Pakethållare utan bakre fäste?

Jag har en mountainbike med stålram som jag hade tänkt använda för framtida långturer. Cykeln saknar nedre pakethållarfäste där bak, det övre finns dock. Har fått förslaget att borra ett 7mm hål rakt igenom gaffelbenet precis där var benet på pakethållaren hamnar, sedan stoppa i bulten och sätta en mutter (låsbar) på baksidan.

Låter detta som ett hållbart förslag?
 
Rent spontant tycker jag man ska undvika borra i bakramen tycker det skulle fungera med nån form av klammer runt ramröret att fästa packethållaren i.
Om inte så tycker jag 7mm hål låter stort det skulle absolut räcka med 5mm!

/Janne
 
Sadelstolpen

Skulle det inte funka med en sådan pakethållare som du enbart fäster på sadelstolpen? Eller blir den för svagt att lasta på?
 
Bakaxeln

tar stor last. Går det inte att sätta dit en plåt på vardera sidan med hål i som du låter vila runt bakaxeln? Borra hål för pakethållaren i den plåten. Borra i vaje fall inte i rörbenet på bakgaffeln.

Thure
 
Vikt?

Hur mkt behöver hållaren tåla för?

Jag kör själv med pakethållare du fäster i sadelstolpen, och den ska klara ca 10kg om jag inte minns fel...
Inhandlad på Claes Ohlsson för typ 200 spänn :)

Har packat både tält,sovsäck och liggunderlag på den...funkar utmärkt!

//MD
 
Låter detta som ett hållbart förslag?

Nej... Borra inte i ramen. Om du vill ha ett fäste för pakethållaren så bör du lösa det genom att hårdlödda eller svetsa fast någon typ av mutter. Försök att få tag i en mutter av bra kvalitet där gängerna håller.

Nästa ide är att skaffa en pakethållare som är designad för att fästas på bakaxel genom navet istället för att vara designad för att fästat i ramen. Dessa pakethållare har ett större hål längst ner på benen som även är något längre. Kan vara svårt att fästa på vissa nav och då speciellt på nav med snabbkoplingar. Det går ganska lätt att byta axe i navet och byter man till en axel som är en cm längre fungerar det bra.

En annan ide som är troligtvis den lättaste är att man skaffar någon typ av klämmor man sätter runt runt ramen där du först hade tänkt borra. Du kan bygga dessa klämmor själv om du inte hittar något som passar. Ta bara och vik en tunn metallbit runt ramen, borra ett eller två hål genom metallen så att du kan spänna fast den med en eller två vanliga skruvar. Sedan gör du ett hål till där du fäster pakethållaren. Är även en fördel att tejpa först på ramen där du har tänkt fästa klämman så att ramen inte skadas.

/Stellan
sandstorm.se
 
Stirra dig bara inte blid på alla olika lösningar, du kanske också borde fråga dig om det i övrigt är en lämplig cykel för långturer?
 
Kurt;

Det är precis det jag har gjort. Cykeln är perfekt i övrigt och avsaknaden av pakethållarfästet beror på en fabriksmiss.
 
Förstår du gillar din cykel så om jag var du skulle jag borra hål (där hålet brukar vara i fästplattan inte i själva bakramröret) Och använda gängtapp M5 å göra gängan som dom tydligen missat från början!
Tror du ska använda borr 4,2mm för M5 gänga!

/Janne
 
Kurt;

Det är precis det jag har gjort. Cykeln är perfekt i övrigt och avsaknaden av pakethållarfästet beror på en fabriksmiss.

Kör du en marin jonas? Vet att fabrikerna missade att sätta på fästen på vissa av förra årets modeller (speciellt på bear valley modellerna).
Du bör nog löda fast fästena, bor du dessutom i närheten av Göteborg fixar anders på veloform det rätt enkelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
TMW pakethållare... hur välja?hur tänka? Långcykling 9
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Flyrib Lowriders, pakethållare och skärmar... Långcykling 29
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
vegar Pakethållare skivbroms Långcykling 8
emmloujan Sl-pakethållare - bra? Långcykling 10
kragan Pakethållare Långcykling 16
Gaion Pakethållare till Stötdämpad-Gaffel!? Långcykling 10
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
Albertsson Pakethållare i stål ? Långcykling 9
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
pgy Tubus pakethållare Långcykling 4
Blåbär "Pakethållare" Långcykling 2
mördarsnigel PAKETHÅLLARE BAK Långcykling 1
hannulan Lowriders på ram utan fästen Långcykling 3
Blomsterböna Bra lowrider till dämpad gaffel utan fästen? Långcykling 7
Bizarro Hörlurar utan vindsus Långcykling 13
mrj_no MTB Cykel utan anvendare??? Långcykling 1
Cykel bakpå bilens bakdörrar utan dragkrok? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.