Åsikter önskas - 28 tums alu

Kona

Hej
Jag cyklar ca 2,5 mil enkel till jobbet och
har skaffat mig en Kona Yea-Haa årsmod 2000
som jag tycker funkar mycket bra. Jag tror att
Kona slutade göra den 2001.
Funkar mycket bra till jobbet och minst lika bra
att dra cykelkärran med två barn i.

Kanske kan vara något // Bosse
 
Ny tro på världen

Eftersom jag varit så negativ mot cykelhandlare i allmänhet och de i Linköping i synnerhet så vill jag berätta att jag idag har fått förnyat förtroende för branchen! Har besökt en till cykelhandlare (ensam) och stött på en mycket sympatisk och trevlig cyklist. Det är möjligt att min modifierade öppningsreplik där maxbudgeten 10 kkr nämndes hjälpte till att få in honom på ett lämpligare spår.

Tyvärr var inte utbudet så stort men jag har provattrampat följande:

- Cresent Ehwas vilket var den han rekommenderade för mina behov. Fin cykel men jag känner att jag behöver en eller två nöd-växlar som är lite lägre för de där tillfällena då man är trött, det är stark motvind och man har långt hem. Detta är den typ av cykel jag har tänkt mig hemma framför datorn fast när jag väl sitter där och precis har bytt från den komfortabla (men trögrullande) shoppingcykeln så känner man varenda gruskorn och lagning i vägen! Men försäljaren har själv cyklat storebror på en bra grusväg och det går.

- Scott Atacama Comp
För att prova en helt annan typ av cykel. Drabbades återigen av falla över styret känslan och inser att en sådan här cykeln kommer jag att få öva länge på innan jag vågar cykla nerför en backe. Massor av låga växlar (onödigt många för att mest cykla på vägar).

- Cannondale Bad Boy
Alla som gillar att få fördomar besannade kan ju applådera nu för den här bad jag att då provcykla för att den ser så otroligt snygg ut (framförallt den matta svarta färgen). Och föll pladask. Otroligt trevlig att cykla. Växlarna gick som en dans och allt var bra. Utom möjligen att jag inte alls tänkt mig en mtb-hybrid med 26 tums hjul då. 10,7 kg, Deore XT (bak i alla fall). Detta är inte en cykel att sätta pakethållare på och trampa ut på utflykt med men oj vad jag är förälskad.

Har inte köpt någon ännu.

K
 
Re: Bad girl

ehn; sa:
Min cykelhandlare visade på nya Cannondalen (som jag dock inte tittat närmare på) - Bad girl. Lät som ett skämt, men den kanske är bra? Ljusblå och med dekoration på sadeln (fnys) tror tillverkaren iallafall att tjejer vill ha.

Dekoration på sadeln!? Visserligen lär ju färgen inte påverka rullförmågan alltför mycket (men kanske cykelupplevelsen, tänk om cykelbrallorna skär sig mot cykeln!). Annars trevligt att det dyker upp damversioner av populära modeller.

Enligt den cykelhandlare jag besökte idag så är detta inte cykeln för turer med packning. Det var snarare så att låset och skärmarna helst fick stanna hemma och pakethållare var det inte tal om. Jag frågade vem cykeln var tänkt till och den är tydligen populär bland cykelbuden i Sthlm. På helgerna förvandlas den med ett enkelt (nåja allt är relativt) däckbyte till en mtb. Han hade även sett den cyklas runt Vättern. Ser du den så provcykla den gärna och kom med kommentarer. Vi verkar ha liknande åsikter om cyklar och det vore skönt att veta om det är jag som förälskat mig i färgen eller om det finns andra som upplever att den är trevlig att cykla.

Cykelspecialisten skriver förresten så här om den: "Bad Boy är en fullblods-mountainbike med stel gaffel och smala däck som gör den till en perfekt stadscykel, samtidigt som den snabbt kan modifieras för hård skogskörning på högsta nivå... Den kommer, /.../ i en otroligt häftig mattsvart lack och med blanka svarta loggor på det..."
 
Lowriderfästen

Jag vet inte om det är en allmängiltig regel, men jag brukar kolla om cykeln har lowriderfästen på framgaffeln, sådana där man fäster en extra hållare för packväskor fram. Inte för att jag direkt planerar att behöva ha packväskor fram, bak räcker rätt långt, men mest för att se att tillverkaren har tänkt sig att cykeln ska användas till tyngre laster emellanåt. Det är ju ingen garanti att den verkligen håller för det, men ger förhoppningsvis en liten fingervisning...

Vet inte hur det är med Bad Boy på den punkten?

Ska provcykla den om jag får möjlighet... ;-)

Eva
 
Re: Lowriderfästen

ehn; sa:
Jag vet inte om det är en allmängiltig regel, men jag brukar kolla om cykeln har lowriderfästen på framgaffeln, sådana där man fäster en extra hållare för packväskor fram. Inte för att jag direkt planerar att behöva ha packväskor fram, bak räcker rätt långt, men mest för att se att tillverkaren har tänkt sig att cykeln ska användas till tyngre laster emellanåt. Det är ju ingen garanti att den verkligen håller för det, men ger förhoppningsvis en liten fingervisning...

