Pakethållare i stål ?

Tja
någon som hittat något märke på pakethållare i stål ? Alla billiga verkar ju vara i Al. Ok, vet att det finns i stål för 800 spänn eller nåt, men söker ett billigare alternativ som jag sedan kan modda själv.
 
Njae, det är nog Tubus som gäller, men som sagt är dom ju inte billiga.

Du kan även bygga själv, med .035 eller .028 vägg 3/8 tums tub i 4130 om du har lust och en svets. Rätt så enkelt faktiskt. Skriv en rad om du vill så kan jag ge lite tips.

- Christian
 
Jag skulle behöva lite tips på hur du svetsar i 4130. Försökte svetsa på ett fäste på min framgaffel 4130. Det var i princip omöjligt att få fäste, det bara "skvätte", istället för smälte samman.

/jeppe
 
Cykelverkstad

Leta i en cykelverkstad där har de ofta högvis av begagnade cykelkomponenter. Byglarna kan du ta bort om du skall använda cykelväskor.

Thure
 
Nej, usch för hårdlödning av 4130. Det håller ju bra, men det är mycket mera jobb att få snyggt än TIG, och massa tid att tvätta. Mycket snabbare med TIG. Bara gasa och köra!

För att svetsa 4130 5/8 tum .035 (dvs 0.9mm) godstjocklek kör du likström minuspol och kanske max 35 ampere.

Då det gäller elektroden kan du använda en röd 1.6mm 2% torium elektrod. Grå elektrod går också bra. Spottade de kanske du använde en grön (100%) wolfram elektrod förra gången - det funkar bara till Al. För tillsatsmaterial rekommenderar jag .035 ER80S-D2 eller .035 ER70S-2, vilka funkar bra till 4130. Se till att du vässar elektroden fint.

Sen är det bara att testa sig fram. Jag brukar stampa på rätt så gott för att få igång smältan och sedan backa av till kanske bara 8-10 amp. Då får man låg temperature och gott om tid att fylla på med tillsatsmaterialet.

Du får ursäkta om några av tekniska begreppen är lite fel - har bott i USA i femton år och lärde mig svetsa här, så det har mest blivit engelska när man pratat TIG tidigare.

mvh,
Christian
 
Albertsson; sa:
Tja
någon som hittat något märke på pakethållare i stål ? Alla billiga verkar ju vara i Al. Ok, vet att det finns i stål för 800 spänn eller nåt, men söker ett billigare alternativ som jag sedan kan modda själv.

Det gâr att hitta billiga pakethâllare av stâl i Sverige. Försök med nâgon mindre cykelbutik där det kan finnas nâgon äldre modell kvar. Jag köpte 4 st pakethâllare av stâl förra âret och betalade 250 kr för dem tillsammans. Svetsade om dem och de höll ganska bra.
Ett annat alternativ är att inte köpa nâgon pakethâllare alls i Sverige utan vänta tills du är pâ plats i Sydafrika och köpa där istället. Gâr garanterat att hitta nägot billigt och fâ det svetsat pâ plats. Pâ samma sätt fâr du en viktbesparing pâ cykeln när du ska skicka ner den.
Jag gjorde sâ när jag flög till Marocko i juli och hade inga större problem att hitta det jag ville ha och fâ dem förstärkte som jag ville. Kan du svetsa själv sâ brukar det gâ bra att lâna svets pâ plats sâ att du faar det som du vill ha det.

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.