Bygga cykel

Hej
Jag har funderat på detta ett par tillfälle till när jag ska köpa nästa cykel. Tjänar man pengar på att bygga cykelt själv?
Beror ju väldigt mkt på komponenter men får man "paket pris" när man köper en "hel" cykel? Nån som vet hur det ligger till?
 
Storköpsfördelar

Köper du en komplett cykel så har tillverkaren gjort mycket för att få ner priset på alla ingående delar så mycket som möjligt. Dessutom så har dom tillgång till delar som inte sälj i handeln, och som är betydligt billigare (fast kanske inte lika "fina").

Dessutom så köper dom in stora mängder och får mindre kostnader även där.

På så sätt blir det extra billigt för fabrikanterna, och du som privatperson får oerhört svårt att hamna i samma prisklass som dom .

Fast å andra sidan så väljer nästan alla fabrikanter bort någon del och köper in en av billigare modell, vilket man som privatperson inte skulle ha gjort. Köper du delarna löst får du ju också komponera det hela som just du vill ha det.

/Mattias
 
Tja Kristian!
Det finns vissa cykelaffärer som har specialpriser när du köper en "hel"(alla komponenterna) cykel. T.ex. cykloteket i sthlm, de har specialpriser när du köper ett paket, sen sätter de på dem på ramen du valt. Finns både dyrare och biligare varianter. Lycka till och ett tips, köp riktiga grejor från början, det lönar sig i längden.
MVH Staffan
 
Att köpa in delarna och bygga cykeln själv är ingen kostnadsbesparing, som tidigare påpekats. Det är ju dock ett utmärkt sätt att "lära känna" sin cykel. Jag har ett "drömprjekt", att handla prylarna till en landsvägsracer och bygga själv. Det saknas dock pengar, tid, lokal och verktyg...

/Håkan
 
Kräver erfarenhet

Multi S.; sa:
Jag har funderat på detta ett par tillfälle till när jag ska köpa nästa cykel. Tjänar man pengar på att bygga cykeln själv?

Nej, men du får precis den cykel du vill ha. Men notera, att cykelbygge kräver ganska mkt erfarenhet. Vissa moment kräver särskilda färdigheter, erfarenhet och speciella verktyg. Om man inte är exceptionellt händig är det alltså bättre att låta något proffs bygga, att vända sig till en custom-byggare. Alltså, att man väljer komponenter och sedan låter ngn som gjort det många gånger (och är erkänt skicklig på det) ta ned gaffelröret, montera styr- och vevlager, etc, etc.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
bygga cykel

Det finns ingen chans att spara pengar på att bygga själv om du måste starta från noll. Räkna snarare med att det blir 30-50% dyrare. Du kan komma billigare undan om du redan har en del grejer sparade som du kan återanvända. Men det är ganska kul och ofta ett bra sätt att få en cykel som passar dig väldigt väl.
 
Måttkonfektion ett alternativ

Jag tror inte du vill köpa en komplett verktygsuppsättning, gängsnitt, flera olika, brotchar, flera dimensioner, fasta specialnycklar mm och sen bra ram, gaffel etc. Det kommer att bli tokdyrt och risken är att du skadar dyra delar och dig själv.
Gå istället till en bra cykelbyggare som tillhandahåller komponentval och köp en måttbeställd cykel med ditt utrustningsalternativ på.
Den kommer att passa dig och du får en unik och prisvärd vara.
Jag lät en cykelbyggare bygga min landsvägsracer för många år sen och är fortfarande mycket nöjd med vad jag fick för pengarna.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-04-04 kl 12:15]
 
johankse; sa:
gängsnitt, flera olika, brotchar, flera dimensioner, fasta specialnycklar mm
Enda jag behöver specialverktyg till är vevlagret. För att banka styrlagret på plats kanske man också bör ha något specialverktyg.

Men i övrigt - vad är det som kan kräva specialverktyg, vad kan behöva gängas och vad är en brotch?
 
Jo risken är det misstänkte jag oxå.. ajja man kan alltid montera loss grejjerna igen:p
Angående special verktyg skulle väl vara till vevlagret, att montera på kassetten om inte den redan är på.. några fler kommer ja inte på just nu som inte skulle kunna ersättas förutom kjdedjebrytare o sånt..
 
Problemet är att skall man ha exotiska grejer så är det långa väntetider och man kan få komplettera mer än en gång då vad som passar med vad ibland kan vara höjt i dunkel.
 
Jajemen!

Visst kan du bygga din egen hoj. Det stämmer visserligen att beställning av enstaka komponenter är svindyrt (i Sverige) och att själva monteringen av komponenterna kan vara vanskligt om man inte gjort det förrut. Om du tidigare plockat isär din cyckel till atomstorlek ett par gånger, och lyckats få ihop den igen utan överflödiga delar, så tycker jag att du har kunskap nog att bygga din egen cyckel :)
För att komma undan billigt råder jag dig att titta utanför sveriges gränser. I Sverige råder liten konkurrens och marknaden är liten. Jag beställer mina komponenter från TNC Hamburg (www.tnc-hamburg.de) där priserna ligger upptill 20% lägre än de svenska. Då jag jobbar i Tyskland betalar jag ingen fraktkostnad, men denna är relativt billig inom EU.

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.