Bygga cykel

Hej

Jag har planer på att sticka ut och långcykla till hösten. Vet dock inte riktigt vilken cykel jag vill ha. Har tittat på och funderat på Marins MTBs.
Men de har inte precis de komponenter jag är sugen på, v-bromsar, bättre däck, XT, etc.
På cykelnetto.com har dom REA på en Marin Pine mountain, vilket verkar vara en bra ram.
Så jag undrar om man som vanlig dödlig med inte alltför mycket erfarenhet av cykelbygge skulle kunna byggaihop sin egen drömcykel?

emet
 
emet; sa:
Hej

Jag har planer på att sticka ut och långcykla till hösten. Vet dock inte riktigt vilken cykel jag vill ha. Har tittat på och funderat på Marins MTBs.
Men de har inte precis de komponenter jag är sugen på, v-bromsar, bättre däck, XT, etc.
På cykelnetto.com har dom REA på en Marin Pine mountain, vilket verkar vara en bra ram.
Så jag undrar om man som vanlig dödlig med inte alltför mycket erfarenhet av cykelbygge skulle kunna byggaihop sin egen drömcykel?

emet

De ramarna som dom har på REA är endast med fäste för skivbroms. Har själv funderat på att bygga en hoj med marin ram. Dessutom var det fel ram storlek som fanns. Annars ser jag inga större problem med att bygga en cykel själv. Det krävs lite verktyg och logiskt tänkande...ett tips är att montera isär nån hoj som du har, då får man svar på de flesta frågor.

Lycka till
 
emet; sa:
..jag undrar om man som vanlig dödlig med inte alltför mycket erfarenhet av cykelbygge skulle kunna bygga ihop sin egen drömcykel?

Visst kan man. Men, det billigaste sättet att få tag i cykeldelar är att köpa dem i form av en komplett cykel(gärna begagnad). Skall man få någon ekonomi i att bygga egen cykel måste man:
A) Redan äga många komponenter man kan använda
B) Vara duktig på att hitta delarna billigt
C) Ha så exotiska krav att ingen färdig cykel motsvarar specifikationen

Sen bör man räkna med lite pengar för specialverktyg och eventuella felköp.
 
Har två intressanta alternativ

På följande websida;http://www.lo-cykelsport.nu/tour.htm, hittar du två intressanta alternativ. Thorn, brukar tillfredställa de flesta stålentusiaster. Och Fort med ram i alu, för den som kan tänka sig det och inte skall ge sig iväg ut i "tredje världen".

Det kan jag, har nämligen kört 13000 km touring, träning och arbetspendling på min Batavus M'Prove med alu.ram.

Vad komponenter anbelangar så har jag mycket goda arfarenheter av Deore som för mitt bruk, fram växeln; Alivio, har oxå fungerat utan mankemang.

Hjulen är det som är viktigast för en cykel, allra helst en som skall rulla långt och ofta tungt, det är min efarenhet.
 
stål och svetsning??

Alla skriver alltid att stål är så bra, eftersom man vid behov kan svetsa i det. Men jag börjar ifrågasätta detta så smått.

Själv har jag en gammal trotjänare till mtb, som är gjord med "vanligt" 4130 Cr-Mo stål.

Skulle svetsa fast ett fäste på framgaffeln för att få mina lowriders att sitta bättre. Men att svetsa i det stålet var ingen picknick. Fick höja strömmen så mycket att fästet som jag skulle svetsa fast, i princip smälte sönder innan det fick fäste i min CR-Mo gaffel.

Verkar som att vanliga dödliga mekaniker inte klarar av det, eller så gjorde jag nått gravt fel, svetsade så som man "brukar" göra utan lyckat resultat.

Frågan är, hur skulle en kille i tredje världen lyckas att svetsa isf.

PS! Det kanske är lättare att svetsa i Reynolds eller columbusrör, men "vanlig" Cr-Mo verkar riktigt svårt.
Nån som har tips?
 
Nä svetsa kan jag inte.

Kul att någon ifrågasätter etablerade forumuppfattningar. Jag gissar att en kompentent cykelmekaniker är rätt person att svara på din fråga. Kanske så är det gas som gäller vad vet jag, jag har i varje fall sett cykelmeckar använda gassvets.

Men aluminium är knappast bättre i sammanhanget. Överhuvudtaget så skall man nog vara försiktig med klena dimensioner på rörtjocklekar i touringsammanhang.

Thure
 
Alla skriver alltid att stål är så bra, eftersom man vid behov kan svetsa i det. Men jag börjar ifrågasätta detta så smått.

Själv har jag en gammal trotjänare till mtb, som är gjord med "vanligt" 4130 Cr-Mo stål.

