biltemas cykelväska = trång

JAg köpte mig en cykelväska från biltema i tron att det skulle räcka att ta av framhjulet för att få ner den, detta stämde inte. Jag har en 16 tums ram och behövde ta av både fram och bakhjul plus styre och sänka sadeln. Nu är det visserligen inte så jättejobbigt men jag är lite tveksam till om man får ner en 20 tummare i den. Den kostade 179kr
 
sy cykelväskan

Lysande idé! Har haft samma tankar men ingen modell.Om du en dag känner att du vill dela med dig av syingserfarenheterna står jag ödmjukt till tjänst med idla öron!
 
Cykelväska

Hejsan hej

Jag lät minm moder sy en cykelväska åt mig. Jag provade den i helgen och den funkade alldeles utmärkt.

Undvik expresståg ta den i en väska med tåget i stället.

\En som vet
 
Arméväskor

Jag fick tag på två stora armébagar eller vad man nu ska kalla dem. Kraftigt tyg och förstärkta i botten, sprättar man en söm och syr ihop dem till en så borde man ha en väska, jag har dock inte hunnit pga att jag är på annan ort. Problemet blir nog bara att symaskinen ska orka. För den lite latare tror jag denna typ av halvfabrikat för några tior kan vara smart, dessutom kraftigt tyg billigt, kostar ju skjortan att köpa i tygbutik....om det ens finns....

/Andreas
 
Sy en transportväska!

Hej! Även jag har funderat på detta med att sy en transportväska. Har använt en Silica transportväska i 10 år nu och även om den varit med om mycket så kan jag inte rekomendera den då den är dyr, trång och ingen vidare kvalite´ i material och sömmar. Att bära den är en mardröm då höjden på väskan gör att man helst vill få upp handtagen, som sitter ovan på väskan, över axeln. Öppningen i handtaget är dock inte så väl tilltagen så man ser nog rätt rolig ut för andra när man står på perongen och "juckar" upp väskan på axeln...;)

Bättre då att sätta ett bär handtag längre ner på säcken, så man kan kasta en arm över och fatta tag i ett av handtagen och klämma åt mot kroppan, för att bära korta sträckor. För längre kombineras denna tekniken med en axelrem och att man bär som en axelväska. Fästöglor för en avtagbarar axelrem sys fastpå kortsidorna, ungefär i samma höjd som bärhandtagen, pgr av väskans höjd och låga tyngd punkt.

På andra sidan funderar jag sätta bärremmar typ ryggsäck eller fästen till Ortlieb´s ryggsäcks-platta som är gjord för att kopplas till deras cykelväskor! Ortlieb´s generalagent SWIMA, har cykelväkans hakar som reservdelar( http://www.svima.se/index.html )man kan använda, men då behövs någon sorts platta att fästa dem på innuti transportväskan.

Själv använder jag separata hjulväskor för racerhjul(passar MTB) men de lite enklare fodralen på bilden duger. Tag dock av snabbkopplingarna och var sedan noga med att packa in hjulaxlarna/kassetten då de annars repar ner ramen effektivt samt smutsar ner. Avänd någon typ av stoppningsmaterial typ liggunderlag att styva upp väskan sidor och ge cykeln skydd. Eller sy fack för kläder som du skall ta med och använd detta som stoppning...

Gör man den ca 25-30cm längre än Carradice väskan nedan(h90 x d24 x w115cm wt2200g) så slipper man ta av bakhjulet/bakväxeln/bakpakethållare. Lägg på mer på både längden och ev. djupet så får även fram pakethållarna plats. Risken är att konduktören/inchecknings-personalen kommer med synpunkter...:(
http://www.carradice.co.uk/accessories-spares.htm
 
Cykelsemester

Ett problem med cykelväskor är att dom tar sådan j-dra plats. Om man ska ut på cykelsemester och inte har möjlighet att släpa med sig cykelväskan blir man nog hänvisad till "engångsväskan" av kartong. Någon som har någon smart lösning på problemet?
 
Biltemas cykelväska.

Jag har också biltemas cykelväska. Men är jätte nöjd med den! Jag har en 18" ram, och måste mycket riktigt plocka bort fram och bakhjul, styret och bakväxeln. Den går ned med bakväxeln kvar, men den sitter mycket utsatt. De båda hjulen får plats i väskan vid "sidan" av cykeln. Jätte smidigt och bra tycker jag, som ofta åker tåg med cykeln. Nu slipper jag betala extra , och vänta på den för transport av olika slag!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.