Hållbar/långlivad gammal damcykel!???

Hej!

Jag söker tips om ett märke på en- el 3-växlad äldre damcykel (möjligen svensk-tillverkad) som kan tänkas hålla för mycket långa turer. Främst hållbara lager och ram. Hjälp mig vad jag ska titta efter. Ju enklare ju bättre.

Många tackar i förskott - det gör jag med!!
Tack!

mvh
Carl-Johan
 
Crescent

Min hustru använder sig av en Crescent med 3-vxl Torpedo-nav (dreigang). Hojen har överlevt både mina och lillbrorsans svåra cykelmisshandel på 70-talet och är still going strong. Kan faktiskt inte tänka mig nåt som kan paja på den...Hmmm...Jo kanske kedjan in i växelnavet då, men det har inte hänt än i alla fall...
 
En damcykel med stark ram låter som en motsägelse, speciellt om det ska vara en enkel cykel. Enda jag kommer att tänka på är en postcykel; jag vet inget om dessa, men ramen borde ju vara stark.

Hur länge lagrena håller beror väl i stort sett enbart på hur långt cykeln har gått. Jag har mest mekat med egna cyklar och de lager jag då sett gå sönder är vevlagret och lilla ringen i Torpedo-navet (treväxlat). Undrar som bäst varför en kullagerring går sönder. Enklare att förstå att kulorna inte mår så bra när när lagerbanorna slitits sönder och blivit gropiga.

Jag har svårt att se vad som skulle vara uppenbart mer hållbart i en annan, motsvarande, modell än en typisk svensk (numer) gammal treväxlad cykel (Crescent och motsvarande). Rätta mig gärna.
 
kaw; sa:
Hur länge lagrena håller beror väl i stort sett enbart på hur långt cykeln har gått.

...och hur ofta ägaren plockat isär lagren och fettat in dom. Det är det som är det fina med gamla hojar, att man kan skruva isär lagren, göra rent, fetta in och spänna.

Hålle med om det där med dam-ram. Jag och mina ploare hoppade sönder många damramar när jag var liten, dom viker sig gärna på mitten under hård belastning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.