Skulle svetsa fast ett fäste på framgaffeln för att få mina lowriders att sitta bättre. Men att svetsa i det stålet var ingen picknick. Fick höja strömmen så mycket att fästet som jag skulle svetsa fast, i princip smälte sönder innan det fick fäste i min CR-Mo gaffel.

Verkar som att vanliga dödliga mekaniker inte klarar av det, eller så gjorde jag nått gravt fel, svetsade så som man "brukar" göra utan lyckat resultat.

Frågan är, hur skulle en kille i tredje världen lyckas att svetsa isf.

PS! Det kanske är lättare att svetsa i Reynolds eller columbusrör, men "vanlig" Cr-Mo verkar riktigt svårt.
Nån som har tips?
[/qoute]

Att svetsa på rör är en svårmästrad konst. Vid tunna gods är dessutom värmekoncentrationen extrem vilket resulterar i sprickor i materialet, det är oundvikligt. Rör vill också kröka sig vid svetsning, det kan man i och för sig motverkar med att spänna fast röret, men riktigt rakt blir det sällan.

Ett mycket bättre alternativ är klämmor. Anlagsytan kan fås att vara enorm gentemot en svets och det i sig stressar röret mindre.

/har dock aldrig svetsat så....
 
fotnot

Svetsen jag änvände är en 3-fas Migsvets med gas. Alltså inte en TIG, där man endast använder el och elektrod.
 
När ska man renovera (och när slänga och köpa nytt)?

Om att bygga en cykel själv - jag har en trotjänare, en Crescent Fashion Line från ca 1982. Förutom att vissa år använda den till jobbpendling och som träningsredskap har jag emellanåt turat med den, skjutsat barn till dagis, åkt och handlat. Genom åren har jag ömsom monterat och tagit bort stänkor och pakethållare, bytt sadel och vajrar, osv. MEN, nu är komponenterna helt slut. Kuggarna ser ut som hajfenor och växlarna hoppar. Den är också omodern, växelreglagen sitter nere på ramen, det är "vanliga" clips, osv.

Tog den till en cykelaffär i vintras med tanken att köpa nya kransar och kedja, men Shimano har bytt standard och då får man byta baknavet, lika bra att byta hela bakhjulet men det är en annan dimension, osv, ja ni förstår. 2500.- för drivpaketet men fortfarande gamla växelreglage, bromsar osv. Jag gick hem igen.

Tippen nästa? Svårt, cykeln har ett affektionsvärde. Det vore ju roligt att renovera upp den. En komplett sats av Shimanos billigaste komponenter går på sådär en 6500.- (plus ett nytt baknav...).

En ide jag har är att köpa Biltemas racer och slakta den för att ta delar. Frågan är om den gamla Crescenten är värd ens det.

Vad säger ni? Är det lönt? Hur mycket bättre är en ny ram? Ska också säga att jag inte ska tävla, cykla genom Pakistan osv. Gör jag i ordning cykeln är det nog mest för att köra motionsrundor i hyggligt väder, möjligen en Vätternrunda.
 
Nya standarder kommer och går

På komponentsidan kommer det hela tiden nya standarder, som oftast varar i några få år, innan de sakta fasas ut. Reservdelar brukar förvisso finnas kvar ett bra tag till, men till slut fasas även de ut. T.ex. 5-delade växelsystem blir 6-delat, som blir 7 delat, som, blir 8-delat, som blir 9-delat som blir 10-delat, som blir....

Om du slaktar en billig racer från Biltema, så kan det ändå vara en hel del som inte passar till din veteranracer, som t.ex. vevlager och dyligt. En sådan slakt kan vara ett vågspel!

Kanske är det lika bra att köpa någon helt ny cykel för användning (ej slakt) och sätta den gamla cykeln i en glasmonter på ditt privata museum (om du nu har plats för det).

/Niklas
 
Re: När ska man renovera (och när slänga och köpa nytt)?

petmeu; sa:
.. jag har en trotjänare..från ca 1982. MEN, nu är komponenterna helt slut. Kuggarna ser ut som hajfenor och växlarna hoppar. Den är också omodern, växelreglagen sitter nere på ramen, det är "vanliga" clips, osv.
Börja med att kolla på www.sheldonbrown.com Han lagerför reservdelar till gamla cyklar och har dessutom många kluriga tips på hur man renoverar utgångna grejer.
Sen skall du även ta cykelbutikens ord med en nypa salt, DERAS prioritet är att sälja grejer, inte att hålla DIN favoritcykel rullande.

Om dina växelreglage inte har klicklägen (eller går att ställa om till friktion) och du tycker att deras position på ramen är OK så skulle de fortfarande funka med moderna växlar.
Har ditt bakhjul body+kassett så kan man byta body, ev. axel och en tätning så får du plats med en fler klingor. Även ett kombinerat frihjul och kransar kan renoveras om man är tillräckligt envis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.