Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad kan man se och göra i Norrland
- Trådstartare notaraver
- Start datum
När jag cyklade hem från Kirkenes följde jag långa sträckor stambanan. Det var oftast bra och lugna vägar i fina miljöer.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Sträckan mellan Skellefteå och Umeå. Tycker jag att du bör ta vägen Skellefteå- Bastuträsk-Åsträsk-Hällnäs- Vindeln-Umeå. Den tycker jag är väldigt vacker. Kandock vara att man är hemmakär.
Aha låter trevligt
Sträckan mellan Skellefteå och Umeå. Tycker jag att du bör ta vägen Skellefteå- Bastuträsk-Åsträsk-Hällnäs- Vindeln-Umeå. Den tycker jag är väldigt vacker. Kandock vara att man är hemmakär.
Måste man ända ut till vindeln? Finns det inte fina vägar genom bygderna fram till typ tavelsjö ungefär?
Superfint öppet landskap med ängar och djur, jag blir så glad när jag passerar i dom trakterna.. det känns som så.. Sverige.
Jag cyklade ifjol (2010) från Örnsköldsvik till Skellefteå via Umeå och följde då delar av Cykelspåret. Följer man Cykelspåret exakt kan de bli långa vägar men man kan med bra karta använda den när andra alternativ inte finns. E4 ska man undvika som pesten. Allt för många mil är 2+1 vägar och 3 km innan Örnsköldsvik kom jag p.g.a. felnavigering på E4:an med 2+1 väg och att vara på enfilen när långtradare susar förbi är inte trevlig upplevelse.
Jag cyklar inte så mycket men spenderar en hel del tid i Hälsingland. Så om jag skulle cykla igenom Hälsingland skulle jag välja:
Jag tycker också du ska uppleva Höga Kusten. När du gjort det så kan du cykla mot Sundsvall. Därefter följa kusten till Mellanfjärden (Gå på teater och ät nyrökt fisk). Efter det söker du du dig inåt landet ett par mil. Passera Bergsjö. Ca 1 mil efter Bergsjö kommer du till Älgered. Där svänger du ner mot Strömbacka på en liten vacker väg i bergigt skogslandskap med ett par byar som dyker upp längs vägen. När du kommer till Strömbacka så är du i Dellenbygden som är riktigt vackert!
Sök dig mot Delsbo. I Delsbo går det en väg som är skyltad Järvsö och går under järnvägen. Den kallas Kalvstigen. (Här kan man göra en avstickare och uppleva flertalet fäbodvallar) Cykla den till Nordsjö och följ skyltning Vallsta. Nu är du vid Ljusnan på den östra sidan. Sök dig till Bollnäs via Växbo (som har en fantastisk restaurang) Råkar du hamna på västra sidan så hamnar du på Rv 83 och den är starkt trafikerad . Efter Bollnäs skulle jag nog cykla ner mot Falun via Svärdsjö.
Jag tycker också du ska uppleva Höga Kusten. När du gjort det så kan du cykla mot Sundsvall. Därefter följa kusten till Mellanfjärden (Gå på teater och ät nyrökt fisk). Efter det söker du du dig inåt landet ett par mil. Passera Bergsjö. Ca 1 mil efter Bergsjö kommer du till Älgered. Där svänger du ner mot Strömbacka på en liten vacker väg i bergigt skogslandskap med ett par byar som dyker upp längs vägen. När du kommer till Strömbacka så är du i Dellenbygden som är riktigt vackert!
Sök dig mot Delsbo. I Delsbo går det en väg som är skyltad Järvsö och går under järnvägen. Den kallas Kalvstigen. (Här kan man göra en avstickare och uppleva flertalet fäbodvallar) Cykla den till Nordsjö och följ skyltning Vallsta. Nu är du vid Ljusnan på den östra sidan. Sök dig till Bollnäs via Växbo (som har en fantastisk restaurang) Råkar du hamna på västra sidan så hamnar du på Rv 83 och den är starkt trafikerad . Efter Bollnäs skulle jag nog cykla ner mot Falun via Svärdsjö.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg