Byta kedja själv?

PC-kedja

Min senaste PC-kedja (PC99) körde jag med ca 300 mil på min racer. Jag höll den i ganska gott skick och det var den andra kedjan på kassetten.

I somras började den växla sämre, och en mätning på CykelCity gav vid handen att det var hög tid att byta. Nästa kedja kör jag nog inte mer än 200 mil för att spara på kassetten.

PC:s PowerLinklås ser nästan exakt ut som en vanlig länk (inte exakt, då skulle det ju inte vara något lås), och jag har aldrig märkt att det går sämre genom växlarna än de andra länkarna.

Peter
 
Håller med Peter. PC 99 är en utmärkt kedja som håller länge. Mina håller längre an 300 mil även när jag kör hårt. Jag byter dock alltid kasett samtidigt som kedja eftersom kasetten (oftast XT eller XTR) är billig och jag gillar växlar som fungerar bra

H
 
Mät kedjeslitaget

Man behöver inte alltid byta kassett när man byter kedja. Det bästa sättet att bestämma när det är dags att byta kedja är att mäta slitaget, inte att byta efter ett visst antal mil.
Hur gör man det då? Det finns dyra kedjemätare men de är onödiga.Det går minst lika bra med en vanlig tumstock.
Hur då? Det har jag beskrivit här:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm

Om man byter kedja när 24 länkar (12tum) är 12tum + 1/16tum så kan man använda upp till tre kedjor på en kassett.

/Håkan
 
Peter,

Vanligtvis kör jag med XT kasett men när jag byter till XTR betalar jag definitivt inte 1400 SEK. Bara för att dykeldelar är dyra i SVerige behöver man ju inte köpa dom här:=) Tycker dock att 1400 är en oväsentlig summa om man har en cykel för 30-40 000.

H
 
Guero; sa:
Tycker dock att 1400 är en oväsentlig summa om man har en cykel för 30-40 000.

Ja, jo det kan man ju tycka, men här handlade det väl snarast om priset på några nya kedjor jämfört med priset på en ny kassett. Fast har man såpass god ekonomi så är det kanske besväret att byta kedja som känns jobbigt, och inte prislappen.

Peter
 
Att byta en cykelkedja

Hej

Du skriver där om IG kedja vilket är bra att du tänkt på annars rappar kedjan över på framdreven. På dom lite finare och dyrare kedjorna föjer det med ett stift eller vad man ska kalla det som du lätt trycker i den nya kedjan så den hålls ihop, sedan pressar du i den med hjälp av en kedjebrytare, i instruktionerna står det vilken kedjebrytare du har men det har inte så stor betydelse. Efter att du pressat i den ordentligt bryter du av den utstickande delen.

Kedjans längd får du rätt om du växlar ner till minsta fram och minsta drevet bak, i detta läge ska kedjan gå pararellt med sej själv vid bakväxeln. Lite svårt att förklara med ord. När du fått dit kedjan kommer den att vara mer spänd än den gamla. Kedjan är bytt!
 
Re: Att byta en cykelkedja

torrbådarna; sa:
Kedjans längd får du rätt om du växlar ner till minsta fram och minsta drevet bak, i detta läge ska kedjan gå pararellt med sej själv vid bakväxeln. Lite svårt att förklara med ord. När du fått dit kedjan kommer den att vara mer spänd än den gamla. Kedjan är bytt!

Jag förstod inte vad du menar. Kommer kedjans längd då att räcka då (om) man använder största drevet fram och största bak ?

Jag brukar använda lika många länkar som tillverkaren av cykeln valt (som också Emil Björklund som inledde diskussionen var inne på). Växlar (drevar) man om cykeln som jag gjort med min gamla 12-växlade ”racer” måste man dock ha en annan kedjelängd än original.

Per Brune
 
Re: Re: Att byta en cykelkedja

Brune; sa:
Jag förstod inte vad du menar. Kommer kedjans längd då att räcka då (om) man använder största drevet fram och största bak ?
Jag förstod inte heller vad han menade och min första tolkning är inte det minsta applicerbar... :)
Hursomhelst så ska du aldrig köra med största klingan fram kombinerat med största bak (och f.ö. inte heller med minsta klingan fram kombinerat med minsta bak).
 
Kedjebrytare och lås

Även om man har ett kedjelås så behövs ändå en kedjebrytare för att kunna ta loss en trasig länk om man vill laga ett kedjebrott.

När man skaffat en ny kedja måste den kanske kortas några länkar även om man sedan sätter på den med hjälp av ett kedjelås. Så brytaren bör ingå i verktygsväskan.

/ Håkan Å
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.