Tubus pakethållare

Hej!

Jag funderar på att köpa Tubus fram- och bakpakethållare. Problemet är att jag inte har förborrade hål i ramen för montering av pakethållarna. Det går att lösa med klammer som fästes i ramen. Inga problem enligt Cykel City i Lund. Jag känner en viss oro över om de klara tyngden.
Är det någon annan som kör med klammer? Håller det om man ska iväg med en månads packning med tält och hela köret. Jag kommer framför allt att hålla mig på asfaltsvägar.
 
Hej pa dig
Anvander just nu tubus bakhallare pa min tur genom amerika och har inte haft nagara som helst problem, fram har jag dock Zefal de hade nagar plastfasten som ocksa verkade klena sa jag kopte ett par rorklemor fungera helt kanon vet inte om det kan vara nagot for dig (vet inte hur tubus fram ser ut)

/Jocke
 
Klammer fram

Jag har visserligen ingen Tubus, men en annan frampakethållare som sitter med klammer runt framgaffeln. Det har fungerat bra. Vid navet finns det ju dock ett gängat hål i ramen, så bulten där tar väl upp det mesta av tyngden. Fram har man ju inte så stora väskor, och de sitter ofta mer centrerade på hjulet än bakväskorna => mindre svaj.

Bak hade jag klamrar runt bakgaffeln på min förra cykel. Det fungerade bra under de turer som jag gjorde med den cykeln. Full friluftspackning, men inte så långa och krävande turer. Skall man ut på riktig långtur skulle jag vara lite tveksam till klamrar bak. Bakpakethållaren får ju oftast ta en stor del av tyngden, och sidokrafterna kan vara stora. Numera har jag en cykel med gängade fästen i bakgaffeln, och pakethållaren sitter som berget.

Om du satsar på klamrar så testa dem helst ordentligt med full packning hemomkring. Kör på dåliga väger och "svaja" lite extra för att se om de håller.

Peter
 
Köp från Globetrotter

Hej Peter.

Har inte heller några fästen mitt på framgaffeln (däremot har jag fästöglor nere vid navet, och det bör man nog ha), och mixtrade en del med olika lösningar inför min första långfärd. Fick det inte att funka riktigt bra, men så hittade jag Cordo adapterset på Globetrotter. http://www.globetrotter.de/de/shop/..._kat=Rund+ums+Fahrrad&u_kat=Gep%E4cktransport

Funkade kanon i 450 mil, behövde inte ens justera dom, trots att jag lastade dom tunga prylarna fram. Pakethållaren var en Tubus Tara.

...Johan...
 
Slangklämma och/eller hålband!

pgy; sa:
Hej!

Jag funderar på att köpa Tubus fram- och bakpakethållare. Problemet är att jag inte har förborrade hål i ramen för montering av pakethållarna. Det går att lösa med klammer som fästes i ramen. Inga problem enligt Cykel City i Lund. Jag känner en viss oro över om de klara tyngden.
Är det någon annan som kör med klammer? Håller det om man ska iväg med en månads packning med tält och hela köret. Jag kommer framför allt att hålla mig på asfaltsvägar.


Hej Peter!
Låt mig först säga att du gör helt rätt som satsar på kvalite´ från början.
Har själv avverkat fyra pakethållare bak och tre fram som varit gjorda i aluminium. Senast under vinterns asienresa sprack frampakethållaren i nära nog varenda svets och hölls ihop med sju slangklämmor samt en bit hålband(valsad plåtremsa med förborrade hål för snickeriarbeten). Två slangklämmor på bakpakethållaren hindrade två spruckna svetsar att separera. Har nu äntligen tagit mig tid/råd och monterat en Tubus Tara lowrider fram, men "tyvärr" fann jag en bortglömd Blackburn Expedition liggandes i källaren. Får duga tills dess att en ny cykel införskaffats.

