168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp!

Hej!


Jag har under närmsta fem veckorna planerat att gå mellan Haparanda och Ystad för att samla in pengar till Barncancerfonden. Jag har tränat med utrustning närmsta tre veckorna och gått med all utrustning cirka 9 mil i veckan.


Något jag behöver hjälp med är följande;

Vart hittar jag information om stigar/landsvägar etc som jag kan gå mellan de städer jag skall besöka?

Följande städer skall jag stanna på och stå på eventuell köpcenter för att samla in pengar;


• Haparanda – Luleå 8 Dagar 127 KM (12.7 MIL)
• Luleå – Skellefteå 6 Dagar 133 KM (13.3 MIL)
• Skellefteå – Umeå 6 Dagar 126 KM (12.6 MIL)
• Umeå – Örnsköldsvik 5 Dagar 109 KM (10.9 MIL)
• Örnsköldsvik – Härnösand 6 Dagar 104 KM (10.4 MIL)
• Härnösand – Hudviksvall 6 Dagar 143 KM (14.3 MIL)
• Hudviksvall – Gävle 6 Dagar 133 KM (13.3 MIL)
• Gävle – Enköping 6 Dagar 132 KM (13.2 MIL)
• Enköping – Norrköping 6 Dagar 160 KM (16.0 MIL)
• Norrköping – Västervik 7 Dagar 113 KM (11.3 MIL)
• Västervik – Kalmar 6 Dagar 144 KM (14.4 MIL)
• Kalmar – Ronneby 5 Dagar 101 KM (10.1 MIL)
• Ronneby – Ystad 8 Dagar 157 KM (15.7 MIL)


Jag har alla kartor förstorade med diverse vägar, men jag skulle behöva en specialist på detta. Någon som vet vart man vänder sig?

Har kontaktat närmsta kommun där jag bor, samt lantmäteriet, olika orienteringsgrupper. Börjar nämligen få slut på ideer....


Tack på förhand!
 
Du hittar ingen vandringsled som går från A till B på din resa. Det gäller nog själv att vara kreativ och studera kartan noga och välja sin rutt. Spontant tror jag du får svårt att undvika europavägarna.
 
Använd Google Maps. Sök färdbeskrivning mellan två av dina orter, tex Enköping till Norrköping. Du kan välja färdsätt. Välj ikonen för gående, så får du färdväg, sträckans längd och den beräknade tiden. 1dag och 9 timmmar tar det, och är 160km att knalla. Lycka till!
 
Du får nog räkna med en del omvägar. När jag cyklade från Norrköping till Oskarshamn så var det inte bara att köra E22 = 17 mil. För att slippa motorvägen med växelvis trafik och vajerräcke så blev det småvägar vid sidan om och flera mil längre. Kolla cykelkartor och leder.
 
1:50 000 delarna innehåller de upplysningar du söker, även om du skär ner till de stråk du avser nyttja blir det en rejäl, tung och kostbar stack. Respektive länsbibliotek skall ha dem på referensavdelningen till gratis beskådande. Lokala cykelkartor brukar vara gratis från turistkontor även om skala och legendinnehål brukar variera. Vägkartor i 1:250 000 brukar innehålla för lite info för att gå efter. Ekonomiska kartan innehåller alltförmycket information jämte att stacken blir helt oflyttbar och lösbar.
go tur lär du behöva en myckenhet av Be lokala orienteringsklubbar om vägval och kartstöd
 
Senast ändrad:
• Haparanda – Luleå 8 Dagar 127 KM (12.7 MIL)
Om du vill kan du få lite information om vilka vägar du kan gå på den sträckan om du inte vill gå E4:an. Dock kommer det att bli ett antal extra mil för det går inte att gå parallellt med E4:an hela vägen. Du kan kombinera gåendet på E4:an med en del cykel- och gamla vägar som går parallellt med E4:an bitvis.

Tänk på att E4:an mellan Haparanda och Luleå till mycket stor del är 2+1 väg utan någon som helst yta avsatt för gång- eller cykeltrafik vilket innebär att det är smalt där vägen är enkelfilig och hastighetsgränsen är 110 med mycket lastbilstrafik. Där den inte är 2+1 är den mestadels smal. Alternativt går du upp 17 km mil efter gränsen från Haparanda och går vägarna som går genom skogen bort mot Boden. Garanterat mindre trafik på de vägarna men blir lite längre.
 
Om du vill kan du få lite information om vilka vägar du kan gå på den sträckan om du inte vill gå E4:an. Dock kommer det att bli ett antal extra mil för det går inte att gå parallellt med E4:an hela vägen. Du kan kombinera gåendet på E4:an med en del cykel- och gamla vägar som går parallellt med E4:an bitvis.

Tänk på att E4:an mellan Haparanda och Luleå till mycket stor del är 2+1 väg utan någon som helst yta avsatt för gång- eller cykeltrafik vilket innebär att det är smalt där vägen är enkelfilig och hastighetsgränsen är 110 med mycket lastbilstrafik. Där den inte är 2+1 är den mestadels smal. Alternativt går du upp 17 km mil efter gränsen från Haparanda och går vägarna som går genom skogen bort mot Boden. Garanterat mindre trafik på de vägarna men blir lite längre.

Detta hade varit väldigt tacksamt, allt för att undvika E4:an känns rätt rimligt. Att det blir längre gör generellt sett inte någonting då min säkerhet kommer i första hand. :)
 
1:50 000 delarna innehåller de upplysningar du söker, även om du skär ner till de stråk du avser nyttja blir det en rejäl, tung och kostbar stack. Respektive länsbibliotek skall ha dem på referensavdelningen till gratis beskådande. Lokala cykelkartor brukar vara gratis från turistkontor även om skala och legendinnehål brukar variera. Vägkartor i 1:250 000 brukar innehålla för lite info för att gå efter. Ekonomiska kartan innehåller alltförmycket information jämte att stacken blir helt oflyttbar och lösbar.
go tur lär du behöva en myckenhet av Be lokala orienteringsklubbar om vägval och kartstöd

I nuläget har jag en hel drös med 1:100 000 kartor vilket ger mig ett ganska bra perspektiv.

Skulle du förslå att jag ringde till diverse lokala orienteringsklubbar och be om information - eller bör jag göra detta under resans gång?
 
Kontakta en orienteringsklubb (eller två..?) i varje kommun och låt dem göra jobbet åt dig genom deras område:)
De har säkert väldigt mycket värdefull lokalkännedom...
 
Får man ens gå på motorvägen? Jag har fått för mig att det inte är lagligt.
Sen blir du ju inte först med att göra detta, så informationen du söker borde finnas. Aschberg och Fylking gick även de sträckan för att samla in pengar till cancerforskning.
 

Liknande trådar