White cykel från XXL?

Tjena,

Gäller mera pendelcykel men såg ingen forumkategori för det.

Min dyra elcykel blev stulen så nu tänkte jag bara köpa en billigare hybridcykel från XXL eller liknande. Min budget är cirka 5000 sek och cykeln skulle mest användas för längre turer under sommaren på cykelvägar och för att storhandla från butiker som är 1 mil bort på bil/cykelväg. Före min elcykel så har jag alltid använt något gammalt skrot som tog mig till punkt b från punkt a så vet inte så värst mycket vad man ska kolla efter.

Kommer jag märka någon skillnad mellan t.ex dessa?

Sista verkar ju vara cirka 2kg lättare men vet inte om det är något att bry sig om?

När du säger storhandla ska du se till att ha stabila fälgar/hjul. Jag har förstört/skevat mer än en billigare fälg med överlast i cykelväskorna men la nu senaste 2kSEK på en ett bra hjul och hitills är det rakt.
att räta med ekerspänning hjälper ett tag men har det en gång varit skevt är min erfareneht att det lätt blir skevt igen.

/Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min erfarenhet är att cyklar som kostar mindre än 10.000kr håller i 1 eller 2 säsonger och sen blir det för dyrt att laga.
När det gäller elcykel så bör prislappen inte vara under 25.000kr för då har det gjorts så mycket avkall på bra komponenter så att den blir också för dyr att reparera efter 1-2 säsonger.

Jag föredrar kvalitet före slit och slängprodukter för det är mer prisvärt.

Beror ju på vad man gör med dem. Cyklar man normalt så håller de hur länge som helst. Min 5000 kronors hybrid köpte jag 2012, och använder än. Servar den gör jag aldrig.

Just AX-modellen har nästan fått en liten kult på Happyride.se, många som köpt en sådan som vardagscykel och är nöjda. Jag har själv basmodellen av AX och är nöjd med den. Inget under av fart, men med ett par nya däck så rullar den på hyfsat bra. AX+ har bra utväxling, basmodellen är lite högt växlad för last i uppförsbackar.

Finns lite att läsa om hojjen här.. verkar vara en populär pendlar/budget cykel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips