bygga cykel

Jag skulle vilja bygga min egen långfärds cykel, har aldrig gjort det förut, Är det svårt? Har hittat en planet x bommer cr-mo ram är det en bra ram?
 
Jag skulle vilja bygga min egen långfärds cykel, har aldrig gjort det förut, Är det svårt?

Svårt, nja.
Om bara ramen är förberedd med lagerlägena planade och putsade så är det ju mest en fråga om att skruva fast grejer. Några specialverktyg kommer du att behöva köpa.
De stora invändningarna är:
- det blir oftast dyrare att köpa en cykel del för del än att köpa den komplett.
- det finns en del olika standarder, kan vara svårt att hålla reda på exakt vad som passar. Räkna med ett och annat felköp.
 
Hej,

jag tycker att det blir betydligt billigare att bygga själv - åtminstone blev det det när jag byggde min. Dock var det inte billigt, men billigare.

Jag är varken händig eller kunde cyklar innan jag satte igång. Det tog en del tid. Jag köpte några verktyg, men bara de billigaste. De övriga snitsade jag till själv eller löste på annat sätt. Det jobbigaste var att bygget försiggick i mitt vardagsrum - tenderar att bli ganska skitigt när man meckar.

Jag resonerade så att det var bra att "kunna" sin cykel utan och innan om man råkar ut för något på turen. Det har jag fått användning för mer än en gång när jag väl varit ute. Sen har jag också råkat ut för saker med cykeln som jag inte kunde tänka mig skulle strula och som min kunskap inte räckte till. Men man lär sig något nytt om cykeln för varje tur man gör.

Lycka till
/Mike
 
Mina erfarenheter

Jag har "byggt" eller snarare monterat ihop två cyklar och står i färd med att sätta ihop den tredje.

Första hojen var en veteranracer på en rätt gammal med okörd Mercier. Monering av styrlager och den gängade framgaffeln överlät jag till proffs, resten av prylarna flyttade jag från en donator eller handlade hos cykelhandlare med gamla grejor i lager. Total kostnad ca 1500 SEK

Andra cykeln så köpte jag allt nytt förutom framväxel och ram med styrlager och gaffel samt sadelstolpe. Det fick jag av en kompis som skulle skrota ramen då han monterat ihop en ny hoj och använt den gamla som donator. Total kostnad nånstans mellan 3000 och 4000 svenska spänn med "Deorekvalitet".

Tredje står jag i begrepp att skruva ihop nu, som jag hoppas, en gubbracer dröm i vitt och silver, överslagsmässigt så kommer kostnaden att ligga mellan 8000 och 9000 kronor. Överlag "nya SORA-kvalitet" med lite finare hjul. Även här har jag överlåtit det gängade styrlagret åt proffs.

Arbetet på cyklarna har skett med en hyfsat basic verktygslåda som Biltema tidigare förde i sitt cykelsortiment.

Min långfärdshoj kostade 13000 2001 s.a.s. över disk och jag tvivlar på att jag då eller nu skulle kunna plocka ihop motsvarande kvalitet till samma pris själv. Men att plocka ihop en cykel av lösa delar är en tillfredställande lek med mekano för en cykelintresserad "gosse" även när medelålder inträtt sedan länge och håret grånat.
 
Undervärdera aldrig

litet låsbart hobbyrum med arbetsbänk och skruvstycke.
Projekt tenderar alltid till att ta mer tid än planlagt, 3-4,5x verkar vara fleras erfarenheter......
Det spar tid att man kan låta projektet vara där det är när John Blund gör sig påmind.
Det brukar gå åt lite mer verktyg än man först tänkt sig och när de gäller europeiska cyklar så finns det minst 4 s k standarder avseende gängor...
Men roligt och lärande är det att skruva ihop sitt eget ök.....
 
Jag skulle vilja bygga min egen långfärds cykel, har aldrig gjort det förut, Är det svårt? Har hittat en planet x bommer cr-mo ram är det en bra ram?

Vart går färden? En dirt-ram för dämpare med 120 mm slaglängd eller mer är knappast idealet om du tänkt ge dig använda fram och bakpakethållare och långcykla på landsväg. Men för ul-touring i skog och fjäll kan den nog funka. Använder du beg delar så kan det bli billigt men tidsödande om man inte har kunskap att match de olika de standards som tillverkarna använder. Men det är väldigt lärorikt och ger den kunskap du behöver för att åtgärda ev fel under resan.
Skulle nog rekommendera att du försöker hitta en mer traditionell MTB i bra skick. Gärna från sent 80/första halvan av 90-t då de fortfarande hade mått och enkla komponenter som passar långfärdscykling. Brukar finnas ett del på Blocket mfl beg-sajter till bra priser.
 
Jag håller i stort

med det de övriga skrivit här..
Det är inte så svårt, det finns handböcker och en hel massa kunniga människor här som du kan fråga.

Det kan bli billigare än att köpa en ny, men även lika dyrt/dyrare.
Det är lätt att köpa fel grejor så var noga med att det blir rätt.
Vissa special-verktyg behövs och andra inte.

