Pakethållare

Hej!
Då jag har en Hybridcykel o tänkte montera pakethållare fram o bak,så man kan ut på cykelsemester..Vad köper ni för pakethållare??
Är Biltemas nåt att ha??Eller skall man satsa på nåt bättre??
 
Biltemas pakethållare är rätt tunga. De billiga pakethållare som jag tyckt varit riktigt bra kommer från Bor Yueh. Den bakpakethållare jag har är dock inte gjord för tyngre laster. Har ändå haft tält och två relativt lätta bakväskor på den helt utan problem. Något jag försöker undvika på bakpakethållare är det nu för tiden så vanliga ställbara blecket nederst på pakethållarens ben. Själva pakethållare och de nedåtriktade benen ska helst vara i ett stycke. Stättbara bleck har en tendens att börja glappa efter ett tag.

Magnus
 
Ej Biltemas främre.

Köpte hem för att prova Biltemas frampakethållare. Lämnade dock tillbaka då jag tycker att den har för många brister. Bl a saknar jag ett stag som går över framhjulet mellan båda hållarna. Sedan är nedre infästningen alldeles för grovt tillyxad om man har skärmar med stag, enligt mitt tycke. Till nöds fungerar den nog efter lite handpåläggning.

Bor Yueh tycker jag är helt ok. Är nästan identisk med den betydligt dyrare Blackburn och rent visuellt ser den inte sämre ut m h t till passform och svetsar.

/Benny
 
Båge på lowrider

Håller med om att det ska vara båge över hjulet på lowrider framväskhållare. Om man inte har det blir det stora påfrestningar på skruvar och fästen. Jag har haft problem med detta flera ggr. Funkar kanske ändå vid riktigt lätta laster på jämna vägar.

Magnus
 
kragan; sa:
Hej!
Då jag har en Hybridcykel o tänkte montera pakethållare fram o bak,så man kan ut på cykelsemester..Vad köper ni för pakethållare??
Är Biltemas nåt att ha??Eller skall man satsa på nåt bättre??

Jag vänder en pakethâllare av samma kvalitet som BILTEMAs. Jag fick den pâ en skrot i Marocko och den har hâllit nu i 12 000 km och jag är nöjd. Om du köper en dâlig pakethâllare sâ var beredd pâ att du fâr förstärka den innan du använder den för packning. Jag har förstärkt mina med nâgra extra metallstöd och kan lasta 80 kg packning utan nâgra problem. Det fungerar att ta sig fram pâ riktigt dâliga vägar och det hâller bra.

Sâ mitt tips är: Satsa pâ BILTEMA

/Stellan

Pakethâllare fram
2_s.jpg

3_s.jpg


Pakethâllare bak
4_s.jpg

5_s.jpg
 
jag hade bor yueh både fram och bak på min cykel, i aluminium, ej rör. lowridern gick av strax ovanför ena fästpunkten, som tur var gick det med hjälp av ståltråd och kraftig tejp hålla ihopp det sista biten hem. skulle alltså inte rekommendera dem.

efter det köpte jag tubus, och de funkar bra men man behöver verkligen inte lägga ut så mycket pengar.

ta vad som helst som känns stabilt: alla pakethållare nöts av väskor och kommer att brista någonstans någon gång, det brukar alltid kunna lagas på något sätt tills man hittar en cykelaffär.
 
Ang. pakethållare

Förundras över hur snålheten bedrar visheten i detta forum gång efter annan. Speciellt du Stellan som under dina resor kört sönder den ena pakethållaren efter den andra!!!
Hur du sedan kan gå och rekomendera andra att köpa vad som för detta syftet är rent skräp, är ganska magstarkt!;)
Cykel City tar hem Tubus. Det är det enda som finns i Sverige, som håller i längden och som klarar ev. överaskningar tex. vurpor:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3011
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3014
 
Håller med PeterT, om du inte vill stå mitt i djungeln och reparera pakethållaren så satsa på nåt bra. Har själv bara gott att säga om Tubus, även om priset är i överkant.

...Johan...
 
Kan rekommendera Tubus, även om priset är något högt. Har själv haft problem med att få frampakethållaren leverade av cykelcity, men det var ett tag sedan. Köper i Tyskland istället, direkt över disk. Både väskor och pakethållare är billigare där än i Sverige.

/Mikael
 
Hej,

även jag kan rekommendera Tubus, fast jag har den som
bakre pakethållare sedan några år.

För framhjulet finns annars även Blackburn Low Rider
som är lite billigare än Tubus, men förmodligen inte lika hållbart.

Skulle aldrig ens komma på tanken att köpa viktiga cykeldelar på biltema.

/Malte.
 
Var köpa Blackburn?

Jag hade Blackburn low rider och en även en Blackburn pakethållare bak på min förra cykel. När jag köpte en ny cykel för 2 år sedan tänkte jag utrusta även den med Blackburn grejor. Glad i hågen åkte jag till Cykelstallet i Stockholm, där jag köpte mina förra Blackburn grejor. Men Cykelstallet verkade ha ändrat affärsidé för det dyraste och bästa(?) till billigt och dåligt(?).

Så var kan man köpa Blackburn grejor? Jag Googlade på Blackburn på svenska och fick bara träffar på en massa om fotboll. Lägger jag till cykel kommer hittar Google en pump.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.