Pakethållare skivbroms

Hej,
Jag har en Kona Cindercone som har skivbroms. Tänkte jag skulle börja cykla lite längre än bara över dagen. Behöver då en pakethållare som duger. Men jag skulle gärna vilja ha en pakethållare där jag kan festa väskorna lite längre pga tyngdpunktet. Vet ni vart jag hittar sådant för skivbroms?

Sen får ni gärna kommentera vad ni tror om att cyckla lite längre med en Kona Cindercone.
 
det är egentligen det jag undrar på. Om skivbroms spelar roll. Tex Tubus har egen pakethållare för cyklar med skivbroms. Tänker mig att själva skivan tar lite plats och därmed är ivägen för fästet?
 
det är egentligen det jag undrar på. Om skivbroms spelar roll. Tex Tubus har egen pakethållare för cyklar med skivbroms. Tänker mig att själva skivan tar lite plats och därmed är ivägen för fästet?

Nädå, skivan sitter innan för ramen och pakethållaren på utsidan så det går utmärkt tillsammans.
 
Ang skivbroms+pakethållare

Tubus är väldigt bra prylar men kolla lite hur fästena på din hoj sitter innan du bestämmer vilken modell. De har en avsedd just för skivbroms:
http://www.tubus.com/index/lang/en/rubrik/Rear Carriers/artikel/Disco/
Men en av de vanliga modellerna med dubbla infästningshål gör att du kan montera en adapter så de borde funka lika bra:
Art. 70024 "Extension part for rear carriers" eller Art. 71500 "Adapter for QR-axle-mounting"
http://www.tubus.com/index/lang/en/rubrik/Spares and Accessories/
 
Hållbarhet är också viktigt att tänka på.

Har själv haft en Lowrider av aluminium som knäcktes och packväskan hamnade i framhjulet, som tur var gick det sakta då....
men bara nåra km tidigare hadde jag satt den turens hastighetsrekord på 72km/h nerför en backe.

Har även cyklat ihop med en kompis som knäckte sin bakpackväskhållare på 2 ställen på samma dag.

Eftersom jag ofta vill ha saker som inte fins att köpa så svetsade jag själv till en egen diesagne (hmmmstavas nog inte så) på både Lowriders och en packhållare med fästen for bakväskor.
förutom 2 dagars funderande och micklande så blev det billigt åxå några meter 6mm rundjärn kostade bara 50 kronor.

Viserligen väger dom nog 1/3 del mer än i aluminium....men dom håller och det är värt mer än 1kg hit eller dit

Make love not war
 
Hållbarhet är också viktigt att tänka på.

Har själv haft en Lowrider av aluminium som knäcktes och packväskan hamnade i framhjulet, som tur var gick det sakta då....
men bara nåra km tidigare hadde jag satt den turens hastighetsrekord på 72km/h nerför en backe.

Har även cyklat ihop med en kompis som knäckte sin bakpackväskhållare på 2 ställen på samma dag.

Eftersom jag ofta vill ha saker som inte fins att köpa så svetsade jag själv till en egen diesagne (hmmmstavas nog inte så) på både Lowriders och en packhållare med fästen for bakväskor.
förutom 2 dagars funderande och micklande så blev det billigt åxå några meter 6mm rundjärn kostade bara 50 kronor.

Viserligen väger dom nog 1/3 del mer än i aluminium....men dom håller och det är värt mer än 1kg hit eller dit

Make love not war


Något liknande hände mig för några år sedan redan under resans första vecka på de usla vägarna i Laos bergiga norra del. Såg vad som var på väg att hända och hann som tur var få stopp på hojen innan de for in i hjulet. Lagade med slangklämmor (av svenskt stål) jag förberett mig med och fick sedan fortsätta att lappa under resans gång. Några månader senare tappade jag sugen och skickade hem framväskor och halva utrustningen. Räknar man total kostnaden för den "billiga" hållaren blir den bra mycket dyrare än en Tubus. Fast på en resa i Peru höll min bakpakethållare av aluminium i hela åtta dagar! ;)
 
Något liknande hände mig för några år sedan redan under resans första vecka på de usla vägarna i Laos bergiga norra del. Såg vad som var på väg att hända och hann som tur var få stopp på hojen innan de for in i hjulet. Lagade med slangklämmor (av svenskt stål) jag förberett mig med och fick sedan fortsätta att lappa under resans gång. Några månader senare tappade jag sugen och skickade hem framväskor och halva utrustningen. Räknar man total kostnaden för den "billiga" hållaren blir den bra mycket dyrare än en Tubus. Fast på en resa i Peru höll min bakpakethållare av aluminium i hela åtta dagar! ;)

Ni skrämmer upp mig ;) ska ut på min första cykelsemester i sommar, men får väl glädja mig med att någon packväska i framhjulet inte blir något problem då jag kommer att cykla liggcykel och har alla väskor bak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
TMW pakethållare... hur välja?hur tänka? Långcykling 9
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Flyrib Lowriders, pakethållare och skärmar... Långcykling 29
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
emmloujan Sl-pakethållare - bra? Långcykling 10
jonasj Pakethållare utan bakre fäste? Långcykling 12
kragan Pakethållare Långcykling 16
Gaion Pakethållare till Stötdämpad-Gaffel!? Långcykling 10
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
Albertsson Pakethållare i stål ? Långcykling 9
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
pgy Tubus pakethållare Långcykling 4
Blåbär "Pakethållare" Långcykling 2
mördarsnigel PAKETHÅLLARE BAK Långcykling 1
Erik_B Navväxel OCH skivbroms? finns det? Långcykling 12
scolopender Bockstyre+skivbroms=cyclocross? Långcykling 3
PZON_390 bromsbelägg till PROMAX skivbroms ?? Långcykling 1
160270 Paketbehållare över skivbroms Långcykling 23
mothesta Stålram m. skivbroms Långcykling 3
BOBen skrikande skivbroms Långcykling 1
avslutad131104 Navgenerator med skivbroms? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.