När är det myggsäsong i Norrland/Lappland?

Hej!

Jag bor en timmes bilfärd från Smygehuk som är så långt ner man kan komma men funderar jag/vi på att åka så långt upp vi kan komma istället : )

Men om man ska ägna uppåt två veckor att åka runt och titta i Norrland/Lappland så skulle det nog vara enormt mycket behagligare att göra det innan myggsäsongen börjar så jag undrar om ni kan hjälpa mig att tala om hur sent man senast kan åka runt om man vill vara säker på att myggsäsongen inte börjat än?

Ett svar på det beror förstås på hur långt upp man menar och hur sen våren är. Men låt säga från Luleå och uppåt och en genomsnittlig vår. Det vi planerar är dock främst att köra runt i en runda längs trakterna från Kiruna och uppåt inkl. Tromsö/Treriksröset Nordkapp, Kirkenäs. Själv inbillar jag mig att man får mest sommar utan mygg i de trakterna om man kör veckan före och efter/inkl. 6 juni.

I Skåne har vi vår egen vackra Skåneled som bl.a. går genom fina bokskogar. Nu är det längesen jag vandrat där men förr då jag gjorde det regelbundet så var mitten på maj en bra tid för då hade ofta bokskogen slagit ut samtidigt som det fortfarande var myggfritt och ändå lagom varmt för att man skulle kunna vandra i bara skjorta.
 
Själv inbillar jag mig att man får mest sommar utan mygg i de trakterna om man kör veckan före och efter/inkl. 6 juni.

Det kan nog stämma, efter midsommar börjar eländet. I år har vi haft extremt lång myggsäsong, aldrig förr har jag använt myggmedel under älgjakten i september men i år var jag tvungen. Från midsommar till skolorna börjar brukar vara en grov uppskattning på eländesperioden. Jag tror att myggen kan komma senare i nordnorge, det är ganska mycket kallare vid ishavet än i inlandet. Om jag får ge ett litet tips på resrutt så skulle jag utan tvekan rekommendera Lofoten i stället för Nordkapp (om du inte vill dit bara för att ha varit dit). Naturen ute på Lofoten är helt otroligt underbar. Välj vägen på finska sidan upp efter Torneälven, den är oerhört mycket bättre än i Sverige, Ha en bra resa!
 
Om jag får ge ett litet tips på resrutt så skulle jag utan tvekan rekommendera Lofoten i stället för Nordkapp (om du inte vill dit bara för att ha varit dit). Naturen ute på Lofoten är helt otroligt underbar. Välj vägen på finska sidan upp efter Torneälven, den är oerhört mycket bättre än i Sverige

Tack för det tipset! När det väl blir av att vi åker upp dit någon gång så är tanken att ha så god tid på oss, typ två veckor, så att vi hinner köra upp längs ena sidan och ner längs den andra, inkl. nordkapp (som ju förstås är kul att ha sett en gång ja ;)) och då ska jag komma ihåg att se till så att vi hinner köra en sväng runt Lofoten också. Och med din information så blir det definitivt före midsommar!
 
Skåne har vi vår egen vackra Skåneled som bl.a. går genom fina bokskogar. Nu är det längesen jag vandrat där men förr då jag gjorde det regelbundet så var mitten på maj en bra tid för då hade ofta bokskogen slagit ut samtidigt som det fortfarande var myggfritt och ändå lagom varmt för att man skulle kunna vandra i bara skjorta.

Hur vädret blir i juni nästa år vet naturligtvis ingen. I allmänhet så är dock början av juni i norrbotten en riktig skitperiod med låga temperaturer (kring 5°), hög fuktighet och låga moln. I terrängen ligger antingen snön kvar (utan bärighet) eller så är det plaskvått. Förutom skjorta kan du nog räkna med att mössa, vantar och långkallingar också kommer till användning ...
 
