Bygga cykel

Re: stål och svetsning??

Trötter; sa:
Alla skriver alltid att stål är så bra, eftersom man vid behov kan svetsa i det. Men jag börjar ifrågasätta detta så smått.

Själv har jag en gammal trotjänare till mtb, som är gjord med "vanligt" 4130 Cr-Mo stål.

Skulle svetsa fast ett fäste på framgaffeln för att få mina lowriders att sitta bättre. Men att svetsa i det stålet var ingen picknick. Fick höja strömmen så mycket att fästet som jag skulle svetsa fast, i princip smälte sönder innan det fick fäste i min CR-Mo gaffel.

Verkar som att vanliga dödliga mekaniker inte klarar av det, eller så gjorde jag nått gravt fel, svetsade så som man "brukar" göra utan lyckat resultat.

Frågan är, hur skulle en kille i tredje världen lyckas att svetsa isf.

PS! Det kanske är lättare att svetsa i Reynolds eller columbusrör, men "vanlig" Cr-Mo verkar riktigt svårt.
Nån som har tips?

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så har jag ingen egen erfarenhet av "tredje världencykling" men de som uppger sig ha det pläderar för stål och jag har inte erfarenhet eller kunnighet i svetsning för att argumentera emot.

Dock har jag av andra begripit att det är inte vem som helst förunnat att svetsa avancerade CrMo rör och helst ska de väl lödas?

Dock har jag stor erfarenhet av att cykla långt i Skandinavien, mellan 3000 och 6000 km/år i dryga tiotalet år. De senaste 13000 km på alu. ram och ett är säkert för skandinaviska förhållanden duger alu. så gott som stål.
 
Re: fotnot

Trötter; sa:
... Alltså inte en TIG, där man endast använder el och elektrod.

TIG står ju för Tungsten Inert Gas, så gas får man nog med hursomhelst....

Dock bör det vara olika gasblandningar för olika material och svetsmetoder.
CrMo kräver lite speciella grejer, det är inte riktigt som att bränna ihop ett par plattjärn bara.
Folk som bygger tävlingsbilar brukar kunna sånt, då skyddsburar ofta skall vara utförda i klassat material.
 
Re: Re: fotnot

dabac; sa:
CrMo kräver lite speciella grejer, det är inte riktigt som att bränna ihop ett par plattjärn bara.
Folk som bygger tävlingsbilar brukar kunna sånt, då skyddsburar ofta skall vara utförda i klassat material.
Så när stålhästen brakar ihop i nån gudsförgäten håla på den tibetanska landsbygden, så är det bara att ta sig till närmsta byggare av tävlingsbilar?

Det måste väl vara relativt enkla reparationsförfaranden vi snackar om? Lödning? Annars skulle väl inte världsomcyklare föredra stål? Eller är det bara en myt?

/Håkan
 
Re: När ska man renovera (och när slänga och köpa nytt)?

petmeu; sa:
Om att bygga en cykel själv - jag har en trotjänare, en Crescent Fashion Line från ca 1982. Förutom att vissa år använda den till jobbpendling och som träningsredskap har jag emellanåt turat med den, skjutsat barn till dagis, åkt och handlat. Genom åren har jag ömsom monterat och tagit bort stänkor och pakethållare, bytt sadel och vajrar, osv. MEN, nu är komponenterna helt slut. Kuggarna ser ut som hajfenor och växlarna hoppar. Den är också omodern, växelreglagen sitter nere på ramen, det är "vanliga" clips, osv.

Tippen nästa? Svårt, cykeln har ett affektionsvärde. Det vore ju roligt att renovera upp den. En komplett sats av Shimanos billigaste komponenter går på sådär en 6500.- (plus ett nytt baknav...).

En ide jag har är att köpa Biltemas racer och slakta den för att ta delar. Frågan är om den gamla Crescenten är värd ens det.

Vad säger ni? Är det lönt? Hur mycket bättre är en ny ram? Ska också säga att jag inte ska tävla, cykla genom Pakistan osv. Gör jag i ordning cykeln är det nog mest för att köra motionsrundor i hyggligt väder, möjligen en Vätternrunda.

6500 för Shimanos billigaste komponenter? Jösses, det lät oerhört dyrt! Kolla cyclecomponents.com chainreactioncycles.com och någon tysk butik så hittar du garanterat billigare om du skall köpa nytt.

Men jag tycker du skall leta reda på gamla retrodelar.
annonsera på happymtb.org och snoka runt på ebay (kolla både tyska, engelska och amerikanska) så hittar du garanterat det du letar efter, till en bråkdel av vad det skulle kosta i butik.

Tycker inte att du skall köpa Biltema racern och slakta den. Det är för mycket som inte kommer passa. Leta retrodelar istället och renovera upp din hoj till nyskick.

/Mattias
 
Re: Re: Re: fotnot

Håkan K; sa:
Det måste väl vara relativt enkla reparationsförfaranden vi snackar om? Lödning? Annars skulle väl inte världsomcyklare föredra stål? Eller är det bara en myt?
Jag känner inga världsomcyklare personligen, så jag har inget att säga om den saken. Men jag har med väldigt varierande utrustning svetsat i väldigt varierande material genom åren, med likaledes väldigt varierande resultat...

Personligen så tror jag att det beror väldigt mycket på exakt vilka legeringar det handlar om, och i det sammanhanget räcker det inte med att säga CrMo, utan man behöver nog vara betydligt mer specifik. Sen beror det också på var reparationen behöver utföras. Är det en skarv som har spruckit så kan man starta smältan mot ett tjockare material och sedan försiktigt sträcka ut den mot det tunnare för att få överbryggning utan genombränning. Tvingas man svetsa tunt mot tunt så blir det betydligt svårare.
Hårdlödning är nog många gånger ett lockande alternativ om inte värmespridningen innebär någon nackdel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.