Tips på cykelväska

Hej,

Finns många bra diskussioner här på utsidan om cykelväskor och dyligt men min fråga är om det finns en produkt liknande dennna på biltema: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=786&iItemId=90451 fast som är av lite bättre kvalité (då jag läst ganska negativa recensioner om biltemas väskor) och helst är vattentät? Tycker dock att 93l som de skriver att väskan rymmer verkar vara lite väl mycket? Jag har sett att Ortlieb har nån model men vad jag kan hitta på ortlieb's amerikanska sida så skulle den kosta 500$ vilken känns för tok för mycket för mig. Finns det inget mellanting som kan vara schyst som ligger i en rimligare prisklass?

Tack,
Johan
 
Gohan; sa:
Hej,

Finns många bra diskussioner här på utsidan om cykelväskor och dyligt men min fråga är om det finns en produkt liknande dennna på biltema: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=786&iItemId=90451 fast som är av lite bättre kvalité (då jag läst ganska negativa recensioner om biltemas väskor) och helst är vattentät? Tycker dock att 93l som de skriver att väskan rymmer verkar vara lite väl mycket? Jag har sett att Ortlieb har nån model men vad jag kan hitta på ortlieb's amerikanska sida så skulle den kosta 500$ vilken känns för tok för mycket för mig. Finns det inget mellanting som kan vara schyst som ligger i en rimligare prisklass?

Tack,
Johan

Vaude har en väska som man sätter ovanpå de vanliga bakväskorna, den heter top case II och den finns på http://www.getout.se. Jag funderar själv på att köpa en sådan alternativt en vattentät säck men jag har inte bestämt mig än för hur jag ska göra. Som bakväskor kan man använda world Tramp II samt någon annan variant, jag tror det är Trans Alp II.

http://www.getout.se/v2/images\items\maxi\FV2010VA.gif

Get out har rea på vaudes cykelväskor för tillfället så skulle du köpa t.ex. Trans Alp II samt top case II skulle det landa på ca 1600kr
[Ändrat av patrik_t 2007-03-18 kl 20:41]
 
Separate bakväskor + vattentät seglarsäck

Jag tror att en "tredelad" cykelväska i bak ger en ganska osmidig lösning. Du måste t.ex. ta av hela rasket på en gång för att komma åt köket, när du ska laga dagens lunch!

Personligen föredrar jag definitivt att ha två separata packväskor (ca 20-25 liter/st) samt en rejäl vattentät seglarsäck. Då kan man lätt ta av en enskild väska (t.ex. enbart "köks och mat väskan" när du ska laga till dagens lunch).

I seglarsäcken finns det dessutom gott om plats för utrymmeskrävande sovsäck, tält, tältstänger, liggunderlag m.m. som sällan får plats i vanliga cykelväskor.

Har du dessutom två separata cykelväskor i fram (helst av samma storlek som bakväskorna), så blir det enklare att hitta två jämntunga par när du ska iväg!

Undvik obalans till varje pris på touringcykeln!
/Niklas
 
Gohan; sa:
Tycker dock att 93l som de skriver att väskan rymmer verkar vara lite väl mycket?

Nja, i allmänhet är det bättre att ha för stor än för liten. En stor som inte är full drar man lätt ihop. Är den däremot för liten får man hänga saker utanpå, vilket ökar vindmotståndet och dessutom kan vara trassligt. Har man tält och kök och annan utrustning för en längre tur är det en fördel med en stor väska. En variant är att ha två mindre och så en vattentät säck uppepå.

Dock, en kritisk faktor är upphängningsanordningarna, hur dessa funkar, hur de är fästa i väskan, tål den dåliga vägar. Vi hade ett par Karrimore som inte höll måttet i det avseendet och ersatte dem med Orlieb som är välgjorda.

Ytterligare en variant är en BOB. De sista åren vi rest med cykel har vi kört med varsin BOB Yak http://www.bobtrailers.com/trailers/trailer.php?product_id=10 och är mycket nöjda.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.