Tatonka Touring Pro - Bra cykelväska???

  • Trådstartare aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)
  • Start datum

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Inför sommaren har jag börjat kika lite efter cykelväskor som jag ska kunna ha under längre (och kortare) turer. På naturkompaniet hittade jag ett väsksystem som hette Tatonka Touring Pro. Det var två sidoväskor på 15l styck och en mittdel, som går över pakethållaren, på 18l alltså totalt 48 liter. Delarna går att använda tillsammans och var för sig. Klarar jag mig på det om man har tält/sovsäck ovanpå det (normal/snål packning en vecka). Materialet är PU-belagt Oxford-nylon, behöver jag kompleteras med regnskydd? Väskorna kostade 899:- dyrt tycker jag men är det bra grejer kan det ju vara värt det. Blev erbjuden 20% så då smiter det ju iväg på drygt 700:-.
Frågorna är alltså:


Är väskorna bra? Någon borde har kanske provat eller sett dem.


Räcker packvolymen om man kanske kompleterar med liten ryggsäck/väska fram. Vad är volymen på andra tillverkares väskor?


Är de värda sitt pris på 900/700:-? Vad finns det för alternativ i denna prisklass och nedåt?


Tack på förhand!


/Andreas
 
Väskor

Det låter som en bugetvariant. Naturligtvis finns det också mycket billigare väskor på mackar o dyligt, men jag TROR att Tatonkas grejor är hyffsat prisvärda.


Personligen föredrar jag att ha separata väskor utan sammanhängande överdel för det verkar like bökigt att behöva ta av hela packningen för att komma åt köket.


Jag skulle rekommendera att du i så fall skippar överdelen och istället har en separat "sjömanssäck" (gärna vattentät) på pakethållarens "överdel" för mer skrymmande saker (liggunderlag, tällt, sovsäck...).


Som kuriosa kan nämnas att proffsmärken (Karrimor, Carradice, Ortlieb...) kostar runt 8-900 kr per enskild väska.


/Niklas
 

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Det blir nog inte Tatonka.....vauDe

Jag har nu kikat runt lite mera bland det sparsamma utbudet på cykelväskor som finss här i Umeå. Jag har kommit fram till att vauDe nog är ganska prisvärda. Har fått tag på deras katalog och en butik som gärna tar hem. De flesta av deras ligger också runt tusenlappen. 980:- för billigaste heltvattentäta tror jag. Sedan ger butiken 15% studentrabatt på alla grejer. Själv fasnade jag nog mest för lågbudgetvarianten TravvellerBack 38 som är en ganska enkel väska på 38 liter /par. Ingen sammanlänkande mittväska men ett mindrefack på varje väska. Priset för dessa blir med rabatt 430:- vilket känns överkommligt.....men det är klart då är det inte vattentät och inget inbyggt regnskydd men det borde gå att lösa hjälpligt tror jag (tips?). Jag tror detta borde duga mer än väl till mina första turer. Jag tror nog också att det kan vara bra med pakethållaren ren för tält sovsäck och eventuellt en packsäck. Möjligen kompletterar jag med en styrväska om jag hittar någon billig sådan. En riktigt billig fanns på biltema strax över 100:- med inbyggt regnskydd, såg bra ut i katalogen men man bör väl se den IRL för att kunna bedömma kvalitén. Så ser det ut i nuläget! Tack för tipsen...


/Andreas
 
Tips!

Ortlieb väskor går att skicka efter från Tyskland till ett skapligt pris, de är oslagbara!
Kolla in www.roseversand.de


mvh
Håkan
 
Jo glömde i mitt tidigare inlägg...

...att tala om att priset, beroende på kurs, blir mellan 800-900 kr för ett PAR ortlieb väskor, dvs två, när du skickar efter dem på www.roseversand.de.
Portokostnad går att dela på om man snackar ihop sig ett gäng och köper diverse reservdelar, vilka är MYCKET billigare i Tyskland.


mvh
Håkan
 

forsman@tjohoo.se (anders forsman)

Gäst
vaude...nja...

Köpte ett par Vaude till priset av 525 kr, borde vara samma som du köpt. Kan inte rekommendera dessa. De sticker upp högt över pakethållaren vilket försvårar övrig lastning. Den stabiliserande plastskivan är alldeles för mjuk och viker sej tills fästena glider av pakethållaren. Fästena har någon slags justeringsfunktion som gudarna vet vad den skall nyttja till. Vaudes dyrare varianter ser åtminstone betydligt seriösare ut, bättre fästen och sticker inte upp.
 
Efterkrigsreaktion på bra väskor..

Ang. Ortlibes cykelväskor och lite underliga
reaktioner... Jag har trampat runt med dyl. väskor i
Sverige och Europa och möts av människor som irriterat
frågat "Är du tysk?". Nu senast under min cykling till
Furkapasset i Schweiz var det holländare som tittade
med avsmak på mig och som inte ville prata med mig för
att de trodde jag var...tysk..Dom har senare urskuldat
sig och sagt att det berodde på mina tyska väskor...Jag
har försett ena väskan med en svensk flagga, men till
nästa tur blir det två stora Svensk flagga på vardera
sida om framväskora!
Jag kan iallafall bara säga att modellen har varit
till stor glädje under alla de milen jag använt dem!
Även under tre dagars hårt regnande har deras styrväska
hållit kamera och kartor torra! Dom må vara dyra men
det betalar sig i längden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.