Vet inte hur det är med Bad Boy på den punkten?

Ska provcykla den om jag får möjlighet... ;-)

Eva

Nix. Det finns inte ens fäste för pakethållare eller skärmar. Snarare en cykel att glassa i stan med än ta ut på långa utflykter. Men mycket trevlig att cykla! (Alltså, antagligen inte den cykel vi är ute efter men prova den gärna och jämför med andra).

Kristina
 
Det blev en....

.... Cannondale road warrior 500. Inköpt på cykelspecialisten i Stockholm. Lite pyssligt att komma dit och serva cykeln men de var mkt hjälpsamma och trevliga och sådant ska man premiera.

Vi har inte cyklat så långt ihop ännu men jag gillar min bianchi-gröna cykel skarpt. Den rullar fint, har 28 tumshjul, vägde 11,7 kg innan jag stoppade på pakethållare, skärmar, lås (vet inte vad sorten heter men tjock lång korv som är ett litet helsike att böja ihop och låsa) lyse och cykeldator. Mycket skön att cykla på.

Östergötland är rätt platt så det funkar med landsvägsutväxling (27 vxl Tiagra) men en eller annan riktigt låg växel a la mtb hade säkert funnit sin användning. Det enda riktiga problemet är att jag nätt och jämt kan växla framväxlen. Den är så in i bängen trög. Eller så är det jag som har för små händer.

Kristina
 
Merida ett alternativ

Jag har fastnat för Merida Crossfire 8800 (och
min fru vill ha en 8900 Pro).
Någon som har erfarenhet av dessa cyklar?
8800 has Deore XT och ligger på ca. 8300:-
8900 Pro har dessutom skivbromsar, bättre framgaffel och sadelstångsdämpare.
Jag har provcyklat den flera gånger, och det
enda som bekymrar mig lite är att den är lite i
tyngsta laget. 8800 väger ca. 13.0 kg.

Någon som har erfarenhet av märket Focus?
Handbyggda tyska cyklar som ser rätt prisvärda
ut.

Hmm, fy vad svårt att välja...
 
Svårt att välja var ordet...

Håller med, det är ursvårt att välja!

En annan modell, Merida 8500 SX, skriver "amatörerna" om i en annan tråd, har själv ingen erfarenhet av Merida eller de tyska du nämner.

Min egen vallista har nu sjunkit till dessa två:
Trek 8500 FX - 11,5 kg
Nishiki Ultra Pro - 10,3 kg

Problemet är bara att Nishikin ännu inte finns för leverans i Sverige...

13 kg låter i mina öron lite mycket, men det beror ju på vad du ska ha cykeln till?

Eva
 
Så var det gjort

Det blev två Merida-cyklar. Min fru köpte en
Crossfire 8900 Pro och jag köpte en Crossfire
Special Edition (jag är avundsjuk på hennes skivbromsar!).

För 5-6 år sedan susade jag runt på en Nishiki International långfärdscykel men gjorde sedan misstaget att köpa en renodlad MTB och tog därmed livet ur mitt tidigare mycket stora cykelintresse.
Det är otroligt hur en hel värld under lång tid låtit sig lurats att åka MTB trots att det är som att trampa i sirap!
Nu är det återigen roligt att cykla!

PS Vår 5-åring lärde sig cykla i lördags. Det sa liksom klick och sedan kunde hon. Fyra dagar senare åkte vi på en liten cykelutflykt och hon avverkade 6-7 km som om hon inte gjort annat än cykla tidigare!
 
Gratulerar till cykelinköpet och den återvunna cykelglädjen!

Men jag måste säga att jag är lite nyfiken på dina erfarenheter av mtb och skillnaderna med de nya cyklarna. Kikade lite på specarna på era nya cyklar och de verkar ju ha typ mtb-växlar och jag undrar därför vad du upplever som skillnaden?

Kristina
 
Skillnader MTB/Hybrid

Den stora skillnaderna är väl 28" hjul och sittställningen. Jag kikade på Crescents hybrider också. De har tiagra-växlar, men jag upplever egentligen ingen skillnad mellan XT och Tigra.

Meridas Freeway-ram är nog en ganska typisk hybridram dvs en gyllene medelväg med allt vad det innebär. Mig passar den perfekt.

Det må låta som det inte är så stor skillnad mot en MTB och en hybrid, men skillnaden är just den att jag med den nya cykeln kan dra en 12km repa runt sjön och känna att det verkligen är lönt att trampa. Med min tidigare Crescent Oden kändes det som slöseri med trampenergi att hålla uppe tempot längs grusvägen.

Man är väl alltid lite extra entusiastisk när man har en sprillans ny cykel, men faktum är att jag aldrig kände så för min Oden MTB.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.