Hur vet man vilket vevparti som passar?

Jag har skruvat av mitt gamla vevparti utan problem och skall köpa ett nytt från Tyskland. Jag har därför två frågor:

Hur vet jag vilket vevparti som passar till cykeln? Jag har ett LX vevparti på ca 12 år som hörde till cykeln och nu är slitet. Någon siffra som skall stå på? Något mått man kan mäta upp?

Vad rekommenderar ni för vevparti? Jag har redan ett vevlager som är bra och det jag är ute efter är hållbara grejer. Vikt och annat proffs-info är ganska ointressant. Jag är student och vill inte lägga ned så jättemycket pengar, max är nog 700sek. Eller är vevparti en sådan grej som man bör lägga ned en förmögenhet på?

Hoppas på svar!

//Ulrik Malmberg - www.tramparunt.com

Jag förmodar att det är själva klingorna (framdreven) som är slitna, men att själva vevarmarna är OK? I så fall kan det vara en idé att bara byta ut själva dreven - särskilt om själva vevlagret är ok! Utbytbara klingor finns i välsorterade butiker och vad noggrann med antalet armar (4 eller fem) samt bulthålsdiametetrarna.

Notera att när klingorna byts, är det lämpligt att samtidigt även byta kedja och kassett (bakdrev) då klingor, kedja och kassett slits ihop. Eventuellt kan du samtidigt passa på att byta vajer + hölje, så bör växlingen gå som en dans.
/Niklas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Helt tvärtom, det översta drevet behöver iofs bytas, men det stora problemet är totalt urgängade vevarmar...

Alltså inga gängor vid pedalfästet? Har du kollat om det går att installera någon gänginsats (recoil) i lämplig dimension? Funkar det så lär kostnaden passa en students ekonomi betydligt bättre än ett nytt vevparti.
/Niklas

du koniska fyrkantsaxlar på vevlagret?

Är det gängorna till bultarna som drar på vevarmarna på vevaxeländarna som är dåliga eller är det gängorna till pedalaxlarna?

Se http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html#shimano för bilder och tabell över olika vevpartier = cranksets.

Thure

Tack för länktipset!

Det är gängorna i vevarmen där man skruvar i pedalen som är sönder efter att ha ätits upp av en snett insatt pedal. De är rejält paj och pedalen sitter kanske i de 2 yttersta "ringarna" av gängorna...

Detta gäller vevarmen som sitter fast i vevpartiet. Annars är det inget fel på partiet med undantag för att något slitet drev (det största).

Hur bra håller en gängtillsats tro? Jag kan inget om sådant här men en gissning är ju att det inte blir fullt lika hållbart som orginalgängorna...

Jag har en "Square Taper" enligt sidan ovan, Shimano. Det står FC-M570 på vevarmen och det hittar jag i tabellen, men hur vet jag vilket vevparti eller vevarm+klinga som passar?

"Any crank that fits on one type of spindle will fit on all spindles of that type, but if the length is incorrect, the chainline/clearance will vary."
Står det på hemsidan ni länkade till, sak man förstå det som att vilket drev som helst som passar på bulten passar? Jag har fattat det som att olika drev sitter olika långt ut från hojen och att vissa då kan ta emot cykeln.

Hade cyklen inte varit 10km bort i ett garage så hade jag kunnat ladda upp ett foto.

Tack för att ni hjälper mig med det enda tråkiga inom långfärdscykling ;)

Det skulle vara jättesnällt med förslag på vevpartier som passar. Har försökt att läsa mig till men det går åt pipan. Är helt nollställd. Jag vet vad jag har men inte vad som passar på cykeln...

Vill du göra det lätt för dig, så köper du ett nytt integrerat vevparti anpassat för MTB. Då får du både ett komplett vevparti inklusive vevlager, som garanterat passar! Vad ligger ett sådant vevparti i SLX-utförande i Tyskland? SLX är i princip samma kvalitetsnivå som ditt gamla LX.
/Niklas

En rätt insatt Helicoil i den defekta vevarmen gör gängan starkare än orginalet. Cykelpedalgänga brukar stämma med Mc-tändstift och en som renoverar dylikas toppar brukar oxså ha verktyget. Sök via Gula sidorna eller fråga i Mc verkstaden vem som hjälper dem med toppar.
Den mer internetbaserade lösningen är ju att köpa nya vevarmar. Grundregeln är alltid byt inte det du inte behöver byta.
Vevpartier finns i en uppsjö av modeller, längder, gängor, antal klingor, storlek på klingorna, vevarmslängd mm mm. På tandem finns det dessutom excentriska vevlager. Så mät själv med skjutmått, papper och penna. Gör rent och sök efter instansade dimentioner. Men förvänta dig inte under utan att du lämnar ifrån dig mycket mera information.
Generalagenten brukar ha reservdelslistor. Be om en kopia!
Vänligen
/J

Detta var betydligt krångligare än jag tänkt mig :/

Jag skall kolla med en MC-vän efter hjälp, men det får kanske bli en tur till cykelhandlaren ändå :(

Jag vill inte köpa nytt vevlager för att
1. Det jag har fungerar bra
2. Jag får inte loss det jag har, trots att jag har verktyg

Egentligen behöver jag som sagt bara nya vevarmar samt en ny klinga, men jag vet inte om man kan ta loss vevarmen från drevet på det parti jag har. Jag tänkte dessutom att jag lika väl kan byta de tå understa klingorna på samma gång, produkter brukar vara billigare i paket än lösa delar.

En vevarmsavdragare ser ut som en svänhjulsavdragare. Under täckplåten vid navcentrum på veven finns det en gänga i den sätt avdragaren efter det att pedalarmskruven skruvats bort. Sen skruvar man in centerskruven i avdragaren och vevarmen lossnar.
Som vanligt 6kanthylsor, tunväggiga och rätt gängor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips