ang landsvägstävlingshjul, vad är lättast/tåligast?

Jag satsar på att köpa racerhjul runt 3000 - 4000 kr. Vad är bäst? jag har spanat på några Ksyruim SCC SL, någon som har någon erfarenhet av dessa? eller är det bättre o satsa på handbyggda?

mvh /Erik
 
Landsvägshjul

För vad skall du ha hjulen? Racer eller tur? Varför inte lära dig bygga själv?
Turhjul beror på hur mycket mer än krediditkort, vatten och reservslang du tänker ha på cykeln. Jag som oftast har fyra sidofickor och en del vatten på cykeln har både fler och grövre ekrar i mina lansvägshjul, förutom bekvämare luftkammare, än jag har i mina smalare och stötigare motionshjul på racern.
Din och din cykels vikt är oxså parametrar att ta med i beräkningen, sen eftersom du är ung så kommer du säkert at växa en del och bli lite tyngre och hjul som är rätt byggda kan vara länge....
Handbyggda, med omsorg varar länge och förblir rakare och rundare.
Det finns en hjulbyggarsida här på utsidan kolla gärna den, även om du köper handbyggda. Jag är mycket nöjd med mina från CykelCity.

Go tur

Johan K
 
Handbyggt är att föredra.

Jag skulle satsa på ett par handbyggda hjul.

Har själv haft ett antal olika färdigbyggda Mavichjul, och de är fina så länge de håller.

Men du kan bara få reservdelar från Mavic, och för många reparationer måste hjulen skickas till Frankrike. Dessutom är det svårt att få 2-3 år gamla hjul reparerade, då det inte alltid finns delar att få tag på längre.

Det är samma problem med liknande hjul från Shimano, Campagnolo, Spinergy etc.

Med handbyggda hjul kan du alltid få tag på ekrar, fälgar osv, och reparera själv. Du slipper dessutom vara av med dina hjul i två veckor.
 
Re: Handbyggt är att föredra.

cyklisten; sa:
Jag skulle satsa på ett par handbyggda hjul.

Har själv haft ett antal olika färdigbyggda Mavichjul, och de är fina så länge de håller.

Med handbyggda hjul kan du alltid få tag på ekrar, fälgar osv, och reparera själv. Du slipper dessutom vara av med dina hjul i två veckor.

Jag håller med föregående skribent. Handbyggt underlättar i längden. Dock ställer det krav på hjulbyggaren. Det spelar ingen roll hur bra delar man använder om det byggs av en dålig hjulbyggare (och det finns några stycken).
Viktigt att veta är hur mycket du väger, och hur dy cyklar.
Mavics CXP33 fälgar kan vara något att satsa på om du redan haft ögonen på Ksyrium.
De lättaste fälgarna måste nog ändå vara American Classic CR350. Med deras ultralätta nav får du ett hjulpar på runt 1,3 kg, vilket får anses som smått imponerande.
 
angående mig

Jag väger runt 55 kilo så jag ä int så tung, men man växer ju en del hel del såde kanske slutar me en 60 kg.

Vart kan man hitta dom hjulen? o hur mycket kostar dom? Har du räknat med ekrarna i vikten?

jag vill samtidigt tacka alla för dom fina svar jag fått!

Mvh

/Erik Ahl
 
Re: angående mig

erikahl; sa:
Jag väger runt 55 kilo så jag ä int så tung, men man växer ju en del hel del såde kanske slutar me en 60 kg.

Vart kan man hitta dom hjulen? o hur mycket kostar dom? Har du räknat med ekrarna i vikten?



Hej Erik
Jag vet inte om frågan var riktad till mig angående American Classic-hjulen. Om inte så är det bara att bortse från svaret.
American Classic-hjul är inte helt lätta att hitta. Framförallt inte i vanliga cykelaffärer. http://www.cyclecomponents.com säljer en del AmCl-prylar här i Sverige. Välsorterade cykelaffärer kanske kan beställa hem hjulen. Annars är det nog enklast att beställa dom direkt från AmCl. http://www.shookdesigns.com (Shook heter killen som startade AmCl). Amclassicics hemsida är http://www.amclassic.com

