pakethållare... hur välja?hur tänka?

vill ha en stryktålig bra pakethållare . som ska hålla mil efter mil osv "för evigt" . så lätt som det är värt i kronor osv.

nån som e kung på pakethållare?

david
 
Tubus Logo Classic bakpakethållare är väl den som folk brukar använda. Så även jag.
Fram kan man ha lite olika. Jag hade tidigare en Tubus Tara och har nu bytt mot en Surly Front Rack, enbart eftersom den har en hylla som ger extra packutrymme.

Generellt är det väl Tubus och Surly som gäller, men på min första tur till Istanbul hade jag en spectra från min lokala cykelhandlare. Den höll hur bra som helst.
 
Jag har totalkvaddat min frampakethållare av aluminium, nåt okänt märke men det bästa de hade på Sportson. Korta turer hemma o ca 120 mil semestercyklande. Har även pajat min enda aluminiumbakpakethållare.

Sedan köpte jag två pakethållare från Tubus, här har jag bara haft sönder den ena. Men med ett stort leende och lite rundringning så blev den ihopsvetsad.

Jag skulle nog köpa Tubus igen om jag vill att de ska hålla för evigt.
 
tänk på att även de flesta av tubus pakethållare är av aluminium.

jag har tubus cargo bak och precis som nån annan i tråden, surly nice rack fram. båda dom är i stål och ska kunna hålla för 40 respektive 36kg.
 
Ang pakethållare, igen!

Då var det dags för årets upplaga av nybörjarfrågor. Generellt sett vore bra om ni som frågar, eller vill svara men inte har så mycket erfarenhet, använder forumets sökfunktion eller googlar så ni kan läsa på lite innan. För vi har samma diskussion och snurriga svar varje år. Man gör inte heller bort sig om man av en händelse skulle få för sig att tacka de som tar sig tid att dela med sig av sina erfarenheter. ;)

Tubus använder bara aluminium i vissa detaljer så som i stagen och deras infästning. I övrigt är de tillverkade Kina av krom-molybden legerade eller rostfria stålrör som sammanfogats med någon form av punktsvetsteknik. Sen finns det nu även några modeller gjorda av titaniumlegering. Surlys pakethållare är iofs större och tyngre men inte på något sätt starkare. Tvärt om räcker det med att titta på specen för att förstå att de har flera svaga punkter och onödiga detaljer som kan strula. Detta har de gjort för att de skall passa så många olika typer av cyklar som möjligt och slippa tillverka olika modeller. Det verkar även vara svårare att få tag på reservdelar än till Tubus.

Nitto Big Front och Rear Rack från Rivendell är de mest väl gjorda och hållbara pakethållarna på marknaden. Tjockare gods så de får inte bucklor som Tubus om du välter eller vurpar med cykeln. Fogarna är hårdlödda istället för svetsade vilket kan försvaga materialet. De saknar evakueringshål eller öppna rörändar så de inte rostar på insidan. Den nickelpläterad yta är även betydligt mer slitstark än Tubus/Surlys pulverlack osv.
 
Åh fan, det hade jag för mig. Tror jag blandat ihop Tubus med Topeak. Tur att det finns folk som kan tillrättavisa oss som inte har doktorerat i pakethållarvetenskap.

Hursomhelst, jag köpte mina från tyskland. bike-components.de och rosebikes om jag inte missminner mig.
 
Tubus vs ful-lowrider, montering och modifikation

Halvt om halvt OT, men här vågar man ju inte starta en ny tråd...

Tubus i the shit! Jag bytte min ful-lowrider (Bor Yueh?) i alu eftersom den höll på att falla isär. Istället blev det en Tubus Tara som känns betydligt mer heavy duty. P g a mina tjocka gaffelben var det lite pilligt att montera Tara:n men m h a egenpåhittade distanser och längre M6-bultar sitter den rock solid. Eftersom gaffeln saknar gängat skruvhål använde jag Tubus LM-1 monteringssats. Bild 1-2

Problemet med fulhållaren var att den satt monterad i hållarens alu-plåt med U-klammer runt gaffelbenen. Klammern drog isär alu-plåten från alu-ramen/-tråden. Igår monterade jag den istället på frugans cykel med rfr 6mm-klammer runt pakethållarramen och M5-skruv in i det förberedda skruvhålet i gaffeln. Hard ware från Biltema. Rock solid, dock utan Tubus blingfaktor! Bild 3-4.

Sist men inte minst, först och främst... Bild 5
 

Bilagor

  • Tubus 2.jpg
    Tubus 2.jpg
    41.9 KB · Visningar: 846
  • Tubus 3.jpg
    Tubus 3.jpg
    67.9 KB · Visningar: 854
  • Lowrider II.jpg
    Lowrider II.jpg
    221.7 KB · Visningar: 852
  • Lowrider I.jpg
    Lowrider I.jpg
    280.7 KB · Visningar: 991
  • Share the Road.gif
    Share the Road.gif
    21.2 KB · Visningar: 860
...var (inte) köpa Tubus

Mina Tubus-prylar beställdes från Cykloteket i butiken i Västberga 2011-09-13. De hade inte varorna i lager och väntade både länge och väl innan de beställde från sin leverantör (d v s direkt från Tubus). Jag fick varorna 2011-12-09. Oacceptabelt lång leveranstid! Typ 30x längre än från Rose el dyl. Till deras försvar ska sägas att de skickade en helt ny LM-1 monteringssats som ersättning för den första satsen jag fick, där några skruvar/brickor/muttrar saknades. Sista gången jag beställer från Cykloteket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Flyrib Lowriders, pakethållare och skärmar... Långcykling 29
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
vegar Pakethållare skivbroms Långcykling 8
emmloujan Sl-pakethållare - bra? Långcykling 10
jonasj Pakethållare utan bakre fäste? Långcykling 12
kragan Pakethållare Långcykling 16
Gaion Pakethållare till Stötdämpad-Gaffel!? Långcykling 10
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
Albertsson Pakethållare i stål ? Långcykling 9
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
pgy Tubus pakethållare Långcykling 4
Blåbär "Pakethållare" Långcykling 2
mördarsnigel PAKETHÅLLARE BAK Långcykling 1
mrjimpa Välja lämpliga vägar Långcykling 5
MariaSandgren Välja cykelvagn Långcykling 11
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.