Tubus LOGO???

Hej,

Funderar på att köpa en Tubus Logo bakpakethållare till min mountainbike. Bakväskorna jag använder mig av är Vaudes World Tramp II.

Undrar om det är någon som har erfarenhet av denna pakethållare samt vet om hållaren är kompatibel med vaudes väskor.

Nån som vet var man kan få tag på LOGO billigt?
 
Kan inte tänka mej att det skulle vara något problem. Jag använder alla möjliga Tubuspakethållare, dock inte just Logo, utan problem med Ortlieb och Vaudeväskor. De är gjorda för varandra. Veloform i Göteborg brukar ha bra priser på Tubus.

Mange
 
Cosmo

Jag kör med Tubus Cosmo som är identisk med Logo fast den är tillverkad i rostfritt. Hållaren fungerar utmärkt och den är framtagen efter de krav cyklister som kör 26" har, dvs hållaren ger mer utrymme mellan häl och väskor samt sänker tyngdpunkten. För mig som har stora fötter är detta nödvändigt. Till vardags hänger det en Carradice Bike Bureau på den och det hade inte funkat för mig med någon annan typ av pakethållare.

Tubus funkar till alla väskor, har svårt att föreställa mig något annat.

Som nämnts ovan så har Veloform stor sortering av Tubus, där köpte jag mina. Det lönar sig inte att jaga runt efter billiga Tubushållare, enligt min erfarenhet.

/Benny
[Ändrat av bennys 2006-09-25 kl 10:19]
 
Tack för svaren!

Det får nog bli en Tubus Logo. Verkar ju vara en av de bästa pakethållarna som går att få tag på - lite dyrt förstås, men om man inte är någon guru på att svetsa och förstärka billiga standardhållare så är det nog värt det.

Min största farhåga var dock om det skulle bli glapp, alltså att väskorna inte skall sitta fast ordentligt och vila mot hela rörkonstruktionen.

Ett utanpåliggande rör bildar ju den största kontaktytan mot väskan, men på högra sidan ligger ju huvudkonstruktionens rör en bit "innåt".

Men det är inget problem du har haft Benny?

Ursäkta om det blev lite mycket tekniskt tjafs, men det är ju bara för att man skall kunna få ut det mesta när man är ute och reser och slippa bli stående och kanske bli tvungen att avbryta.

Tack för inläggen!
 
Re: Tack för svaren!

s_marcus; sa:
...lite dyrt förstås...
Du gråter bara en gång och pakethållaren kan du ju ta med dig om du byter cykel.

"Min största farhåga var dock om det skulle bli glapp, alltså att väskorna inte skall sitta fast ordentligt och vila mot hela rörkonstruktionen."

Har använt både Carradice och Ortleib och inte upplevt att detta skulle vara ett problem. Väskorna i sig är ju eftergivliga då de är lastade.

Ursäkta om det blev lite mycket tekniskt tjafs
Vi har definitivt varit med om värre :)

Tack för inläggen!
Ingen orsak!

/Benny
 
Ang. Tubus

Bra val! Tycker inte Tubus är dyra. Jämför med Gille Berthoud, Nitto, Thorn mfl. som tillverkar pakethållare i CroMo-stålrör är det rena fyndpriset!
Köpte min fjärde pakethållare från Tubus genom Cykelcity i Stockholm. Tog dem mer än tre månader att få hem en Vega, så efter det handlar jag så mycket jag kan ifrån Veloform. Anders som driver affären är mycket tillmötesgående och en sann eldsjäl!
 
Jättesent svar, Marcus har väl alla gånger hunnit köpa en Tubus Logo (?), jag vill bara slå ett slag för denna eminenta pakethållare (maxlast 40 kg!) och meddela att den fungerar utmärkt med Ortlieb (som den är gjord för) och Vaud (som jag iofs tycker är överskattat skräp).

Marcus, du skriver om "glapp" mellan öglor och pakethållarens rör, detta har jag löst genom att köpa kylarvattenslang (kraftig gummi) i rätt dimension, skurit upp, trätt över och fixerat med kraftiga buntband - knäpptyst och inget slitage på pakethållarens lack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.