Bra att ha en plats att jobba med den på för att kunna gå ifrån vid behov av sömn eller annat.
Klar födel om ramen är klar, dvs lagerlägena planade och slipade om du köper en ny ram.

Föreslår dock också köp av beg MTB från sent 80 fram till mitten av 90 tal.
Undvik all form av fjädring utom eventuellt i sadelstolpen om du skall köra på vägar med packning.

Det finns en många fördelar med att sätta ihop en ny eller beg, själv men jag nämner bara ett par stycken.

Du har möjlighet att själv välja om du vill ha låg eller hög utväxling fram (storleken på vevpartiet, antal kuggar på dreven alltså).
Du kan välja om du vill ha 7, 8, 9 växlat bak genom att byta till det som passar dig.

Du lär dig cyklen utan och innan, hur den är uppbyggd.
Det skapar en viss trygghet i att veta att man kan fixa det mesta själv på den om det behövs.
I synnerhet om man är ett antal mil från närmsta stad när den havererar...

Men det kanske viktigaste av allt är att det är roligt att göra det själv.

Micke
 
Reparations manualer

Vem som helst kan lära sig själv att plocka ihop en hoj. Men det kan ibland vara bra att veta åt vilket håll bulten skall dras, storlek på ram samt vilka verktyg som behövs osv. Så här är lite länkar till bra reparations handböcker och artikel register på nätet:
http://www.parktool.com/repair/
http://bicycletutor.com/
http://roguemechanic.typepad.com/roguemechanic/
http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID=3331
http://sheldonbrown.com/articles.html
http://draco.acs.uci.edu/rbfaq/FAQ/
http://www.ultracycling.com/equipment/equipment.html
http://www.rivbike.com/article/bicycle_making/frame_materials
http://www2.bsn.de/Cycling/ergobike.html
Om man söker på "The Barnett's Manual of Bicycle Repair" kan man även hitta en nedladdningsbar bok i pdf format.
 
Hej,

som en fortsättning på ovan inlägg så använde jag Parktools-hemsida mycket - den är bra. Jag köpte också en bok: Zinn and the Art of Mountain Bike Maintenance av Lennard Zinn. Den var också mycket användbar.

/M
 
Tillägg till tidigare inlägg

Planet X har en ram som mycket väl kan fungera som touring hoj, nämligen Kaffenback ;http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=21_23&products_id=61, klart schysst pris.

Min andra cykel (se ovan) är byggd på en Univega Alpina 5.5 CrMo 4130 ram från medio 90-tal, användes i sin ursprungsskepnad för touring av min kompis och även för skogskörning. I sin nuvarande skepnad är den l"ättourer och grusvägsracer", hjulen Shimano 505 är kanske inte så bra för tyngre last så jag funderar på att skaffa en omgång 36-ekrade, fast än geometrin är i sportigaste laget för touring. Det kan i.o.f.s. kanske också handikappa Kaffenbacken.
 
Egna erfarenheter

Jag skulle vilja bygga min egen långfärds cykel, har aldrig gjort det förut, Är det svårt? Har hittat en planet x bommer cr-mo ram är det en bra ram?

Oj, oj, oj ... det gjorde jag på 80-talet. Beställde en Holdsworth Mistral ram från UK (nb: inga fördelar med EU då), plockade ihop olika delar här och där (Campagnolo Rally bakväxel), byggde hjulen själv ... det blev dyrt som attan. Ca 4000 (som var mycket pengar för en cykel då, och det kanske kostade mer. Det var beloppet jag gick ut offentligt med här hemma).

Jag cyklade in pengarna genom att inte köpa månadskort på några år. Cycklade året runt (4 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet).

Ok, det var nackdelarna. Föredelarna?

Jag har kvar cykeln. Den är precis lika bra idag som då. Jag fick olika problem. Ramen från UK var avsedda för större däck (större en 700c, dvs, "riktiga" 28-tum). Jag byggde hjul på 622 fälger. Upptäckte att standardbroms inte räckte. Hittade "long reach" broms ... MAFAC, men nu ... det går inte att få reserverdelar till bromsarna. Jag väntar bara på att vajern ska gå. Då är jag pantad (kanske). Jag har sett att www.cyclecomponents.se har en "long reach" broms, så jag kanske köper dem för att ha på lager.

Vevparti från Frankrike (Stronglight) vilket innebär franska pedalgänor (en dinosaur nu). Spelar ingen roll ... jag köpte Campagnolo pedal och de håller fint.

Det var mycket huvudvärk. Det bästa som kom ur det var att jag kan bygga egna hjul. Jag har åkt 25 år på samma hjul. De är fortfarande raka och fina. Mässing i ekernipplarna hjälper.

Tanken slog mig att göra det en gång till, men jag är så gammal nu (56) att jag inte behöver en cykel som håller i 30 år till :) ... Tittar allvarligt på Surly Long Haul Trucker. Den har samma utforming på ramen som min. Min var Reynolds 531 (double-butted) och jag vet inte hur standard CroMo 4031 är i jämförelse. Förmodligen väl så bra.

Men kul var det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.