Jag har varit uppe i Norrland de två senaste somrarna. I år en veckas vandring på Kungsleden. Mygg har inte varit några problem. Har varken behövt använda myggmedel eller myggnät trots att jag haft med mig bådadera. Bägge åren har jag varit uppe den första halvan av augusti. Min känsla är att myggen är som värst i juni speciellt kring midsommar när det är mycket vatten. I augusti, och speciellt september, är de mycket färre.
 
Nu är det myggsäsong!

Riktigt rejält med mygg i östra norrbotten nu och jag tror inte det blir bättre i fjällen heller. Dessutom verkar myggen vara extra aggressiva i år. Mycket regn och rätt så varmt väder brukar gynna de små rackarna.
Tänker man sig hit upp, så gör man bäst i att välja rätt myggmedel. Om man vill chansa med nåt naturligt och biologiskt medel så tycker jag man kan göra det, men se för tusan till att ha med ett myggmedel som innehåller maximalt med DEET som backup.

Nu råkar det vara så att jag är en riktig myggmagnet. För vissa personer kanske det räcker med att äta vitlök, vad vet jag. För mig gäller däremot endast grövsta möjliga artilleri!
Jag brukar använda Off av finsk typ. Den innehåller 50% DEET, men brukar vara svår att finna i Sverige. Det kan kanske ha med vissa lagar och regler att göra. Dock har jag hittat den vid ett par tillfällen, så det är inte omöjligt att den finns lite här och var om man ids leta.
Annars gäller Djungelolja, MyggA, US 622 och allt vad de heter.

Sedan kan jag rekommendera ett mygg-nät/hatt/luva. Dom är bra. Särskilt när man rensar fisk.
I tältabsiden brukar jag en ölburk med ett värmeljus i och en Stermino tablett ovanpå. Funkar i tältkåtan också. Då får man i alla fall laga sin mat i lugn och ro när vädret gör att man hellre stannar i tältet. Man slipper på så vis åtminstone smörja in kroppen med de kemiska vidrigheter som alla myggmedel är.
Myggspiral använder jag mest utomhus vid stilla väder. Röken gör att man inte gärna använder den inomhus.

Sådärja, efter denna genomgång är jag klar att fara ut och pröva lyckan med fiskespöet. Jag går utan sällskap, men inte ensam!
 
Nu råkar det vara så att jag är en riktig myggmagnet. För vissa personer kanske det räcker med att äta vitlök, vad vet jag. För mig gäller däremot endast grövsta möjliga artilleri!
.... Jag går utan sällskap, men inte ensam!

Tack - det finns alltså andra som drabbas som jag! ;) Är vi tre som är ute i myggtätt område och vi får 100 myggbett så är det jag som har 98 och de andra ett var...

Jag använder Mygga (roll-on) och tjära - den sistnämnda har inte svikit mig än. Men det är ett jobb att få bort kladdet.

Ska (förmodligen) till Storulvån i mitten på augusti - någon som vet hur läget med mygg och svid och knott (och allt vad det nu heter) brukar vara då? Har varit där i skiftet juni-juli och då var det ok med mygg men de små jävlarna (svid?) var helt enkelt förjävliga...
 
Det här funkar väldigt bra och är väldigt drygt. Jag använder bara om det är riktigt jäkligt, tycker att jag är halvtuff pga att jag kommer från Luleå :), så det lär räcka länge (om inte effekten avtar med åldern på tuben). Jag beställde ända från Australien (bushman-repellant.com) men verkar finnas på eBay också.

!B6MGCd!BWk~$(KGrHqIOKk!EyPSml3ZlBMwh8r)b)w~~_35.JPG


Den här köpte jag nyligen pga mycket mygg i särbons stuga i Sundsvalls inland. Verkar funka riktigt bra men kostar ju att driva. Rätt skönt hemmavid om man inte vill hålla på med myggmedel bara för att sitta ute och äta.

portabelnatur_1.jpg


http://spelafultmotmygg.se/
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.