Vettiga hjul för touring/långfärd?

Hej,

Håller på att fixar min gamla Nishiki Hybrid för att använda till lite längre turer i vår/sommar samt att den säkert kommer användas i vardagen för pendling till och från jobbet.

Den har nu stått ett år då hjulen samt bromsar är helt slut, har väl inte varit så skötsam med underhåll av vissa delar kan man säga men den har ändå rullat mer eller mindre 4 mil om dagen ToR till jobbet året runt fram tills för ett år sedan.

Den fick innan jag ställde undan den ny "drivlina" i form av komplett Shimano 105 grupp samt nya Shimano Tiagra reglage för växlarna. Även kedja, vevparti, kasett osv byttes då det tidigare totalt havererade och bröt av växelöra och kedja samt kassetten blev helt deformerad. :)

Nu är tanken som sakt att skrämma liv i den då jag tycker den varit riktigt bekväm att cykla på samt ändå känns ganska gedigen.

Behöver i dag nya hjul och iom att jag tänkt mig lite touring med den så vill jag ha hjul som passar för detta samt tål en del misshandel. Sitter i dag hydrauliska skivbromsar på men dom har totalt lagt av och känner att dom nog inte är värda att behålla ändå, känns som åtminstone mekaniska bromsar är något lättare att fixa själv ute på vägen.

Finns det några vettiga färdiga hjulpar att köpa för skivbromsar för mitt ändamål eller är det bara gå och få dom handbyggda någonstans? Är 700cc storlek jag är ute efter med.

Mvh,
 
Vill du behålla naven?

Fälgar är lätta att köpa via t ex Bike discount eller Rose i Tyskland. Vad har du för fälgar nu? Trekors är enklast att bygga själv och hembyggda hjul är bäst i o m att du skall toura och behöver kunna lite hjulbyggnad/riktning etc.

Thure
 
Nej det får nog bli nya nav osv då dom gamla är helt slut i lagren och gissar att det i dag är lika billigt att köpa nya nav av vettig sort som att försöka byta lager och annat i dom gamla?

Mjo verkar ju bli så att man får bygga själv om man vill komma ner i pris, i England verkar det dock få tag på vettiga grejer för rimliga pengar men frakten äter ju upp det hela tyvärr. Fick ett pris på Sputnik fälgar, Deore Nav Sapim Race ekrar för omkring £155 men då vill dom ha £49 i frakt så hamnar väl omkring 2200 kr kanske vilket inte är jätte farligt men verkar som man kan köpa fälgarna och resten rätt mycket billigare på andra ställen och bygga själv för iaf ett antal hundralappar mindre. Dock behöver man ju då verktyg och liknande för det vilket i sig kostar men det är väl även lärorikt att kunna laga om det går sönder.

Mvh,
 
26" är vanligast runt om i världen, med 700 på utanför EU blir det till att föra med sig 1a hands behovet.
Bygga hjul är bara att börja, bruksanvisningar finns både här och där. Tensiometer kan man låna eller skaffa en egen. Konnycklar och ekernippelverktyg måste man ändå ha med sig, liksom piska och drevcentrumverktyg förutom lagningsgrejor.
go tur
 
Med skivbromsar

så finns det speciella fälgar som inte har sidoytor för fälgbroms. Samtidigt kan det vara vettigt på en touringcykel att ha ett extra bromssystem som backup t ex en extra frambroms.

Hur breda däck får du plats med på din cykel? Fälgen bör vara anpassad för din bredaste däcksdimension.

Antar att du bör välja skivbromsar och skivor som passar fästena på dina gafflar först. Sedan nav som passar skivorna, och fälgar med rätt antal hål jmfrt naven.

Thure
 
Bredaste jag haft på är 42mm Schwalbe Marathon dubbdäck men då fanns det allt plats kvar till några millimeter till. :)

Får helt enkelt gräva runt på nätet lite och se om det blir att bygga själv eller om jag köper färdiga hjul.

Verkar ju som det är Sputnik, Mavic A319 eller A719 som är dom vanligaste fälgarna att använda sedan blandas det friskt med nav, ekrar och annat.

Mvh,
 
Viper: Lämplig fälgbredd kan utläsas i denna tabell.

Thure Björk. Bra att du nämnde skivbromsar. Själv lever vag väl kvar på stenåldern med mina V-bromsar...
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Skipper_ BOB YAK på 28" hjul Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
bikebug Biltemas hjul Långcykling 53
Daniel XY Ekra om hjul Långcykling 4
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Banankontakt Mässan På Två Hjul Långcykling 8
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
barend Fråga om hjul Långcykling 4
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
Kristoffersson Hjul? Långcykling 1
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
jd Fälgar/hjul Långcykling 2
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
talltopp touring ram Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
lisen82 oreducerade ekrar (på Cannondale Touring) Långcykling 9
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
kott Cykelaffar i London (touring) Långcykling 7
perdans Credit Card Touring Långcykling 9
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hultan Gammal touring renoveras? Långcykling 14
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
Gubben på Udden Touring tandem Långcykling 0
perosen hjulfråga, touring-tandem Långcykling 8
andreasj50 Touring cykel Långcykling 5
Tatonka Touring Pro - Bra cykelväska??? Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.