Gammal touring renoveras?

hej!
Jag har en gammal touringcykel, Miyata sixten som är 18år. Nu är det mycket som behöver bytas ut och nya delar finns inte så lätt att få tag på. Jag funderar tex att byta till shimano ultegra så jag kan sätta på en kasett klinga med 7 kransar där bak. Problemet är att det blir dyrt och istället skulle jag kanske sattsa på en ny hybridcyckel för en 6000:- En cykelhandlare sa till mig att Miatas ramar är mycket bra och att jag defenetivt skulle satsa på att rusta upp den. Någon som har förslag .... Häls Anders
 
Renovera eller uppgradera?

Är du själv på det klara med vad du vill? Att rengöra smörja och vända på klingor samt köpa nya slitdelar är ingen herrgård.
Men om du vill uppgradera din gamla cykel så kan det bli hur dyrt som helst!
Valet är ditt. Skillnaden mellan 6 eller 7 klingor bak är ringa. Viktigare är vettiga utväxlingar, ny kedja och rejäla bromsbelag, målning så du förhindrar rosten.

Go tur
 
Hej!
Tack för ditt svar. Jag kanske inte var så tydlig. Orsaken till att jag satte in annonsen var att jag inte är klar över vad jag vill. Därför frågar jag efter synpunkter från medlemmar på forumet som kan mycket mer än jag om att ex. byta växel/bromssystem. En cykelhandlare hävdade bestämt att jag skulle uppgradera eftersom så fina ramar kostar 20.000:- idag ?? Andra jag prata med säger att det är dags att köpa ny cykel, för den gamla är helt "slut" Härav min osäkerhet ... Vad tycker ni?
 
Bearbetat stål

brukar gå och löna sig att återställa, rätt väl. Men om du vill uppgradera så bör du nog tänka dig om för det kan sluta hur högt som helst!!!
Regöring, smörjning (Olja och fett) och byte av slitdelar kan med eget arbete kosta några hundra i delar, kedja, bakdrev, bromsbelägg, virar och kulor. Rostiga lager slipas med gamla kulorna och ventislippasta tills lagerbanorna är jämt matta, rengöring, nya kulor och fett, som nytt.
Cyklar och motorcyklar är de sista maskinerna en person helt kan dominera....
Så mitt råd blir återställ med nya slitdelar. Att måla över rengjord upptäckt rost är att förlänga livet... Cykelskruvarböcker finns anmälda här i massor, biblioteket kan säkert hjälpa dig. Utan "knofett" blir inget gjort.

Go tur
 
Man vet vad man har men inte alltid vad man får

Jag håller med Johan. Om din ram är så excotisk som du beskriver bör den absolut vara värd att behålla och eventuellt bygga vidare på. Demontera, tvätta rent, smörj och sätt på nya vajrar och höljen. Uppgradera efter hand som behoven inträffar.

/Benny
 
Kolla först ramens kvalitet

Jag hade först säkerställt att ramen är något att satsa på innan jag skulle lägga ned jobb eller pengar på helrenovering. Kolla efter en dekal på ramen som säger att den är "double butted" eller "butted". I så fall är det en reducerad ram med tunnare godstjocklek i mitten på ramrören. Ramen blir då både lättare, bekvämare och hållbarare. En ram som inte har reducerade rör hade i varje fall jag inte velat lägga ned tid och pengar på.

Om det nu är en reducerad ram du har kan det ändå lätt bli omotiverat dyrt med renovering om du, eller någon du känner, inte har full koll på vilka prisvärda passande prylar som cykeln kan uppdateras med.

Magnus
 
Visst finns det ramar från Miyata som är bra, men för 18 år sedan va Miyata ett väldigt vanligt märke och många dussin cyklar såldes. Ser du ett egen värde att ha en gamal ram så är den värd att uppgradera annars är det billigare enklare och köpa en ny.
Även vid enkla reperationer tendera nota rinna iväg.

-Åke
 
Tycker definitivt ddet kan vara värt att renovera. Har sjölv en Miyata racer som börjar närma sig 15 år och den håller fortfarande fint med ett minimalt underhåll.

Hittade lite info på nätet om Miyata Six-ten och som ngn frågade tidigare i tråden så verkar det som den har reducerade rör. Läs lite mer på länken (kille som verkar samla på cyklar)

http://www.sonofabike.com/gallery/miyata610

Mvh
J
 
Nu vet vi att det är en riktig stomme, strippa cykel och kolla att ramen inte är upprostad på insidan, vänd och skaka över en uppslagen tidning, gör rent och börja med att tectyla insidan. Grattis till en klassiker!

Go tur
 
jag tycker absolut du ska fixa upp din gamla cykel. i alla fall om du har tyckt om att cykla på den innan och den är bekväm, det är värt ganska mycket. sen är ju en bra stålram mer fjädrande än alu. och billigare stål.
även en ny cykel om du skulle köpa blir gammal och förlorar värde snabbt.
plocka isär alltihopp och rengör, måla om den om du tycker det är värt det, och byt ut det som behövs.
lycka till!
 
Ang. Renovering

Lägg gärna upp bilder och en mer detaljerad beskrivning av varje komponent, skick och ev stämplade komponent nummer så jag kan kolla i gamla kataloger vad som är kompatibelt med nya delar! Då kan du nog få mer användbara råd!;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.