Pakethållare

Blackburns pakethållare produceras de?

Jim Blackburn konstruerade och tillverkade pakethållare med början på 70-talet. Det finns massor av bättre eller sämre kopior. Bor Yueh är t ex rätt OK.

Jag tvivlade på att Blackburn fanns kvar som producent tills jag hittade en framlowrider och ett par olika bakhållare på http://www.sjscycles.co.uk/product-...er-Black--to-fit-frames-w-out-bosses-4278.htm och http://www.sjscycles.co.uk/product-Blackburn-Blackburn-EX-1+-Alloy-rear-cycle-rack-117.htm

Man kan också hitta exemplar på E-Bay och liknande.

Tubus är nog dagens top of the line.

Thure
 
Re: Ang. pakethållare

PeterT; sa:
Förundras över hur snålheten bedrar visheten i detta forum gång efter annan. Speciellt du Stellan som under dina resor kört sönder den ena pakethållaren efter den andra!!!
Hur du sedan kan gå och rekomendera andra att köpa vad som för detta syftet är rent skräp, är ganska magstarkt!;)

Jag har aldrig använt Tubus pakethâllare och jag har inga planer pâ att byta till dessa. Den cykling som jag hâller pâ med fungerar det bra med billiga pakethâllare. Visst har jag knäckt nâgra av dem men det är enkelt att laga dem igen. För mig är det viktigare att resa en mânad extra än att ha pakethâllare frân Tubus.

Hur länge en pakethâllare varar beror till största delen pâ hur mycket packning man har och vilka vägar man väljer. Mina skräppakethâllare bak klarar i alla fall 60 kg pakning pâ väligt dâliga vägar sâ jag är nöjd. Problemet är inte packethâllarna utan fästena pâ cykeln som inte klarar av vikten.

/Stellan
 
Re: Var köpa Blackburn?

Brune; sa:
Så var kan man köpa Blackburn grejor?

Ljungmarks cykel i Landala, Göteborg har några Blackburn pakethållare liggandes i både svart och silver.

Affären är värd ett besök för där finns mycket spännande i inventarierna, bl a gamla cykelskor i sina orginalförpackningar och cykeltröjor i ull från "jag vet inte när", mm, mm.

På väggen hänger tennisrack i trä som Bergelin och Borg måste ha missat då den senare gjorde come back i slutet på 80-talet. Även pingisrack signerade Hasse Alsér, Stellan Bengtsson och Kjell Johansson.

/Benny
 
Tubus och andra pakethållare

Jag tycker faktiskt att Bor Yueh ser helt ok ut och frågan är om inte de räcker för majoriteten av oss som ger oss ut några veckor per på cykelsemestrar i "civiliserade" länder.

Själv har jag Tubus monterade på min cykel och det är en fröjd att montera dom för de är bara såå fint gjorda.

Rannsakar jag mig själv så föll jag för min egen fåfänga att hänga på dessa smycken på min cykel.

/Benny

"He who pays too little takes the risk of losing everything, because the product might not, or hardly not, fulfil the task where it's bought for in the first place. It is unwise to pay too much, but it is even worse to pay too little. He who pays too much loosens money unnecessary. According to the laws of economics, it is impossible to get much value for little money. When you accepted the lowest offer, then you have also calculated the risks you were taking and made a financial reservation for it. Can you afford this? Yes?

Then you probably have enough financial reserves to buy something better in the first place… "

John Rustein

Economist
 
Biltemas har funkat bra trots tung last

Har biltemas framhållare som jag är nöjd med, jag använde inte deras anordning för att montera utan skruvade bara in två skruvar verkar sitta stenhårt ändå.

Har sedan biltemas röda packväska på pakethållaren bak och biltemas extrapackethållare som man sätter på sadelröret, på detta har jag biltemas grå packväska. tillsammans ger det en enorm volym till mycket lågt pris. Hade senast 50 kg packning med mig och det funkar bra.

Om man inte är allt för intresserad av dess vikt så är biltemas saker bra enligt min erfarenhet.

Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.