Bygga om gammal racer

Hej!

Eftersom det är så bra drag på cykelforumet testar vi ett nytt ämne :)

Jag har evt möjlighet att köpa en gammal Gitane racer. Den måste dock byggas om lite, dvs byta ut tubdäck och andra detaljer som kan ha åldrats. (Vad det exakt handlar om vet jag inte förrän jag sett cykeln.) Det jag ville kolla upp är om det är möjligt att byta från tubdäck till vanliga kanttrådsdäck (misstänker att fälgar måste bytas då också) och vad det i så fall kan kosta. Det har relevans för vilket pris jag ska ge för cykeln. (Och om nån har en uppfattning om rimligt pris så meddela gärna det, den är typ 25 år gammal men har stått oanvänd lejonparten av tiden.)
 
Billigare att köpa nya tubdäck, finns riktigt skapliga för en par hundra, snabba och roliga att cykla på. Lars
 
Utan att ha sett den aktuella hojen IRL så är min spontana kommentar att det ska vara en riktig klenod om det ska vara värt att börja byta fäljar på den. Det blir nog lätt dyrt om du inte hittar begagnade som passar men det kan kanske vara svårt med tanke på att standarder för infästning av kassett i navet kan variera etc... Det kan säkert andra bättre än vad jag kan... Kolla om de som sitter på kan förväntas hålla ett tag till?

Mitt tips är således att köra på hjulen som sitter och slänga på ett par nya ostar (tubostar ;)) från biltema eller motsvarande. 129:-! billigare blir det nog inte!

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=763&iItemId=90401

27-991_l.jpg


Mycket roliga grejer som styrstammar, bockstyren och andra tillbehör till omoderna cyklar ligger bara och skräpar hos cykelhandlarna/reparatörerna så har man tur kan man hitta riktigt billiga eller rent av gratis grejer till sin renovering. Problemet är att grejerna oftast hamnar rakt i soptunnan men har man tid att vänta kan man ju be dem spara grejer om de kommer in.

Jag renoverade upp en kompis 10-växlade stålhäst på detta vis med gratis bockstyre, styrstam för tio kronor osv. Ett stort lyft för hojen för små pengar. Men det gäller ju att man har tid att åka runt och leta grejer...

/Andreas
[Ändrat av ala 2005-03-30 kl 20:38]
 
Eftersom jag har absolut noll koll: innebär tubdäck (eller tubostar då ;)) att man kan laga punkteringar själv eller bli man dömd till nyköp hela tiden?
 
Det handlar inte så mycket om att modernisera som att försätta den i stridbart skick, så att säga, tills jag har lite mer pengar att spendera på en cykel...
 
Tycker ändå att det är synd att slita på en gammal raritet (obs! naturligtvis ska de användas, men inte dagligen, i regn och rusk). Nog borde man få en nyare, modernare för under 5000? Här i Tyskland finns det nya för ca 1000 euro.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Tycker ändå att det är synd att slita på en gammal raritet (obs! naturligtvis ska de användas, men inte dagligen, i regn och rusk). Nog borde man få en nyare, modernare för under 5000? Här i Tyskland finns det nya för ca 1000 euro.

Nja, här snackar vi mer 500 än 5000 spänn :) Och gamla rariteter har jag inga problem med att köra omkring på, prylnostalgi har lågt värde hos mig ;)
 
Håkan K; sa:
alven; sa:
Och gamla rariteter har jag inga problem med att köra omkring på, prylnostalgi har lågt värde hos mig ;)
BARBAR! :)

/Håkan

men nu fattar jag inte.. det e klart att man skall använda gamla rariteter, det värsta som finns är när nån j*vel låser in dom utan att använda dom.. ju mer man älskar sina rariteter ju mer använder man dom!!

Barbaren e den som inte använder dom.. (eller den som inte äter korv)
 
-Patric-; sa:
Håkan K; sa:
alven; sa:
Och gamla rariteter har jag inga problem med att köra omkring på, prylnostalgi har lågt värde hos mig ;)
BARBAR! :)

/Håkan

men nu fattar jag inte.. det e klart att man skall använda gamla rariteter, det värsta som finns är när nån j*vel låser in dom utan att använda dom.. ju mer man älskar sina rariteter ju mer använder man dom!!

Barbaren e den som inte använder dom.. (eller den som inte äter korv)
Om Lill-Budda ansträngde sig och läste hela diskussionen, så skullle han förstå att det även är min åsikt, med vissa inskränkningar.

/Håkan
 
Håller med Håkan

Gör minsta möjliga utbyten av delar på cykeln om du nödvändigtvis skall cykla på just den. Det går bra att köra på tubdäck om du rullar på justa vägar och ser till att ha däcken välpumpade. Att laga punkteringar på tubdäck är knöligt och nog bara en entusiastsysselsättning.

Nya fälgar och däck är inte värt besväret då du ganska lätt kan få tag i en betydligt nyare begagnad racer med kanttrådsdäck. Att köpa begagnad racer är oftast köparens marknad. Välj med omsorg en modell och en storlek som passar din kropp och dina preferenser. STI eller ergopower kan var värt att satsa lite mera pengar på.

Kolla på blocket, fredrikshofs hemsida etc

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Hultan Gammal touring renoveras? Långcykling 14
wahcana Hållbar/långlivad gammal damcykel!??? Långcykling 4
GunnarH Gammal broms + ny fälg = dålig bromsverkan Långcykling 9
Gammal racer/ ny teknik Långcykling 2
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
AndreasLud Sverigeleden på racer? Långcykling 6
Albin_25 På lång tur med racer Långcykling 6
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
drw Racer eller något liknande? Långcykling 3
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
thureb Skärmar på Racer Långcykling 27
thureb Lagom randonneurpackning på racer? Långcykling 10
thureb Dämpning av styret på racer? Långcykling 7
Harald Nyberg "Krånglande" baknav på racer Långcykling 1
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
rolle77 Yosemite Tioga eller begagnad racer Långcykling 6
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
jbm Racer?????????? Långcykling 4
patriklantto Stänkskärm till racer Långcykling 19
A.S. Duglig racer? Långcykling 8
holmis_bigfoot.com Biltema Racer? Långcykling 3
Ralph Biltemas racer "Tioga" en bra nybörjar racer? Långcykling 4
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
Don Piero Racer Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.