Hörlurar utan vindsus

Jag har letat ett tag efter bra hörlurar att ha när jag lyssnar på musik vid cykling. Alla har hittills släppt igenom vindsus. Vissa har till och med orsakat extra vindsus på grund av sin konstruktion.

Jag är medveten om riskerna att ha hörlurar på i trafiken, men på cykelbanor räknar jag med att det är riskfritt.

Några bra tips? Ska kanske tillägga att jag har hjälm när jag cyklar så sådana med båge som ska sitta ovanpå huvudet går bort.
 
Jag kan rekommendera Koss The Plug. En hörlur i form av en öronpropp. Jag har inte cyklat mängder med den, men då jag cyklat har jag inte varit besvärad av vindsus.
Om du skaffar lurarna ska du se till att göra nya proppar, köp proppar på apoteket och bränn ett hål med en varm provsticka.
 
Shure hörlurar

Jag köpte ett par shure-lurar från JensOfSwedens hemsida. (650:) Är OÄNDLIGT nöjd med dem.

De är otroliga på att ta bort ytterljud. Fungerar som ett par vanliga öronproppar, med skillnade att du har en kanonhörlur med på köpet.

Den absoluta fördelen är att du inte behöver spela lika högt = skonar hörseln.

Fungerar likadant som Koss the plug, men sitter nog bra mycket bättre. Ljudskillnaden kan jag inte säga något om.

Jag rekommenderar i alla fall dessa i 10 fall av 10.
/Jakob
 
Bizarro; sa:
Jag är medveten om riskerna att ha hörlurar på i trafiken, men på cykelbanor räknar jag med att det är riskfritt.
Så länge du håller ordentligt åt höger eller aldrig blir omcyklad är det nog ok. Fast det får förstås inte hända något oförutsägbart där hörseln kan behövas, "riskfritt" låter lite naivt... Som alltid handlar det om prioriteringar.
 
Tackar!

Tack för alla svar! Koss the plug har jag provat, men tänkte inte på möjligheten att bygga egna pluggar av Apotekets hörselskydd. Fick inte Kosspluggarna att sitta bra i mina öron nämligen. Tog mig flera minuter att trycka in den där lilla pluppen och den ville hela tiden ramla ut. Följden blev att när den inte var helt intryckt blev basåtergivningen jättedålig.
Trots att det levererades fyra olika pluggar var mina öron inte skapta för dessa.

Har sett att Sony också har pluggar man trycker in i öronen, men de ser så små ut att jag inte riktigt tror på deras möjlighet att stänga ute ljud.

Nu har jag köpt ett par Sony MDR-G72 på öppet köp. De är så kallade öppna portabla lurar. De har en bygel som "träs" rung örat och de verkar sitta stadigt. Själva luren täcker hela öronmusslan (eller vad det heter) så jag hoppas att den håller suset borta.
Ska ta ut dem på en riktig fartupplevelse för att kolla suset.
 
Cool!

Hehe, den här skulle man kunna ha mycket kul med. – Tyvärr innebär väl det att man sabbar folks inställning till cyklister ;-)
 
Overkill kanske

Jag vill påkalla uppmärksamhet, inte ge någon en hjärtattack. Fast en del bilister jag har träffat på skulle behövt en signal från en sån där.
[Ändrat av GunnarH 2004-02-03 kl 22:06]
 
Rejäl tuta

Tack för storskrattet, fick direkt en vision av omgivningens reaktion på ett sånt (o)ljud :D

Lycka till med ringklocke- och lurinköp för övrigt.
 
Hej. Jag använder också Koss the plug men utanpå dessa har jag ett par vanliga hörselskydd för att eliminera alla biljud från trafik o vind. Suveränt ljud men svårt med hjälm dock. Gustav
 
Jag har klippt av en av kablarna så har bara en snäcka i örat så jag hör trafiken funkar helt ok,sedan kan man sätta en tejp bit över så slipper man vindbruset.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.