest)

Däcken på cyclo'n är slitna Schwalbe Marathon och på MTB'n är det Ritchey Speed Max 1,9 fram och Michelin S Lite 2,1 bak. Jag kör med högt lufttryck i däcken.

Jag byggde min cyclocross av en gammal MTB ram. Fick löda om bromsfästena men annars var det bara frid o fröjd. En mekanisk verkstad fixar lödningen enkelt ifall du själv inte har utrustning för det.

Lycka till!
 
Inte en aning, sååå stor skillnad gör nog inte diametern. Snarare att bredare däck å grövre fälgar gör cykeln mer trögaccelererad än motsvarande med racerfälg och -däck.


/Håkan
 
Ett par tum blir många procent...

jimpaw; sa:
nu till min fråga: är det stor skillnad på 26 tum om man jämför med 28 ? , [...] Men rullar en 26 tums hjul mycket saktare än ett 28, blir utväxlingen sämre även fast man maximerat utväxlingen på kuggen ?, vore tacksam för svar. vore tacksam för svar // Jimmy

Japp, det är ganska stor skillnad (är min subjektiva upplevelse).

Procentuellt räknat blir omkretsskillnaden ca 7%... vilket därmed torde motsvara skillanden i utväxling dem emellan...

mvh
Niklas
 
Marginell skillnad i rullet

I själva rullet bör det inte bli alltför stor skillnad på själva hjulens egenskaper. Ett mindre MTB-hjul borde väga lite mindre än ett dito racerhjul, vilket ger snabbare accelerationer. Jämför t.ex. med Moulton (en heldämpad småhjuling), som har satt flera hastighetsrekord genom åren.

Den viktiga frågan här torde knappast vara hjulens storlek i sig, utan snarare skillnaden mellan olika ramvinklar och ramdesign - samt dess effekter på trampeffektivitet och luftmotstånd! Här bör det kunna finnas mer betydande skillnader mellan en äkta racer och en MTB-racer att diskutera. Trots allt är en MTB byggd för stock och sten, medan en racer är byggd för asfalt.

Innan jag skaffade min racer, så byggde jag om en MTB till en fuskracer, med långa barends, stora trippeldrev (52-42-32) i fram, racerkassett i bak och en stel gaffel. Det gick allt att cykla snabbt med denna cykel också.

När jag fick min racer, konverterade jag åter min MTB-racer till en skogscykel. Således har jag aldrig riktigt jämfört de båda racernas egenskaper sida vid sida.

Lycka till med ditt udda projekt.

/Niklas
[Ändrat av niking 2006-05-04 kl 02:39]
 
okej..

tack så mycket för alla svar, kan ju bara säga att ni kommer få se bilder när cyckeln är klar och det är den om max en månad, ramen är en trippelreducerad stålram som är super lätt och riktigt fin (matt svart färg) ,sen ska jag spreja detaljer på ramen. Nav blir mtb med 36 hål, färg mavic, däck 32 mm ... racer styre med dura ace växlar. Ramen har även fästen för delade bromsar... Jag och polarn ska ju som sagt cykla från treriksröset till smygehuk i sommar och det känns som att om det inte är nån brutal skillnad så får 26 hjul funka dom är trots allt hållbarare... tack ! // J
 

avslutad210712

Gäst
Minns med glädje när jag cyklade omkring på en Bianchi med limmade tubdäck. Jisses så lätt den cykeln rullade. Tyvärr var det inte riktigt lika skoj att byta däck en gång i månaden vare sig för plånboken eller för allt som fastnade i limmet på händerna :)
 
tack !.

Det är en mtb ram, killen kommer plocka ihop rub och stubb åt mig så det är inget problem. Ramen är perfekt storlek för mig som är 184, det blir mavic fälgar och mtb nav ,alltså lite kraftfullare och 36 ekrar på varje hjul, racer styre och allt annat som en racer, dura ace växlar racer med lite grövre delar helt enkelt. men det jag undar är hur stor skillnad det blir i själva rullandet lixom...
lixom är det stoooor skillnad
 
Gammal tråd.
Med samma däck är det ingen egentlig skillnad mellan 26" och 28" beträffande rullmotståndet på asfalt men accelerationen blir snabbare med mindre hjul liksom luftmotståndet blir lägre i och med mindre frontarea. Med samma kuggar blir utväxlingen högre på 28".
Det är andra saker som skiljer mellan olika cykelmodeller, t ex att åkpositionen ger olika luftmotstånd. Numera görs mkt reklam för att diamantramscyklar är mer eller mindre "aero". Men det är själva cyklisten som har störst luftmotstånd och därför har liggcyklar oftast mindre luftmotstånd speciellt velomobiler.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Stor sadelväska Långcykling 1
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
cheber Köpt för stor cykel? Långcykling 3
mordarsnigel2 skillnad vista legend? Långcykling 1
Vildkatt Skillnad på cykelmärken med samma utrustning? Långcykling 4
vid skillnad på 1/2- 1/8 kedja och en 1/8 - 3/32 kedja ? Långcykling 4
plp Skillnad på nya o äldre(1994-95) Shimano DuraAce? Långcykling 1
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.