Mest problem har jag dock haft med klamrar och stag.
Innan denna resa bytte jag alla tunna orginal-klammrar mot hemgjorda klammrar av hålband. De övre stagen i stål till bakpakethållaren dubblerades(hade sparat mina gamla). Men framför allt så satte jag stora brickor på skruvarna för att styva upp och sprida den stress som blir vid hålen!

Framgaffeln på min touringcykel(MTB) är inte avsmalnande nere vid gaffeländarna. Dessa sitter dessutom en bit in så att montera Tara´n i fästöglorna till skärmarna var inte att tänka på.
Provade därför att tillverka ett bleck av dubbelt hålband(fantastiskt användbart :))att fästa i öglan samt innanför hjulets snabbkoppling. På så vis skapades en fästpunkt framför gafeländarna vilket fungerade hyfsat men gjorde att det blev en kamp med att få på och av hjulet.

Skaffade däför istället Tubus monteringssats och använde den för att fästa in lowridern nertill och en klammer upptill av, ja just det, hålband. Med klammern riktad bakåt kunde jag sedan välja viket av de flera fästhålen hålen på Taran´n som gav en bra vinkel. Har nu en konfiguration av lowrider/väskor så att jag uppnått total jämnvikt över framgaffeln och känner på så vis inte av packningens vikt i armarna när jag styr.

Tubus monteringssats fungerar alltså som fäste både uppe och där nere. Den består av en gummiklädd rostfri slangklämma samt ett tjockt metallbleck. Blecket monteras på lowridern och spänns sedan åt mot gaffeln innanför slangklämman. Delarna är av högsta kvallite´men jag upplever att det finns en viss risk att blecket kan komma att röra på sig och ev. hoppa ur. Jag skall därför byta ut det mot ett som fäster runt slangklämman och fäster på vardera sida om hålet i lowrider´n. Hoppas jag inte rörde till det för dig nu...

Tubus slangklämma är som sagt i rostfritt men en liknande klämma i förzinkat stål av svenskt fabrikat samt en bit hålband är minst lika bra och kostar en bråkdel av de ca 75kr som monteringsatsen går på. Rekomenderar dig därför att snickra dina egna fästen. Antingen av en slangklämma/bleck eller en klammer av tex hålband. Skaffar du en Tubus av modell Tara, nu ersatt av en ny, så se till att lägga på lite gänglåsning i skruvarna som fäster de vågräta stagen med bågen. De har nämligen en förmåga att skruva ut sig.

Ang Globetrotters fäste så funderade jag ett tag på att beställa dessa. Klammern är dock gjord i aluminium vilket är ett av de sämsta materialen som finns att fästa en stålskruv dirrekt i, samt är långt ifrån lika starkt/segt/billigt som en klammer av valsad stålplåt! Att vikten från packningen hamnar en bra bit utanför fästpunkten gör dessutom att en hävarmsverkan kommer hjälpa till med att bryta sönder dem förr eller senare...

Lycka till!
Peter T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrjimpa Tubus Problem Långcykling 11
pastafarian "Bakvänd" Tubus Swing - säker konstruktion? Långcykling 7
s_marcus Tubus LOGO??? Långcykling 7
swejaan Framgaffel och Tubus Långcykling 1
mothesta Tubus snabbkopplingsadapter Långcykling 6
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
TMW pakethållare... hur välja?hur tänka? Långcykling 9
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Flyrib Lowriders, pakethållare och skärmar... Långcykling 29
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
vegar Pakethållare skivbroms Långcykling 8
emmloujan Sl-pakethållare - bra? Långcykling 10
jonasj Pakethållare utan bakre fäste? Långcykling 12
kragan Pakethållare Långcykling 16
Gaion Pakethållare till Stötdämpad-Gaffel!? Långcykling 10
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
Albertsson Pakethållare i stål ? Långcykling 9
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
Blåbär "Pakethållare" Långcykling 2
mördarsnigel PAKETHÅLLARE BAK Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.