Ja, vikten inkluderar hela hjulparet med nav, fälgar, fälgband, nipplar och ekrar. Hjulen är EXTREMT lätta. Baknavet väger in på 225 gram och framnavet på endast 68 gram. Endast fälgarna väger 350 gram! När man beställer baknav får man välja mellan Shimano eller Campa-spårade kassettnav. Priset för hjulen, enligt den amerikanska sajten, ligger på ca 264 dollar för bakhjulet och 177 dollar för framhjulet. Jag har ingen aning om vad Cyclecomponents skulle ta för hjulet. Hjulen är av typen kanttråd.
Att döma av vikten så har du inga problem med att cykla på dessa hjul. Tänk på att om du köper hjulen så förpliktigar däckvalet.
Traktordäck är förbjudna :) Ultralätta, slimmade tävlingsdäck ger liten stjärna i kanten!
 
hoppsan

Har du mediumbudget köp Mavic Ksyrium, har du större plånbok köp Mavic Cosmic Carbon, det bästa som finns!!

Handbyggda hjul är en onödig produkt som borde lämnas i forntiden, där det hör hemma!!

Ett annat tips är att slänga ett getöga på http://www.soil.de
 
Re: hoppsan

Vilken fördel tycker du Ksyriumhjulen ger framför
handbyggda hjul?

De är inte lättare, är inte mer aerodynamiska, kan inte repareras på ett enkelt sätt och är dyrare.

Och Cosmic... Det var lätta och tåliga hjul han frågade efter, inte hjul för tempolopp med följebil.


FJS90/91; sa:
Har du mediumbudget köp Mavic Ksyrium, har du större plånbok köp Mavic Cosmic Carbon, det bästa som finns!!

Handbyggda hjul är en onödig produkt som borde lämnas i forntiden, där det hör hemma!!

Ett annat tips är att slänga ett getöga på http://www.soil.de
 
Re: hoppsan

FJS90/91; sa:
Har du mediumbudget köp Mavic Ksyrium, har du större plånbok köp Mavic Cosmic Carbon, det bästa som finns!!

Handbyggda hjul är en onödig produkt som borde lämnas i forntiden, där det hör hemma!![/url]


...sådär, nu börjar diskussionen ta eld :) Vad menar du med inlägget om handbyggda hjul? Skämtar du!?

Några synpunkter på Mavic. Ksyrium är det självklart inget fel på. Men dom är satans dyra. Är det värt detta? Är man inte sponsrad får man snällt gå och köpa ett par nya för egna pengar när fälgarna är utslitna, vilket inte tar så lång tid...

Vad gäller Cosmic Carbon så är dyrast knappast bäst i alla lägen. Jag uppfattade inte Eriks behov till att vara tempo-betonade. Hjulen blir stötiga, hårda och inte vidare sköna att köra längre sträckor på. (Särskilt inte på svenska småvägar på landsbyggden :)

/DK
 
Re: Re: hoppsan

Dessutom är Cosmic "vanliga" fälgar med få ekrar,
på vilka man monterat en icke bärande kolfiberdel.
Det gör säkert underverk för hållbarheten!




CrossM; sa:
Vad gäller Cosmic Carbon så är dyrast knappast bäst i alla lägen. Jag uppfattade inte Eriks behov till att vara tempo-betonade. Hjulen blir stötiga, hårda och inte vidare sköna att köra längre sträckor på. (Särskilt inte på svenska småvägar på landsbyggden :)

/DK
 
Jag förstår inte vad hjulen skall användas till?

Skall de användas för träning och tävling på landsväg så är mavic ksyrium oslagbara. Jag har haft mina i två år och kört 800 mil på dem utan problem. Jag har justerat med det medföljande verktyget en gång. Sen att de är de absolut snyggaste hjulen gör ju inte valet svårare.

SL varianten är en budget variant och lite tyngre.

Skulle jag däremot ha dem på en touringcykel och cykla land och rike runt skulle jag köpa ett par med traditionella ekrar. Men jag hittar inngeting i frågan som tyder på detta (däremot verkar några av svararna förutsätta det). Likaså skulle jag ha ett par sådana om du funderar på att åka utomlands för att träna, eftersom de förmodligen går snabbare och enklare att reparera ett par sådana.

Tubdäck skulle jag inte ens fundera på. Det är defintivt endast ngt för proffsen, som känner skillnad i kurvtagning i 70 blås mellan kanttråd och tub.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.