Pakethållare på racer

Hej!

Jag planerar att köpa mig en racer nu i sommar, förslagsvis en Nishiki Creteritum och tanken är att jag ska cykla på den Göteborg-Stockholm för att sedan ta med den till min skola i Norge på hösten och använda den till träning.

Problemet är att det verkar svårt att fästa en pakethållare på en racer eftersom det saknas gängor, därav blir Stockholmsresan lite klurig. Jag planerar i och för sig att genomföra den relativt snabbt 3-4 dagar och sova på vandrarhem plus att jag har vänner i Stockholm och tar tåg/buss tillbaka så fruktansvärt mycket pakning behöver jag ju inte. Är en lätt ryggsäck eller väska på styret ett alternativ? Kanske en kombination? Eller det bästa vore om det finns pakethållare som man kan klämma fast runt ramen istället för att skruva. Svetsning eller borrning kommer inte på frågan.

Några tips, med eller utan egna erfarenheter?

Och ja, det måste vara en racer, ingen touringcykel.
 
Där ser man

Hmm... hade varit bra om den gick att fästa vid dreven också så väskorna inte gungar in i hjulet.
Men tack för tipset!
 
Packa med stil

Om du vill ha med packning med stil på en racer tycker jag att du bör välja en klassisk Brittisk saddlebag, typ en sån här
geoff70046_000.JPG


eller så här
NLF1.jpg


Väskorna kommer från http://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

Carradice har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr2.jpg



I Sverige säljs Carradice av http://www.cykelnetto.com
 
Sadelväska modell större

+ en styrväska borde räcka.

Jag har t ex en Ortlieb Ultimate styrväska (köpt från Tyskland) och en stor Carradice sadelväska ca 5L på min racer. Carradice säljs av bl a www.cykelnetto.com

Thure
 
både hållare och väska

Ja, de såg ju väldigt fina ut men ganska så dyra. Särskilt om man måste ha både en sådan där aluminiumhållare och väska, eller följer det med någon fästannordning med väskan? Styrväskor verkar man ju kunna hitta hos billigare märken men är det bara Carradice som tillverkar sådan här stora sadelväskor?
 
Att få muttrar på bak och framgaffeln kan verka

obra, men det fanns en tid när man kunde beställa sin racer med mutterål i gaffeländarna. Att svetsa fast fyra muttrar är inte svårt eller dyrt, men lite filning av fogarna och grund samt målarfärg gör att det inte rostar...Sen kan du fästa vad du vill på din racer, frampakethållare och bakdito. Det kan löna sig att titta på begagnade racrar efter den här möjligheten om man tänker sig en långfärdshoj....
I brist på detta fungerar Bussgods, postpaket etc.
Sadel och styrväskor samt smala ramväskor kan rädda mycket.....
 
Carradice såg ju bra ut

jag ska ta och kolla på hur långt jag kommer med fem liter packning men med den och en billig styrväska så borde det inte vara några problem tror jag. Tack så mycket för hjälpen allesammans, mycket bra material det här.
 
Carradice traditionella sadelväskor av vaxad bomull är faktiskt riktigt trevliga, och dessutom slitstarka.
Jag har faktiskt funderat på att testa deras större packväskor istället för de normala nylonhistorier som de flesta märken har.
super-c-rear-pannier.jpg
 
carradice

jag har just provat carradice super C bak, fram och styrväska. Hur bra som helst. sitter bra fast och andas kvalité. min fru cyklar med ortlieb bak och på styret. även det är kvalité.
skulle jag cykla med minimalt med packning skulle jag satsa på en sadelväska av carradice, samt en styrväska av dito. Sadelväskan finns ju upp til 23 liter i volym.

/h
 
Pakethåller för sadelstolpe hos Biltema

Biltema säljer, för 99 kronor, en pakethållere att fästa enbart i sadelstolpen. Den är mycket lätt då den är i aluminium. Se bild här:

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=93659

Jag äger en själv och tycker att den håller hög kvalitet. Ibland blir man missnöjd över att produkter från Biltema håller låg kvalitet. Detta är ingen sådan vara! Den är mycket bra!

Dock använder jag den inte därför att, som nån skrev tidigare, cykelkorgarna slår emot hjulet när jag har dem hängande på pakethållaren. Om jag hade tänkt mig för innan köpet så hade jag naturligtvis kommit på det. Tänkte sälja den (hör av dig om intresse finns att köpa min!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
TMW pakethållare... hur välja?hur tänka? Långcykling 9
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Flyrib Lowriders, pakethållare och skärmar... Långcykling 29
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
vegar Pakethållare skivbroms Långcykling 8
emmloujan Sl-pakethållare - bra? Långcykling 10
jonasj Pakethållare utan bakre fäste? Långcykling 12
kragan Pakethållare Långcykling 16
Gaion Pakethållare till Stötdämpad-Gaffel!? Långcykling 10
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
Albertsson Pakethållare i stål ? Långcykling 9
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
pgy Tubus pakethållare Långcykling 4
Blåbär "Pakethållare" Långcykling 2
mördarsnigel PAKETHÅLLARE BAK Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.