Juste cykelväska på biltema

Har tidigare varit skeptisk mot biltemas grejor men inför våren har dom tagit in en ny cykelväska.
Den är vattentät och av samma typ som man ser hos ex. Ortlieb.
Den är inte superlätt men verkar robust och till ett pris av 229,00 svenska kronor.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=783&iItemId=47298

Jag har köpt två till därbak - och det fungerar enkelt att ta av och på. Även väskor fröm framhjul och sadel finns i samma serie.
[Ändrat av muppielupp 2004-03-01 kl 16:10]
 
biltema

vet man vad man skall ha och förstår sig på så kan man göra riktiga kap där. men då gäller det att veta vad det är man är ute efter och ha bra öga för kvalitet
 
ser ok ut

Hejsan

jag tittar just nu på cykelväskor, ortleib och vaude kostar ju skjortan. De här verkar ju intressanta, ska titta närmare på dem. Kostar de 198 styck?

tack för tipset

John
 
Pris

Packväskan för montering därbak bak kostar 229:-
Den för montering där fram kostar 198:-.
Jag har bara köpt två väskor för montering därbak och de verkar funkis - de för montering fram har jag inte tittat närmare på.
 
Klarar de duschtest?

Ni som köpt denna väska - klarar den ett duschtest?
Om man lägger i t.ex. en frottéhandduk, låser som vanligt och ställer den i lagom duschstril (motsvarande ett ordentligt regnväder) - är handduken torr efteråt?

Intressant med ett lågprisalternativ, onekligen...
 
Krokarna

Hur är det med krokarna på dessa väskor?
Går de att låsa fast?

Jag har Ortlieb som låses fast. Tidigare hade jag Karrimor utan låsning och de kunde hoppa loss om det var väldigt ojämn väg.
Hände på en cykelbana nära Mora 1992.

/Håkan
 
Vattentäthet och krokar

Jag kan inte säga att jag gjort duschtestet - men enligt deras egen uppgift så säljs dom som vattentäta. Själva väven betvivlar jag inte alls - den är av typ pvc-pressening, sådan som används till lastbilskapell och dyl. Stängningen på väskan är av rulltyp (som på Ortlieb o andra) och borde inte heller läcka. Det skulle i så fall vara sömmarna - nu måste jag hem o testa :-/
Själva krokarna har en typ av "karbinhake"-funktion (kan inte beskriva det bättre) och man måste alltså hålla in två "spärrar" för att lyfta av väskorna. Har inte hardcore testat dom - men det borde verkligen inte släppa.
 
Re: Vattentäthet och krokar

Krokarna påminner mycket om Ortliebs, men utan deras förmodligen patenterade löstagningsmekanism. Man får använda båda händerna för att lossa spärrarna till väskan, men det kan man väl stå ut med. Eller så kanske man kan koppla ihop dom med ett stycke bandjärn...?
 
dåliga krokar

jag köpte biltemas vattentäta väska bak till min cykel att ha för att cykla till skolan med. det första köpet klarade hemresan men inte tillbaka till skolan. körde över ett litet gupp och en gick av direkt!!

fick den iaf bytt. denna gång så hände samma sak. fast nu gick båda krokarna samt hållaren som sitter i nederkant!

har aldrig sett en så dålig kvalité. så summan blev tre knäckta krokar en undre krok och två returnerade väskor. på under en vecka...

kommer inte köpa dom igen

hoppas du hittar något som passar!

// Filip
 
Min hustru köpte Biltemas för att köra till jobbet med. Krokarna höll en vecka....

Nu har vi just avslutat en 160-mila tur ner till medelhavet med cyckelväskor från Vaude. De är värda varenda krona i prisskillnad. Totalt regntäta och enkla att montera och ta av. Krokarna har hållt för allsköns belastning. Hemma ligger Biltemas väskor och möglar. Jag ska ge bort dom...
 
Biltemas vattentäta väskor håller inte...

Jag cyklar fram och tillbax till jobbet varje dag (ca 10km*2) och så blir det väl någon längre tur emellanåt.
Vattentätheten och utrymmet hos Biltema väskorna är helt OK. Men hållbarheten på de tre fästpunkterna är undermåliga.
Mina väskor höll (efter ett antal försök till lagningar) mars-november förra året, därefter "bet jag i det sura äpplet" och köpte mig två st. Ortliebväskor. Fästpunkterna på dessa väskor är mycket mer robusta, samt att de verkar tillverkade av ett "segare" plastmaterial. Ser man på det i efterhand så borde jag inte köpt Biltemaväskorna, tänker man efter en gång till så borde jag kasserat dem redan efter första försöket till lagning som gjordes i juni/juli förra året, om jag minns rätt.
 
Skriv recensioner

Jag har av denna tråd på ett övertygande vis avråtts från att köpa Biltemas vattentäta cykelväska. Tack för detta, dock önskar jag att ni som har erfarenheter av dessa väskor skrev varsin produktrecension och la in den i recensionsbanken på forat.

Då skulle eventuella spekulanter lättare hitta era erfarenheter sedan denna tråd länge sedan dött av tvinsot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikitaBa CYKELVÄSKA ca 20l mellan pannierväskorna bak Långcykling 5
ollefisk Bred cykelväska Långcykling 5
Henrik.nu Färg cykelväska Långcykling 9
runargul "cykelväska" Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Solsken55 Vattentät cykelväska sökes. Förslag? Långcykling 5
petmeu Fixa Biltemas cykelväska Långcykling 32
melvin_f Bra och billig cykelväska Långcykling 9
erik_rask Cykelväska på bara en sida? Långcykling 5
annneli cykelväska ovanpå pakethållaren Långcykling 4
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Boots Montering av cykelväska Långcykling 0
Avslut090305 Ny typ av cykelväska! Långcykling 5
petterpuder biltemas cykelväska = trång Långcykling 7
ala Biltemas cykelväska Långcykling 0
Tatonka Touring Pro - Bra cykelväska??? Långcykling 6
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.