Byta framgaffel

Har under sista halvåret utvecklat en mindre allergi mot cykelhandlare så jag börjar med att fråga i detta forum istället.
Efter endast 2 månaders väntan anlände så mina Tubus pakethållare. Medföljande montagekit för framgafflar utan öglor mitt på gaffeln ger jag dock inte mycket för. (Måste dessutom varit fel på det eftersom bultarna inte går igenom hålet i de medföljande bockade plåtblecken)
Är det någon som har kört en längre sträcka med detta och vet om det funkar bra ?
Kanske bättre att köpa ny framgaffel som har öglor mitt på ? Är fästet gaffel-ram samma på alla cyklar/gafflar ? Något man kan fixa själv ? Var köper jag gaffel?

Hur många länkar har du om detta T ? :)

...Johan...
 
Behåll gaffeln!

Hårdlöd på ett par muttrar i lämplig dimension, baksidan filar du till passform. Kan du inte löda själv gå till en smed, han kan. Har du passat muttrarna, gaffeln lös och färgen borta kostar det inte mer än en 50-lapp. Lycka till!
Om du måste köpa en ny gaffel med fästen på (vida dyrare, ca en 10 potens) så kan säkert vilken riktig cykelhandlare som helst hjälpa dig. Har han lösa racerramar hemma så uppfyller han nog kravet. (För på det här forumet får man ju inte göra företagsreklam längre! Vilket är svårt när vi pratar om prylar och pinaler.)
[Ändrat av johankse 2001-08-30 kl 09:53]
 
Bra idé

Hej Johan.

Har funderat på om det skulle gå att svetsa fast ett par muttrar, men det är alltså löda man ska göra. Låter vettigt då väl lödning inte smälter ihop grundmaterialen som svetsning gör. Ramen är ju nån form av Cr/Mo legerat kolstål, och muttrarna blir i rostfritt, men det kanske går bra ? Du vet möjligtvis inte nån bra smed, vill ju ha nån som är van vid lite andra grejer än HEB-1000 profiler och 30 mm plåt... Förslag på efterbehandling?

...Johan...
 
Löd på

Det är ingen fara, du berättar att t=0,5 så värmer han rätt. Muttrar i stål bättre än rf. Det finns ett Italienskt företag som gjuter muffar och pålödningsgrejor till cyklar. En bra racerhandlare kan säkert leda dig rätt, eller fråga Fåglums i Vårgårda!

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.