Sl-pakethållare - bra?

Ska cykla långt och "buckligt" i sommar (om två veckor) mina beställda tubus-hållare har inte kommit och jag vill ju gärna (läs nödvändigt) provcykla i helgen. Alternativet verkar vara Sl-hållare från Cykloteket - är det någon som har satt dem på prov? Är de bra? Tacksam för mycket snabbt svar´!
 
Hej,

Jag bytte ut mina usla lowriders mot främre pakethållare som jag köpte av Lennart på Cykloteket. Gissar på att de är SI-hållare, de hade inte Tubus inne just då. De är utmärkta, men skruvarna är något för veka i konstruktionen så de ska helst bytas ut mot robustare skruvar. Se även till att limma fast skruvarna så kommer du att få en behaglig resa. (Lennart vet vad det var för pakethållare jag köpte, hälsa från Forselius)
Kör hårt!

/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon



Ska cykla långt och "buckligt" i sommar (om två veckor) mina beställda tubus-hållare har inte kommit och jag vill ju gärna (läs nödvändigt) provcykla i helgen. Alternativet verkar vara Sl-hållare från Cykloteket - är det någon som har satt dem på prov? Är de bra? Tacksam för mycket snabbt svar´!
 
Ang. pakethållare

Min erfarenhet är att Tubus är väl värda att vänta på! Har inte provat just denna modell men tidigare haft en rad problem med Blackburn, som anses vara bland de mer tåliga aluminium hållarna. Al funkar utmärkt om du skall hålla dig på asfalt och packar snålt. Men med dåligt underlag mångdubblas vikten från lasten i stötarna så de spricker gärna i svetsarna eller runt fästhålen, där materialet är som svagast.

BrokenBikeWelding9.JPG

Ett tips är att dra bultarna "inifrån" genom ramfästena och låsa med en nylock-mutter. Du kan då lossa vad som är kvar av bulten om den går av. Om inte detta går, tex vid gaffeländen på drivsidan, använd Locktite eller Biltemas gänglåsning.
Ps: Stora brickor på alla fästpunkter stödjer och sprider stressen över en större yta.
 
..har bara kört mina främre pakethållare på asfalterade fina vägar, så jag kan inte svara på hur de reagerar på "buckligt" underlag under en längre period. Men håller med föregående talare; Tubus är väl värda att vänta på!

/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon
 
Nice rack!

Ha ha, jag borde ju ha dem bara för namnet! Tack för era tips och råd, men nu verkar det som om jag hinner få mina "Tubussar". Blir ingen provcykling, men tittade lite närmare på infästningen och de verkar mycket mer pålitligta för buckligt underlag. (I mitt fall är det Pamir Hwy) Och de där Surly-racken ser bra ut. :)
 
Märken hit och märken dit. Har haft min pakethållare för 295 kr nu i ca: 2200 mil med full packning och den är fortfarande funktionsduglig. Samma sak vad gäller däckval inför långfärdscykling. Köpte ett däck i Frankrike för 50 kr som höll längre än ett för 400 kr som skulle vara så bra.
 
Märken hit och märken dit. Har haft min pakethållare för 295 kr nu i ca: 2200 mil med full packning och den är fortfarande funktionsduglig. Samma sak vad gäller däckval inför långfärdscykling. Köpte ett däck i Frankrike för 50 kr som höll längre än ett för 400 kr som skulle vara så bra.

Grattis. Med lite tur så kan man säkert cykla med en cykel från Elgiganten också, men faktum är att material betyder något. Min frampakethållare från Tubus höll, men min bakpakethållare av aluminium höll inte. Det är all erfarenhet jag har. Samt såklart den rena vetenskapen att stål i detta fall håller bättre än aluminium. :)

Med däck är det såklart svårare att säga eftersom det inte är lika svart på vitt vad gäller material. Däremot finns det ju en ganska unison erfarenhet från de flesta långfärdscyklister att t.ex. Schwalbe Marathon's däck håller jäkligt bra. Om du vet vilket märke dom där franska däcken hade och några fler kan styrka att dom håller bra så att de inte bara var ett par ovanligt bra exemplar, så kanske tipset har någon nytta. Faktum är att många långfärdscyklister (däribland jag) gärna betalar några hundralappar för att vara på den säkra sidan i att slippa stå o laga punkteringar eller svetsa pakethållare. :)
 
Grattis. Med lite tur så kan man säkert cykla med en cykel från Elgiganten också, men faktum är att material betyder något. Min frampakethållare från Tubus höll, men min bakpakethållare av aluminium höll inte. Det är all erfarenhet jag har. Samt såklart den rena vetenskapen att stål i detta fall håller bättre än aluminium. :)

Med däck är det såklart svårare att säga eftersom det inte är lika svart på vitt vad gäller material. Däremot finns det ju en ganska unison erfarenhet från de flesta långfärdscyklister att t.ex. Schwalbe Marathon's däck håller jäkligt bra. Om du vet vilket märke dom där franska däcken hade och några fler kan styrka att dom håller bra så att de inte bara var ett par ovanligt bra exemplar, så kanske tipset har någon nytta. Faktum är att många långfärdscyklister (däribland jag) gärna betalar några hundralappar för att vara på den säkra sidan i att slippa stå o laga punkteringar eller svetsa pakethållare. :)

Visst är det så att dyra/märkes prylar ska/är bättre än de billigare alternativen. Men när motsatsen bevisas så bli man lite fundersam.

Det däck jag köpte i Frankrike trodde jag var ett "skitdäck". Minns att det var en Söndag så inga affärer än en stormarknad typ Coop Forum var öppet, så jag köpte ett där. Vad det var för märke minns jag ej men säkert något ifrån Kina.

Pakethållarna är jag förvånad över att de fortfarande håller. Inför turen hade cykelhandlaren ej några "bättre" hållare så han rekommenderade ett par som jag säkert skulle få byta ut efter vägen. Men icke, de sitter där efter alla mil och det ska bli intressant att se hur länge de håller.
 
..frågan är om det är så "intressant" när man ser att pakethållarna höll till en plats ljusår från en cykelaffär. Jag hade det stora flytet att göra denna "intressanta upptäckt" i centrum av en större stad. Hade det skett några mil senare hade jag suttit på pottan ordentligt.

/Anders F
www.metrobloggen.se/samborombon
 
Tubus

Tänkte bara meddela att det blev Tubus till sist, de dök upp i sista minuten. Fantastiskt nöjd - de klarade en hel del vikt och mycket steniga vägar i Pamir. Tack för tips.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.